Hirdetés

76. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál

Google Plus

A világ legrégebbi fesztiválja, az Oscarok előszobájának is nevezett Mostra di Venezia a korábbi évekhez képest több nemzetközi mozisztárt, amerikai részvételt vonultatott fel. Még el sem kezdődött a fesztivál, puskaporos hangulat, műbalhék tarkították a Lidót. Az első számú célpont Roman Polanski legújabb filmjének meghívása volt a versenyprogramba. A francia író és filmkritikus, Pascal Bruckner  újfeminista maccartyzmusnak nevezte az európai filmművészet legnagyobb élő mestere elleni boszorkányüldözést. Lucrecia Martel argentin filmrendező, a zsűri elnöke a nemzetközi sajtótájékoztatón adott hangot annak, hogy nem vesz részt a Polanski által szervezett gálavacsorán. Ezzel sikerült elérnie, hogy a rendező visszavonta a személyes jelenlétét a fesztiválról. Martel a női rendezőket is hiányolta a versenyprogramban, ahová akik közül idén csak kettő filmjét hívták meg, Shannon Murphy Babyteeth és a szaúd-arábiai Haifa al-Manszúr The Perfect Candidate című moziját. Alberto Barbera fesztiváligazgató Polanskit illetően azzal érvelt, hogy különbséget kell tenni a művész és a férfi között, ráadásul az áldozat már régóta a negyven évvel ezelőtti ügy lezárásáért száll síkra. A kvótát pedig egyenesen sértőnek nevezte Barbera, hiszen ez azt jelentené, hogy nem a minőség az egyetlen kritérium, ami számít a filmek kiválasztásánál.

A dívák tündöklését, vörös szőnyeges vonulását szerencsére nem zavarták meg a mesterségesen szított polémiák a nők arányáról. Velence meglepetéseként robbant be Diana hercegnő unokahúga, a 28 esztendős Kitty Spencer, aki a Bulgari hivatalos nagyköveteként vett részt a megnyitón. Szex és csillogás karöltve jár Scarlett Johansson esetében, aki leginkább tűzvörös, felsliccelt Hedi Slimane által tervezett ruhájában keltett feltűnést. Scarlett Adam Driver oldalán játssza a főszerepet a Marriage Story című filmben, amely egy házasság zátonyra futásának a történetét mutatja be. Az egyik legelegánsabban öltözött sztár Liv Tyler volt, lehengerlő fekete Givenchy nagyestélyit öltött magára. A színésznő nem véletlenül a múzsája a Givenchy divatháznak. Palvin Barbara az Armani Beauty arcaként pózolt a kamerák előtt különféle klasszikus vonalú szettjeiben. Kristen Stewart a tragikusan fiatal elhunyt francia filmszár, Jean Seberg megformálásához kölcsönözte a tehetségét. Juliette Binoche-ra és Catherine Deneuve-re a japán nagymester, Koreeda Hirokazu Az igazság című filmje gálavetítésén esett reflektorfény. Egy gyűlölködő anya-lánya kapcsolatot keltenek életre, amelyben Deneuve lényegében magát hozza, egy öregedő dívát fanyar humorral.

Elismert alkotók jegyezték az Arany Oroszlánért versenyző 21 film többségét Polanskitól Soderberghig, Olivier Assayastól Mario Martone-ig. Meryl Streep és Antonio Banderas hozták el a Lidóra a nevetést Steven Soderbergh gazdasági vesztegetésekről szóló komédiájával, a The Laundromattal. Osztatlan siker, állótaps és rajongás övezte Velence idei két Arany Oroszlán életmű díjasát, Pedro Almodóvart és Julie Andrews-t. Almodóvar nemrég a Cannes-ban bemutatott Fájdalom és dicsőséggel tette fel a koronát eddigi életművére: egy mély és őszinte vallomásos önéletrajzi utazással az öregség, az alkotói válság, a múlt gyötrő és szép emlékei körül.

