ZSUD – a lélekfestő

A ZSUD  művésznéven ismertté vált Udvarhelyi Zsuzsanna a mai kortárs festőművészet egyik kiemelkedő alakja. A fiatal festőnő sajátos, érzékeny világlátását tükrözik a vásznain kibontakozó alakok. Képeit a hazai galériákon kívül a világ több pontján, így Párizsban, Canne-ban és Monaco-ban mutatják be legközelebb.

Zsuzsanna kisgyerekkora óta olyan családban nevelkedett, ahol nagy hangsúlyt kapott a kultúra és a művészet. Édesanyjával irodalmi műveket, verseket olvastak és operába jártak. A festészet iránti vonzalma hamar kiütközött, képeit már egész fiatal korában vásárolták, ő maga azonban sokáig jogászként képzelte el az életét. A jogi diploma megszerzése után doktorált, kutatói munkába kezdett, és egyetemen tanított. A festészet iránti szenvedélye mellett szép lassan, ahogy ő fogalmaz „elengedte azt a biztonsági övet, melyet a realista élet jelent.” Festővé válása korábban elképzelhetetlen boldogságot és szabadságot hozott számára.

ZSUD festményeinek gyakori témái a rejtélyes női alakok és arcok, melyek nagyon távol állnak a realista portréábrázolástól. Lélekmaszkok címet viselő sorozatának szereplői is nagybetűs NŐK. Finoman erotikusak, titokzatosak, képesek az örömre és a szomorúságra egyaránt. Művészetében olyan egyedi szimbolista-emocionális ábrázolásmódot alkalmaz, ahol nemcsak saját lelkén keresztül mutat be egy-egy női sorsot, de a befogadót is munkára készteti. Arra, hogy egy pillanatra megálljon, befelé forduljon, és saját, aktuális hangulatának prizmáján át lássa a képet. Bátorítja a nézőt, hogy akarjon egyedül lenni és befelé figyelni, mert ezáltal sokkal jobban megérti az őt körülvevő világot. Merje levenni egy pillanatra a hétköznapi élet maszkját, és engedje, hogy egy pillanatra kilátszódjék a lelke.  Egy-egy női portréval egész életutakat és sorsokat mesél el úgy, hogy a nézői is azonosulni tudnak a vászonra megfestett arcokkal. Valóságosan megélt életeseményeket fest meg, melyet érzékeny, költői meglátással képes ábrázolni.

Festményein a szecessziós stílusjegyek is feltűnnek, melyeket sajátosan vegyít modern, friss technikákkal. Zömében olajvászonra dolgozik, melyeket arany festékkel díszít, de szívesen alkalmazza a kőtechnikát is. A nyugat-európai szimbólumok mellett szereti a magyar népművészeti elemeket is, így néhány képét Kriston Gitka iparművész magyar motívumokat bemutató csipkéivel díszíti. ZSUD a képein különös módon játszik a fényekkel, melyek kissé misztikus, sejtelmes hangulatot varázsolnak portréi köré, saját meglátása szerint a festményei holdfényben még különösebb színhatást mutatnak.

Szívesen nyúl vissza a századelő népszerű irányzatához, a szecesszióhoz. Művészetére olyan festők voltak hatással, mint Gustav Klimt, Rippl-Rónai, Szinyei és Csontváry . Stílusát formálta, hogy Budapest mellett Svájcban, Bécsben, az Egyesült Államokban, valamint a franciaországi Nancy-ben is élt és alkotott. Több ázsiai mestere is volt, az ő gondolatviláguk előtti tisztelgés és egyfajta játékos útkeresés eredményeként született meg japán ihletésű sorozata.

Új szenvedélye a filmkészítés, ahol a természetes fényviszonyokkal való játék ragadta magával. A filmben rövid idő alatt képes álomszerű világot életre kelteni, ami a festészetben hetek munkája. Gyakorlott lovas, saját maga szerepel a kisfilmben, melyben olyan kiváló operatőrökkel dolgozik együtt, mint Csepeli Eszter, aki már a Cannes-i filmfesztiválon is szerepelt és az elismert kanadai Isaak Carter.

Nagy erőkkel készül a következő dubai kiállítására, Precious Sight címmel.

Francsics Annamária

www.udvarhelyi.com; zsud@udvarhelyi.com

Photo Credit: Eszter Csepeli, Isaac Ramada Carter – Icandy films

Atelier: Enzo capo Apartements

Ruha: Luan by Lucia, Nos Collection

Megosztom