Hazánkban kevesen ismerik a japán gyár remekművét, amelyet a távol-keleten nagyon tisztelnek. Sajnos búcsút kell vennünk tőle.
A betűk, a Gran Turismo Racer szavakat takarják. Az első két szó olaszul nagy túrázót jelent, ráadásnak ott az angol versenyző kifejezés. Ezért a GT-R egy kényelmes, hosszú távú utazásokra alkalmas sportkocsi, amely a versenypályán is megállja a helyét.
A GT-R nemrég kifutott verzióját 3,8 literes, dupla turbós V6-os motor hajtotta. A típus rendkívül sokáig volt a piacon, mert 2007-ben debütált. Hogy megállja a helyét a piacon, folyamatosan korszerűsítették. A motor teljesítménye a kezdeti 487 lóerőről, a vége felé 573-ra nőtt. Készítettek belőle gyárilag 608 és 720 lóerős, limitált szériákat is. A számok mutatják, hogy a motor sok tartalékot rejt, ezért könnyen tuningolható.
A nemrég kifutott – R35-nek hívott – verzióból, különösebb nehézségek nélkül építenek 700-800 lóerős kiviteleket. A leggyorsabb Nissan forgalmazását nem a modell kora miatt törölték: az európai forgalmazás végét, a szigorodó zajkorlátozások jelentették.
Az előd
A nemrég búcsúzó kivitel elődje, az 1999 és 2002 augusztusa között gyártott R34-es típus. Aminek a polgári neve Nissan Skyline GT-R R34 volt. A motorházában a legendává vált RB26DETT erőmű lapult. Ez egy 2,6 literes soros motor, amely a japán szabályozások miatt gyárilag csak 280 lóerőt teljesített.
A hathengeres nagyon strapabíró konstrukció és könnyedén lehetett 500-600 lóerőt kihozni belőle. Az egyik rekorder, az 1340 pacis verzió… A japán tuningcégek már régen ráálltak a típusra, számtalan alkatrészt készítenek, mert komoly a tuning piaca a GT-R-reknek.
Az R34-nél is alkalmazták a végletekig finomított négykerékhajtást, amit összekombináltak a négykerék-kormányzással. Ebből a sorozatból 26.422 darab készült.
Nincsenek véletlenek
Az R34-es azért volt olyan szuper, mert bele építették minden, az elődeinél felgyülemlett tapasztalatot. Ami annyit jelent, hogy két GT-R generáció tapasztalatát sűrítették az R34-be. A közvetlen előd az R33-as, amit 1995 januárjától gyártották, egészen 1998-ig. A darabszáma pedig 16.422 volt.
Az R32-es alapozta a meg a típus hírnevét, a gyártása 1989. május 22-én kezdődött, az utolsó darab pedig 1994. február 22-én gördült le a futószalagokról. A gyártott mennyiség: 43934 darab.
Ennél a verziónál debütált a 2,6 literes motor, a dupla turbós erőmű hajthatta mind a négy kereket vagy csak a hátsókat. Ezen felül az R32-es kapható volt négyajtós kivitelben is, és a versenypályákon számos sikert aratott.
A kezdetek
A KPGC10 belső kódú gép jelentette a kezdetet, aminek az orrába, a ma is tiszteletet parancsoló, kétliteres, 160 lóerős motort szerelték. Ez a típus, két és négyajtós karosszériával készült. A legelső szériánál a hátsó világítótestek még négyszögletesek voltak. Ez a típus 1969-1972 között készült, mindössze 1945 példányban.
A második széria, a két ajtós kupé karosszériával igen rövid életet élt. Az oka, hogy a kétliteres motorú sportgép ígéretes karrierjét elkaszálta az olajválság (1973). Az egy évig gyártásba lévő különlegességből mindössze197 darab készült, ami miatt féltett kincse a gyűjtőknek. Itt jelentek meg először a kerek hátsólámpák, ami a típus védjegyévé vált.
A Skyline név sztorija korábban kezdődött. Az elnevezés az 1947-ben indult Prince Motor Company-nál jelent meg először (1957). A név a Nissanhoz úgy került, hogy 1966-ban a yokohamai cég megvásárolta a Prince Motor Company-t.
Nemsokára jobban érthetővé válik, hogy Európában miért nincs olyan jól csengő a neve a GT-R-nek, mint az Egyesült Királyságban, Japánban vagy Ausztráliában. Az oka, hogy csak jobb kormányos kivitelben gyártották, a japán belpiacra. Ez alól csak az utolsó széria volt a kivétel. A JDM rövidítés, a japán belpiac angol szavaknak az első betűit jelenti. A JDM autók általában a hivatalos csatornákat megkerülve, szürke import útján jutottak el a szigetországon kívülre.