A Metoo és a Times Up mozgalmakra adott válasznak értelmezhető a francia igazságszolgáltatás legnagyobb tévedései között számon tartott Dreyfus-ügy feldolgozása Roman Polanski részéről  J' accuse című filmjében.A Jean Dujardin- Louis Garrel- Emmanuelle Seigner színészhármas képviselte a rendező Velencében. Seigner férje szószólójaként beszélt arról, hogy Polanski egész életét végigkísérik az üldöztetések: lengyel zsidó származásúként a gdanski gettótól hét hónapos terhes felesége, Sharon Tate brutális meggyilkolásán át egészen mostanáig. A saját helyzetét akarta összehasonlítani Alfred Dreyfuséval, a francia hadsereg zsidó tüzérségi tisztje sorsával, akit 1984-ben elítéltek hazaárulásért. A klasszikus történelmi drámát, amely krimiként is működik, lelkes tapssal fogadta a Mostra közönsége.

A férfisztárok közül Brad Pitt és Joaquin Phoenix jelenléte forrósította fel idén a fesztivált. Előbbi James Gray sci-fi-jében alakít nagyot, utóbbinak már sokan borítékolták az Oscart az év egyik legjobb filmjének tartott Joker címszereplőjeként. James Gray 25 éve elvitte a fődíjat Velencéből, most Ad Astra- Út a csillagokba című misztikus filmjével volt jelen. Brad Pitt egy űrhajóst alakít benne, aki a Naprendszer peremére utazik, hogy megtalálja szintén űrhajós apját (Tommy Lee Jones), aki több mint egy évtizede eltűnt egy Neptunusz kutató misszióban. Pitt leginkább a forgatás lelki hátteréről, a saját fájdalmai és küzdelmei átadásáról mesélt Velencében ehhez az önismereti utazáshoz. „Ez a film jelentette a legnagyobb kihívást, amelyen valaha is dolgoztam”- nyilatkozta a színész, aki egyben a film producere is. „Úgy gondolom, azt a kérdést tettük fel, hogy jobb-e számunkra az, ha nyíltabbak vagyunk, jobb kapcsolatot építünk szeretteinkkel, szüleinkkel, gyermekeinkkel és önmagunkkal.”

Tűzként terjedt a híre a Lidón Todd Philips szerzői filmjének, a Jokernek, ami a DC képregényéből készült. Joaquin Phoenix dühös, lángoló alakítást nyújt a perifériára került, magányos Arthur Fleckként, akinek nagy álma, hogy népszerű stand up komikus legyen, és egyszer felléphessen példaképe műsorában. Nem véletlen, hogy éppen Robert De Niro játssza a példaképet, ugyanis a film főhajtás Scorsese két klasszikusa, a Taxisofőr és A komédia királya előtt. Phoenix kaméleonszerű átváltozásán túl egy merész alkotásról van szó, ami tükröt tart a mai Amerikának. Azt mutatja meg, hogy még egy olyan őrült is hőssé válhat, mint Joker.

Zárófilmnek tartogatta a fesztivál a szívműtétje után visszatérő Mick Jagger szereplésével készült The Burnt Orange Heresy című, műfaját tekintve erotikus neo-noir thrillerként beharangozott alkotást. Rendezője az olasz Giuseppe Capotondi, akinek ez az első angol nyelvű filmje. A Como-tó partján játszódó történetben Jagger egy gazdag műkereskedőt alakít, aki különös megbízást ad a villájában vendégeskedő fiatal párnak.

A rövidfilmes mezőnyben szerepelt egy magyar produkcióban készült alkotás, a Peter Strickland rendezte GUO4. A három perces kísérleti film két úszó ökölpárbajba torkolló nézeteltérését mutatja be egy leharcolt férfiöltözőben. Emellett a felújított alkotásokat bemutató „Venice Classics” programjába meghívást kapott a magyar újhullám nyitófilmje, Gaál István Sodrásban című alkotása.

Szentgyörgyi Rita

 

Képek

76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál

Google Plus

Galéria

76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
  • 76.  Velencei Nemzetközi Filmfesztivál

Hirdetés