A család barátja

A legpraktikusabb autófajta szerencsére tovább él. Aki igazi mindenes járművet keres, annak érdemes a kék oválnál is szétnéznie.

A szabadidő-autók rohamos térhódításának áldozatul estek már az egyterűek, a kisautók és az elegáns limuzinok. Miközben a Focus méretosztályába sorolt kompaktok száma is rohamosan csökken. És a ma ismert Focus is eltűnik 2025-ben, hogy – nagy valószínűséggel – egy szabadidő-autó viselhesse majd a jól hangzó nevet. Eközben a suvok, minden méretben hódítanak. Erre mondják, hogy dúl a szabadidő-autó láz.

Változó világ

Hogy miért borítékolható a Tourneo Connect sikere, az könnyen megérthető. Ehhez egy picit érdemes hátrébb lépni, és azt tudni, hogy a Stellantis csoporthoz tartozó Citroen Berlingo – és sok más néven futó – hasonló családi autók, már csak elektromos kivitelben érhetők el. A Tourneo Connect pedig – hihetetlen módon – kapható dízel és benzinmotorral is. Ez annyit jelent, hogy aki öt vagy hétüléses családi mindenest keres, annak jó lehetőséget kínál a kék ovál.

Ez szerencsére nem csak egy jelző, hanem meg is látszik az eladási eredményeken. Az idei esztendő első hét hónapjának az értékesítésében, a legnagyobb ugrást ez a típus hajtotta végre:1565 darab példányt értékesítettek belőle. Ezzel a hatodik legkelendőbb típussá vált a hazai piacon. (Információ: Data House)

Rokoni kapcsolat

Mielőtt valaki felháborodna a nemsokára leírt autógyári együttműködésen, egy fontos adat: jó ideje így működik az autóipar. Azaz a költségek csökkentése érdekében, sok az együttműködés. Ezért lehet ugyan azt az 1333 köbcentis motort látni a Daciában, a Renault-ban, a Nissanban és a Mercedes-Benz-ben is.

Esetünkben a Ford, a Volkswagennel működik együtt, ezért lehetnek olyan gyanúsak az új Amarok vonalai, mert azonos gyártósoron készül a Rangerrel. A Tourneo Connect pedig VW-nél készül, ezért Caddy néven is látható, VW jelvénnyel az orrán.   

A tér erő                  

A haszonjárműves rokoni szálakkal rendelkező modellek nagy előnye, hogy az utasterük szinte téglalap alakú, ezért óriási bennük a tér. Mi a hosszabb tengelytávú, hétüléses Tourneo Connectet tettük próbára, aminek a méreteiről sokat elmond, hogy közel ötméter hosszú. A raktere hétüléses kivitelben 629 literes! Ez a négyülésnél felmegy 1452 literre. Ha csak első kétülést használják, akkor oda már 2265 liternyi csomag fér. Ha a jobb első ülést előre tolják, akkor közel kétméter hosszú tárgyakat is lehet vele szállítani… A két hátsó ülésre – ennek ellenére – inkább kamaszokat ültessenek. Az üvegtető sokat segít, az amúgy is nagy térnek a tovább növelésében.

Ülések

A második és harmadik üléssor kiszedése nem annyira könnyed munka, mint az egyterűeknél. A legnehezebb a második sor dupla ülése, amit emelgetni jó fizikai munka. A súlya miatt, inkább két embernek javasolt, a háttámlák döntése viszont egyszerű. Az ülések kivétele után, teljesen sík raktér vár a szállítandó holmikra. Szétszedett papírdobozokkal kibélelve, egész jól lehet óvni a kárpitot, a padlót és a műanyag elemeket. Kerékpároktól kezdve, sok nagyobb tárgy szállítható, még szétszedés nélkül is.  

A praktikusság mindenhol jelen van, az ajtózsebben például elfér 1,5 vagy kétliteres ásványvizes palack is. Ez a mai autóknál ritkaság. A két hátsó oldalajtó, a szűkhelyen történő ki és beszállást és a pakolást nagyban segíti. Ez városban nagy plusz pontot jelent. Ezek ellentéte a hátsó ajtó, ami felfele nyílik. Ennek a hátránya, hogy a nyitásához, a kocsi mögött szükséges még kb. bő méternyi hely. Amúgy a felnyitott ajtó biztosít árnyékot, és az eső ellen is véd, alatta kiránduláskor jól lehet ücsörögni.

A belsőség

A Tourneo Connect az egyetlen új Ford, aminek a központi képernyője elérhető magyar nyelvű menüvel. Ez a VW-vel történő munkakapcsolat egyik eredménye. A németeknél használt érintés érzékeny „gombok” használatát szokni kell, de nem véletlenül gyűlölik annyian. A VW ezért sok típusából ki is vezeti a modellváltásnál. A hagyományos gombok és forgókapcsolók, a kezelhetőség terén felülmúlhatatlanok.      

A központi kijelző menürendszerénél – a kezelése miatt – inkább a Ford angol nyelvű kivitelére szavazunk. A 1,5 literes, négyhengeres motorról csak jókat tudunk mondani, részterheléskor csak két henger működik, a stop-start rendszer pedig elég gyors. A 115 lóerő által biztosított dinamika átlagos. A fogyasztási átlagunk, valamivel hét liter fölött volt. Aki sokat kirándul, annak a dízel verzió a jobb.    

Ford Tourneo Connect 1,5 EcoBoost

  • Hossz/szél./mag.: 4825/1855/1820 mm
  • Motor: 1498 cm3, 115 LE/ 3600, 220 Nm/1750-3000
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 12,4 s
  • Ár: 15 780 000 Ft (Alapár: 13 085 000 Ft)
  • Tesztautó: Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft.

Benedek Attila

Megosztom