Cannes, sztárparádé

A francia Riviéra fürdővárosa az a hely, ahol a legtöbb sztár, pálmafa, szivarfüst, pezsgő és persze film jut egy négyzetméterre. Idén sem volt ez másként, amikor a szabad és a világra nyitott filmművészet jegyében Marcello Mastroianni napszemüveges fotója díszelgett a fesztivál plakátján Fellini Nyolc és fél című remekéből. Mastroianni finom iróniája, eleganciája biztató felütést adott a minőségi filmek, neves alkotók, állócsillagok és egynapos celebek seregszemléjéhez.

A 67-ik fesztiválra is jutott bőven eseményekből, tündöklésből, felhajtásból. A taxisok sztrájkja némi fennakadást okozott az első napokban a közlekedésben. A fesztiválpalota kárminvörös szőnyegén valóságos dömping mutatkozott átlátszó ruhákból, kirakott mellekből, botoxos sztárokból. A női vonal erősségét jelezte, hogy a hivatalos versenyprogram Jane Campion ausztrál rendezőnő elnökölte zsűrije javarészt hölgyekből állt. Jane Fonda a l’Oréal korelnök reklámarcaként hetvenes éveiben is feltűnő jelenség volt. Catherine Deneuve egyre vasaltabb arccal és vidámabb külsővel a fesztivál elmaradhatlan nagyasszonya.

A hajdanán Liz Taylor elnökletével alapított Amfar gálán a szomszédos Mougins-ben található Édenkertben a divat, a mozi és a közélet prominens személyiségei jelentős összegeket adományoznak az AIDS kutatásra. Taylor halála után Sharon Stone vette át a jótékonysági gálaest háziasszonyi teendőit. Idén két neves magyar modell, Mihalik Enikő és Palvin Barbara is részt vett az eseményen. Quentin Tarantino érkezését színésznő múzsája, Uma Thurman kíséretében hatalmas ováció övezte. A Ponyvaregény húszéves jubileumát ünnepelték Cannes-ban, ahonnan 1994-ben a fesztivál fődíjával, Arany Pálmával indult világhódító útjára az amerikai rendező kultuszfilmje. Tarantino emellett Sergio Leone emléke előtt is tisztelgett. Sophia Loren mesterkurzust tartott a fesztiválon, az olasz dívát rendező fia, Edoardo Ponti kísérte el Cannes-ba. A Stallone, Schwarzenegger, Banderas trió tartotta az idei fesztivál egyik legnagyobb partiját az Expendables 3 bemutatója alkalmából.

Füttyszó és tapsvihar fogadta a kövérsége teljében lévő Gérard Depardieu-t, a Welcome to New York című Abel Ferrara film sztárját. Thierry Frémaux, a fesztivál művészeti igazgatója kockázatosnak vélte, hogy a hivatalos mezőnyben mutassák be ezt a témájánál fogva sikamlós, a pornó határát súroló produkciót. Általános nemtetszés fogadta a volt IMF-vezér, Dominique Strauss-Kahn szexbotrányát szabadon feldolgozó filmet, amely másról sem szól, mint a francia sajtó szavaival élve „manhattani disznó” fékevesztett orgiáiról prostituáltakkal. Anne Sinclair újságíró, DSK exneje lapjában, a Huffington Postban heves kirohanást intézett Ferrara mozija ellen. Leginkább azt sérelmezte, hogy a rendező antiszemita hangokat üt meg a Jacqueline Bisset által megformált figurával szemben.

A Nicole Kidman–Tim Roth párosnak nehezen sikerült hihetővé tennie Olivier Dahan tündérmeséjét Grace Kelly vívódásairól Hollywood és a monacói hercegség first lady-szerepe között. A nemzetközi sajtó szinte egyöntetűleg a cannes-i fesztiváltörténet legrosszabb nyitófilmjének tartotta a Grace, Monaco csillagát.

