Danubius Bük, Sárvár

„Nem a kinevezése pillanatában válik valaki vezetővé, hanem amikor a kollégái elfogadják” – beszélgetés Katz Péterrel, a Danubius bükfürdői és sárvári szállodájának igazgatójával

Katz Péter szállodaigazgató munkásságát az elmúlt pár évben többször is díjazták, 2011-ben Pro Turismo díjat kapott, három évvel később pedig az „Év szállodása” címet nyerte el. A Danubius Health Spa Resort Bük és Danubius Health Spa Resort Sárvár igazgatója gyerekkora óta rajong a vendéglátásért, tudását és tapasztalatát a legjobb budapesti és külföldi hotelekben szerezte meg. Szabadidejében sportol, olvas, rajong a filmekért és szívesen utazgat, újabban évente indul hosszabb tengeri hajóútra, ahol elmondása szerint egyszerre lehet pihenni, városokat látogatni, miközben a kulináris élvezetekről sem kell lemondani.

Mesélje el, hogyan is lehet két szállodát együtt vezetni. Bük és Sárvár között 25 km, alig félóra autóút a távolság. Bár közel vannak egymáshoz, mégis két önálló, eltérő szolgáltatási palettával rendelkező szállodáról van szó. Feltételezem, vannak közösen intézendő ügyek a két egység működésében és nyilván vannak az adott szállodára szabott teendők is.
A két szálloda un. clusterben működik, ami azt jelenti, hogy egy gazdasági, sales, spa és műszaki vezetőkből álló csapat felel mindkét ház sikeres működéséért. Miután egyidejűleg nem lehetek jelen mindkét helyen, Sárváron egy operation manager látja el a napi teendőket. A munkanapokat általában Bükön kezdem, itt töltök több időt, de jól bevált rendje van mindkét szállodában a heti megbeszéléseknek és meetingeknek. Örömmel töltök időt a munkatársak és a vendégek között, a törzsvendégekkel való kapcsolattartás fontos és kedves része a napi feladataimnak. Családom Budapesten él, ezért hétvégenként ingázom Nyugat-Magyarország és Budapest között.

Két rangos szakmai elismerést tudhat a magáénak, 2011-ben Pro Turismo díjjal jutalmazták, 2014-ben pedig az „Év szállodása” címet nyerte el.
Nagyon örülök az elismeréseknek, mert ezek a díjak igazolják, hogy jó úton járunk. Igen, így többes szám első személyben, hiszen azt gondolom, hogy ezeket a díjakat a szállodák kapták, a szállodákban dolgozó csapatok, a folyamatosan és magas színvonalon végzett szolgáltatásokért. Nagyon szeretem a szakmámat, gyerekkorom óta a vonz a vendéglátás, a szálloda titokzatos világa. Igaz, egy időben fontolgattam, hogy újságíró leszek, végül mégis ennél az iránynál maradtam és cseppet sem bántam meg. Szépen végigjártam a ranglétrát, alaposan megismertem, milyen a felépítése egy-egy szállodának, mire eljutottam a mostani pozíciómba. Az a hitvallásom, hogy nem a kinevezése pillanatában válik valaki igazi vezetővé, hanem amikor a kollégái elfogadják.

Egyre többet halljuk, hogy az utóbbi pár évben ismét divat lett a belföldi turizmus, és a magyar vendégek szívesebben maradnak az országhatárokon belül. Az Ön tapasztalatai is ezt támasztják alá?
Abszolút így van, most újra az a trend, hogy jó itthon, Magyarországon nyaralni. Ez köszönhető a SZÉP kártya elterjedésének is, melyet nagyon szívesen használnak a vendégek, de a biztonság sem elhanyagolható tényező a jelenlegi kiszámíthatatlan nemzetközi helyzetben.  Belföldön nyaralni kiszámítható, nem ér minket meglepetésként az útiköltség, nincs gond a nyelvismerettel sem, és az elmúlt időszak szállodafejlesztéseinek köszönhetően igazán nívós wellness hotelek között válogathatunk. Bükfürdői all inclusive szállodánk kitűnő példa arra, hogy nem biztos, hogy külföldre kell utazni annak, aki a korlátlan étel-ital fogyasztás, a wellness, az animáció élményét keresi családjával.

Ezek szerint az all inclusive a legnépszerűbb hívószó jelenleg?
2012 novemberében álltunk át a Danubius Health Spa Resort Bük szállodában az all inclusive üzemeltetésre. A szobaárban foglalt korlátlan étel-ital fogyasztás rendkívül gyorsan népszerű lett, hiszen abszolút pontosan lehet kalkulálni a költségeket, és nagyon jó az ár-érték arány. Az all inclusive mellett a gyerekbarát szolgáltatások is egyre több családot vonzanak Bükfürdőre. Egy új épületrészben gyermek élménymedencét építettünk, és bevezettük a folyamatos animációt. A nyári vakáció és az iskolai szünetek alatt három animátor is dolgozik minden nap a gyerekek szórakoztatásáért. Reggeltől estig vidám játékok, kézműves foglalkozások, sportversenyek zajlanak, ami nagy könnyebbség a szülőknek is, hiszen amíg a gyerekeket különféle programokkal kötjük le, a felnőtteknek is jut néhány óra magukra, egymásra. Az elmúlt három év teljes mértékben minket igazolt, egyre több család keresi fel a szállodánkat. Sok vendégünk van a környező országokból, nagy számban látogatnak minket cseh, osztrák, német vendégek is.

