A tölthető-hibrid technika, teret nyert a legkeményebb terepjárók között is. Náluk, csak a tisztán elektromos modellek a zöldebbek. 

A szabadidő-autók által uralt utcakép ellenére, gyakorlatilag két kézen megszámolható azon modellek száma, amelyeket valóban lehet terepen használni. A belépő szintet a Suzuki Jimny képviseli, a kínálat tetején a Mercedes G modell és az Ienos Grenadier található. Most a terepes autók két legzöldebb verzióját mutatjuk be. 

Az angol

A Defender előző kiadásából már készítettek egy kis szériát, amely teljesen elektromos volt. A távolabbi jövőben, nagy valószínűséggel készül majd tisztán elektromos kivitel a legendás típusból.       

Kétliteres turbómotor található a Land Rover Defender 110 P400e orrában, ami 300 lóerős, ehhez csatlakozik a 143 lóerős villanymotor. Az összteljesítmény 404 lóerő, ami 5,6 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára a legzöldebb Defendert. Fontos tudni, hogy ez hajtásmód, csak a hosszabb tengelytávú, 110-es modellnél érhető el.

A használhatóság

Az állítható magasságú futóművel rendelkező terepjáró, 3 tonnás utánfutót is vontathat. Álló helyzetben pedig 300 kilóval lehet terhelni a tetejét, ezért a tetőn használható gyári kemping sátor. A Defender legkörnyezetbarátabb kivitelét, 50 kW-os töltővel lehet tölteni, így félóra alatt lehet az akku energia szintjét 80 százalékra felhúzni. A zöld Defender, 43 kilométert megy el teljesen feltöltött akkuval.

Amerika hangja

A Jeep Compass és a Renegade, a városi terepjárók között a legjobb terep képességekkel rendelkezik. Aki rendszeresen használná terepen őket, annak a legjobb hajtás-rendszerrel szerelt Trailhawk verziókat kell keresnie. A Jeep különben rohamtempóban villamosította a kínálatát, nemrég került piacra a Compass és a Renegade tölthető-hibrid változata (PHEV). A márka kínálatban a legjobb terepjárási képességeket, természetesen a Wrangler nyújtja.

A technika

Vérszegénységgel nem vádolhatják a valamivel 50 kilométer fölötti hatótávolsággal rendelkező terepjárót, mert a kétféle karosszériával kapható zöld típus összteljesítménye 380 lóerő. Ezért a 100 km/órás sebességet, 6,7 mp alatt éri el a Wrangler 4xe.

A 637 Nm nyomatékot a kerekre küldő technika, szintén rendelkezik a nyomatékot megsokszorozó áttétellel, aminek a népszerűbb neve a felező. A hajtásrendszer része még a két villanymotor, amiből az egyik ellátja a generátor és az önindító szerepét. A nagyobb teljesítményű motor (95LE), a nyolc sebességes automata váltóban kapott helyet. Ezért a lassú tempót és a nagy nyomatékot igénylő terepjárás, még kifinomultabban történhet.

A rendszer része a 17 kWh kapacitású, 400 voltos feszültségű akku csomag, amely a hátsó ülések alatt kapott helyet. A négyhengeres turbós benzinmotor, kereken kétliteres. Az amerikai zöld autót három hajtás módot tud, ami a hibrid, az elektromos és az e-Save.

Furcsaság

A szigorú, és nemsokára még jobban szigorodó európai széndioxid kibocsátási normák betartása miatt, a gyárak számtalan közkedvelt típust törtöltek a kínálatukból. Ilyen modell volt a Wrangler turbódízel kivitele, ami fogyasztás, kezelhetőség és nyomaték témájában igen jól teljesített.

Az említett szabályozásnak köszönhetően, a Wranglernek már csak a tölthető hibrid kivitele kapható Európában. Ez a verzió, elektromosan feltöltött állapotban produkálja a legjobb fogyasztás, de ha elfogy az áram, akkor már csak a kétliteres turbómotor hajtja a 2,4 tonnás autót… Hibridként használva, a teszteken kiderül majd a valós fogyasztása. Aki a megszokott turbódízelre vágyik, az a Land Rovernél talál ilyen verziót. 

Fotó: Jeep, Land Rover

Megosztom