Meglepetésbombaként érkezett ötödik cannes-i megmérettetésére Mundruczó Kornél a Fehér Istennel. A fesztivál egyik nagy kedvencének számított a Budapest utcáit elárasztó kutyafalka, egy tizenhárom éves kislány és kutyája barátságának szívszorító története, az emberi felsőbbrendűség és a mindenkori kisebbség művészi metaforája. Sztárként üdvözölték a négylábú főszereplőt „alakító” Bodyt, aki fesztiválszerte csokornyakkendőben mutatkozott, és a film Un certain regard szekcióban elnyert fődíja mellett őt is díjazták a brit újságírók által alapított Kutya Pálmával. A Fehér Isten sikerén túl két magyar rövidfilm is versenyzett a fesztiválon: Szőcs Petra A kivégzés című diplomamunkája, amelyben gyerekek idézik meg a Ceausescu-pert, és Kárpáti György Mór Provinciája egy régészeti ásatásra keveredett kamionsofőrről. Utóbbi a filmfőiskolások legjobbjait tömörítő Cinéfondation mezőnyben volt látható.

A török mester, Nuri Bilge Ceylan három és fél órás családi portréjának Arany Pálmájával művészfilmes győzelem született Cannes-ban. A Kappadókia lenyűgöző vidékein játszódó Téli mesék társadalmi tabló a keleti és a nyugati civilizáció, a gazdagok és a szegények közötti szakadékról. A fesztivál kezdetétől ennek a filmnek jósoltak nagy esélyt. A rendező a tavalyi zavargásokban életüket vesztett fiatal török embereknek dedikálta az Arany Pálmát. Csalódást okozott viszont, hogy a belga Dardenne fivérek Két nap, egy éjszaka című filmje, az állásából elbocsátott munkásnőt alakító Marion Cotillard remeklésével, díjazás nélkül távozott a fesztiválról. Értetlenség fogadta, hogy az olasz Alice Rohrwacher filmje.a Csodák érdemelte ki a második legfontosabb elismerést, a zsűri fődíját. Vigaszágon jutalmazták Jean-Luc Godard-t, aki távol tartotta magát a fesztiváltól. A Búcsú a nyelvtől című 3D-s filmjében egy kislány, egy kutya és egy távozó hajó formabontó képein keresztül a verbális kommunikáció nélkülözéséről mesél. Godard a zsűri díját megosztva kapta a versenyprogram legfiatalabb rendezőjével, a francia Xavier Dolannal. Az amerikai Bennett Miller Foxcatcher című lélektani drámája méltán vitte el a legjobb rendezés díját. A rendező egy megtörtént esetet dolgozott fel a Mark és Dave Schultz olimpiai aranyérmes birkózó fivérek és egy milliárdos tragikus kimenetelű konfliktusáról. Senkit nem lepett meg a színészi alakítások díjának odaítélése. Mike Leigh Mr. Turner című életrajzi filmjében kimagasló teljesítményt nyújtott Timothy Spall a világhírű 19. századi brit tájképfestő, William Turner szerepében. David Cronenberg Hollywoodról forgatott leleplező tragikomédiája, a Maps to the Stars Julianne Moore sziporkázóan szellemes alakítása miatt emlékezetes.

Cannes idén biztonsági játékra törekedett: többségében nagy veteránokat hívott meg a versenymezőnybe, kevesebb teret adott a kísérletező alkotásoknak. Ki tudja, mi lesz jövőre, amikor a harminchat év után leköszönő Gilles Jacobot Pierre Lescure újságíró, üzletember váltja a fesztiválelnöki székben.

Szentgyörgyi Rita

Díjazások

Legjobb női alakítás: Julianne Moore, Maps to the Stars
Legjobb férfi alakítás: Timothy Spall, Mr. Turner
Legjobb forgatókönyv: Andrej Zvjagincev Leviathan
A zsűri díja: Xavier Dolan Mommy és Jean- Luc Godard Búcsú a nyelvtől
Legjobb rendezés: Bennett Miller Foxcatcher
A zsűri nagydíja: Alice Rohrwacher  Csodák
Arany Pálma: Nuri Bilge Ceylan Téli mesék

Megosztom