Ha jól tudom, Ön abszolút nyomon követi a különféle táplálkozási trendeket is, a sárvári szállodában rendszeresen szerveznek léböjt kúrákat és paleo ételek is szerepelnek az étterem választékában.
A paleo étrend bevezetése tényleg az én ötletem volt, miután magamon is megtapasztaltam annak jó hatását. Sokan szenvednek mindenféle étel intoleranciában manapság, ezért a sárvári szállodában az az egyik fő célkitűzésünk, hogy a vendégek a pihenésük alatt is egészségesen étkezhessenek. Paleo, laktóz- és gluténmentes és vegetáriánus igényekre is van kínálatunk a sárvári szállodában. Évtizedes hagyományai vannak Sárváron a méregtelenítő léböjtkúráknak is, hiszen a szálloda adottságai, gyönyörű természeti környezete, nyugalma, saját gyógyvize és wellness szolgáltatásai abszolút segítik az életmódváltást. 2007 óta idén tavasszal immár 20. alkalommal szervezzük meg a csoportos léböjtkúrát, amelyen alkalmanként 15-25 vendég is részt vesz. Köztük vagyok én is mindig, amikor tehetem. Ezt nagyon értékelik a vendégek, és azonnal megosztják velem a 9 éjszakás kúra minden tapasztalatát, ami segít nekünk a folyamatos termékfejlesztésben. A böjt sikerét a sok visszatérő törzsvendég bizonyítja, de saját tapasztalataim alapján én is nagyon tudom ajánlani mindenkinek.

Hogyan várják a tavaszi szezont, milyen újdonságokra számíthatnak a vendégek?
A gyógyszállodákban egész évben szezon van. Egész télen aktív élet zajlik, érkeznek a gyógyulni vágyók fürdő- és reumakúrákra, és szerencsére sok a hétvégi wellnessezést kedvelő vendég is. Sárváron nemrég fejeződött be közel száz szoba részleges felújítása, vadonatúj szőnyegeket, drapériákat vásároltunk és bútorokat cseréltünk. Azt gondolom, nagyon jót fog tenni a hotelnak ez a megújulás, mindemellett pedig a szálloda gyógyászati tevékenységére szeretnénk jobban fókuszálni a jövőben. Elsősorban olyan prevenciós tevékenységekre gondolok, mint a masszázs és a gyógytorna.

Bükön új konferenciatermeket adtunk át, reméljük, hogy a legmodernebb technikával felszerelt és az igények szerint összenyitható termeket gyorsan megszeretik majd a cégek.

Magánemberként hová utazik a legszívesebben? Az is érdekelne, mire figyel, amikor vendégként lép be egy szálloda lobbyjába?
Az utóbbi időben teljesen beleszerettem a hajós körutazásokba. Baráti társasággal földközi-tengeri utakon vettem részt már többször is. Nagyon élveztem, hogy velünk utazott a szállodánk, nem kellett ki- és bejelentkezéssel bajlódni, miközben számos országot bejártunk. A városlátogatásokat is kedvelem, Róma az egyik kedvencem. Természetesen magánemberként is mindig figyelem a trendeket, mi hogyan működik más szállodákban, mit lehetne bevezetni nálunk is. Mindenhol vannak best practise-ek, apró trükkök, jó ötletek a vendégek elégedettségének elérésére és fokozására.

Gyakran olvasni képtelen szállodai történetekről, vicces, bolondos vendégekről. A hosszú évek alatt Ön is találkozott nehezen kezelhető vendéggel?
Talán szerencsém volt, de nálunk nem nagyon voltak balhék, vagy különösebb furcsaságok. Egy eset rémlik, mikor egy vendég hosszabb időre jelentkezett be a szállodánkba és gyakorlatilag már a zaklatásig szekálta a dolgozókat a különféle óhajaival. Tőle egy idő után végül meg kellett válnunk, de szerencsére ritkák az efféle extrémitások. Mondjuk, azt mindig nagyon viccesnek és egyben rejtélyesnek találom, hogy a szállodákban a leggyakrabban a kiskanál készletet kell pótolni. Nem is értem, miért éppen az tűnik el a szobákból rendszeresen, de az biztos, hogy fogyóeszköz, rendszeresen újabb és újabb garnitúrákat kell rendelnünk.

Ami nem mindennapos, és ami igazi megtiszteltetés számomra, az az, amikor 100. szállodai tartózkodásán köszönthetek törzsvendégeket. Tavaly Sárváron és Bükön is részem lehetett ebben az élményben. Egy-egy ilyen jubileum a szállodához való lojalitás, ragaszkodás és hűség olyan magas foka, amiért igazán hálás lehet egy szállodaigazgató.

Megosztom