Nem hétköznapi jelenség
A Ford mérnökei, konkurencia nélküli kisteherautót alkottak. Egy valódi különlegességet készítettek a terepjárást kedvelőinek.
A nemrég kifutott és az új Ranger Raptort is nagyon meg kell becsülni. Ez nem vicc, tény. Ez a típus olyan dolgot tud, mint a Mustang: azaz sok lóerőt és kiváló menetteljesítményeket kínál, jó áron. Ez az autógyári hozzáállás a mai világban, rendkívül ritka.
Ugyanis a valóban élvezhető, a vezetés terén örömet adó járművekből egyre kevesebb található a piacon. Az ilyen autók létszámának a csökkenésének az oka a környezetvédelem. Az autógyárakra kiszabott, flottás széndioxid kibocsátás miatt szűnt meg számtalan kedvelt típus, erre a Fordnál is találni sok példát.
A lényeg, hogy azért akadnak gyárak, akik útjára engednek olyan típusokat, amelyeket igen szórakoztató vezetni. Ilyen a Ford is. A másik becsülendő dolog, hogy az ilyen különleges gépekbe, beleteszik a munkát. Tehát a Ranger Raptornál, nem csak az autót vezérlő programot változtatták meg, hanem a futóművön, az alvázon és a hajtásrendszeren is komoly változtatásokat hajtottak végre. Az eltérések jól láthatók az átlagos Ranger és a Raptor között.
A prototípusokat a tesztelés alatt, rengetget nyúzták vad körülmények között, versenytempóban is. Ennek az eredménye a Raptor, amivel más, a piacon lévő kisteherautó nem veszi fel a versenyt. A hízelgő szavak ellenére nem vagyunk a kék ovál bérencei: egyszerűen tényleg nincs ilyen szintű technika, egyik ma elérhető kisteherautóban sem.
Mindenhol jól teljesít
Az új Rangerből kialakított csúcsmodell, minden téren felülmúlja az elődjét. Ennek köszönhető az erősebb alváz, a profi hajtáslánc és a futómű, ami nagyban megkönnyíti a terepjárást. Minden területet lefedtek: legyen szó sziklás domboldal megmászásáról, gödrökkel teli földutakon való száguldásról, kisebb ugratásokról, vagy térdig érő sárban haladásról.
Tízsebességes automataváltó segíti a haladást. A habot a tortán, a rendszert működtető, finomra hangolt program jelenti. Aminek az állítása a központi képernyőről történik, igazán XXI. századi módon: a hajtás kívánt elemére, az ujjunkkal rábökünk.
Az utastéren látszik, hogy 2023-at írunk: a modern a műszerfalat, uralja a központi kijelző. Ami gyorsan működik és éles a képe. Egyetlen hátránya, hogy magyarul nem tud, csak a főbb idegennyelveket ismeri. Jók a kamerák képei, sokat segítenek terepezéskor és parkoláskor is, mert az autó közel 5,4 méter hosszú…
Az ideális autó
A hazai utak, sajnos szuper ideálisak a kisteherautóknak… A Raptorral közutakon gyakorlatilag gázelvétel nélkül lehet közlekedni, nem ellenfelek a mély kátyúk és a fekvőrendőrök sem.
Egyetlen hátránya a remek hangú kisteherautónak, a V6-os benzinmotor fogyasztása. Városok közötti utakon – 90-100 km/órás tempót tartva – összejöhet a 11 literes fogyasztás. De ekkor nincs előzgetés, csak sima gurulás, a tekintet közben a fordulatszámmérőt fürkészi, hogy a legkevesebbet mozduljon felfele. Városban nincs gyorsulgatás a pirosnál, kényelmesen közlekedve a 13-14 liter a reális érték. Terepen száguldva és sokat élvezkedve, könnyen teljesíthető a 20 literes és a fölötti fogyasztás. A Ranger Raptor ekkor nyújtja a legtöbb élvezetet, amihez nem csak a menetteljesítmények, hanem a motorhang is nagymértékben hozzájárul. Szóval egy igazi élvezeticikkről van szó.
Utószó
A legviccesebb a Ranger Raptorban, hogy jól tükrözi a mai világunkat, a ma emberét. Azaz a remek képességekkel rendelkező autót nem használják vagy minimálisan használják arra, amire szánták: terepjárásra. Ritkán közlekednek vele fülig érő szájjal, térdig érő sárban. Akár az elődjéből, ebből is a típusból is alig látni a tetőig koszos autót. Helyette a Raptorok többsége patyolat tiszta, és mutatja a világnak, hogy a tulajdonos mennyire férfi és mennyire tehetős.
Ford Ranger Raptor EcoBoost 3,0 V6
- Hossz/szél./mag.: 5360/1955/1926 mm
- Motor: 3000 cm3, 292 LE/ 5650, 491 Nm/3500
- Gyorsulás (0-100 km/h): 7,9 s
- Ár: 21 875 000 Ft* (Alapár: 20 271 000 Ft)* nettó ár.
- Tesztautó: Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft.
Benedek Attila