Valami Amerika

Új autós rovatunkat egy körképpel indítjuk, amiben a sportos amerikai autókat járjuk körbe. Közös bennük, hogy kívánatosak, erősek, itthon hivatalosan nem érhetők el, a legközelebbi szervizük és szalonjuk pedig Bécsben található.

Cadillac Drive

A patinás amerikai márka tavaly a második legjobb éves eladását produkálta (+15,5%), ennek ellenére nem kell félniük a konkurenseknek. Európában is jelen vannak, 2017-ben 27 százalékot ugrottak az eladások.

A fentiek jól hangzanak, de ha megnézzük a számokat, akkor már kevésbé rózsás a helyzet. A tavalyi eladásai az amerikai luxus márkának 356467 darabra szöktek fel, viszonyításnak annyit, hogy a szintén “padlóról felkelő” Jaguar/Land Rover páros 621109-es mennyiséget ért el. A prémium liga éllovasa a Mercedes-Benz pedig kétmillió fölötti darabszámot produkált. Az európai növekedés jól hangzik, az érték viszont kellemetlen: tavaly felénk 1015 darab színes pajzsos autót adtak el…

A General Motors szárnyai alá tartozó márka sokadik alkalommal fut neki Európa meghódításának. Elviekben esélyesek, mert a szabadidő-autók mellett forgalmazott, azonos műszaki alapra készülő ATS és CTS modellek technikai színvonala eléri a felénk elvártat. A BMW hármas és ötös szériájának konkurenseit sokat tesztelték a Nürburgringen, a zöld pokolnak nevezett németországi versenypályán. Ráadásul hátsó hajtásúak.

Az ATS a megszokott limuzin forma mellett kupé karosszériával is elérhető, a belépő szintet a 276 lóerős, kétliteres ex-Opel turbómotor képviseli. A csúcsot pedig a 3,6 literes, dupla turbós 470 lóerővel, ez változat méltó konkurense a BMW M3-M4 típusoknak.

A CTS a Mercedes E ligájában próbál brillírozni, mivel ennél a típusnál sincs dízelmotor és hibrid sem, így a márkába igen “szerelmesnek” kell lennie a vevőnek.

Az éles vonalakkal határolt karakteres autó legdurvább darabja a V széria néven futó csúcsmodell. Ez megkapta a Corvette a 6,2 literes, kompresszorral feltöltött motorját, így még mindig méltó ellenfele a BMW M5-nek. Az amerikai különlegesség nyolchengerese 640 lóerőt és 854 Nm nyomatékot ad le.

A moziban
A CTS első generációja ismerős lehet a Mátrix II-ből, hasonlóan sokat száguldoztak vele a Bad Boys II-ben is, ahol Will Smith ült a volánnál.

Cadillac House

Az első Cadillac House, New York, Soho negyedében nyílt meg, a közösségi és alkotó tér gyűjtőhelye a művészeknek és a kreatívoknak. Az autók mellett a márka imázsához illő tárgyak találhatók a kávézóval, kiállító teremmel rendelkező épületben.

Meglepő, de a második Cadillac House-t Münchenben hozták létre. A nagyszámú látogatóról nem csak az autók, hanem a kiállítások is gondoskodnak. A STROKE itt mutatta be a fiatal művészek munkáit, az Andy Warhol kiállítás pedig tavaly nyáron – alig egy hónap alatt – 17 ezer látogatót vonzott! 

Amerika kapitány

Európában hivatalosan csak Corvette-l és a Camaróval van jelen a Chevy. Mivel a Dodge Viper gyártása tavaly augusztusban megszűnt, így egyedüli amerikai sportautóként csak a Corvette maradt. A jelenlegi kivitel (C7) 2014-ben lépett piacra, a három kipufogója mellett arról is megismerhető, hogy a klasszikus kerek hátsólámpákat felváltotta a szögletes. (A kerek lámpák gyártására gyorsan ráállt a tuningipar.) 

Az igen karakteres autó zárt és nyitott kivitelben kapható. A csúcsmodellt a Z06 jelenti, ahol a kétüléses orrában már 6,2 literes, kompresszorral feltöltött, 650 lóerős motor található.

A Chevy-nél az elérhető áru sportos kupét a Camaro képviseli. Az autó első generációját 1966 szeptemberében leplezték le, a jelenlegi kivitel vonultatja fel a legkorszerűbb műszaki megoldásokat, pl. 91 kilóval könnyebb az elődjénél. A Camaro technikája korszerűbb a közvetlen konkurenseknél (Ford Mustang, Dodge Challenger). A nosztalgikus külsejű versenytársainál persze könnyebb is.

A Mustang konkurens széles motorválasztékával hódít az Államokban, mert a nyitott és zárt verzió mellett négyféle motorral kínálják, felénk csak a kupé kivitel érhető el, kétliteres turbós és V8-as erőművel. A tengerentúlon olyan egzotikus verziók is kaphatók, mint a rendszámos versenyautónak tekinthető 650 lóerős ZL1, amely jól bírja a rendszeres versenypályás hajtást.

 

 

Transformers
A sárga Camaro ismerős lehet a Transformers filmekből, annak eredeti (1976) és jelenlegi változataiban is szerepelt.

Pokoljárás

A Dodge kínálja a legolcsóbban a lóerőket, kínálatuk része a 707 lóerős SRT Hellcat motoros autójuk, ami két és négyajtós verzióban is elérhető. Akinek ez nem elég, annak ott a 808 lovas kivitel, keskeny első versenygumikkal…

A jelenlegi Challenger és a Charger is folytatja azt a hagyományt, hogy olcsón kínál nagyon sok lóerőt. Ebbe a képbe pedig nem illik bele a drága technika, ez a liga a Dodge Viper és a Corvette asztala. Ezért az autó alapját az 1990-es évekből származó Mercedes E által használt padlólemez adja, aminek egyik hátránya, hogy a ráépített autók nehezek.(Kb. 1800-2000 kg)

A Charger 1964-ben mutatkozott be háromajtós modellként, mint tanulmány. Jelenleg a hetedik generáció rója az utakat, de ennek már négy ajtaja van, a kupé kivitel pedig a Challenger nevet kapta.

A kiváló ár/lóerő arányra példa az előbbi modellek SRT Hellcat változata, amelyek orrában 6,2 literes, kompresszorral feltöltött motor dübörög, a nyolchengeres 707 lóerőt és 880 Nm-t juttat a hátsó kerekekre. Ezért a lóerő csomagért mindössze 65495 ezer dollárt kell fizetni. Ez az autó 318 km/óra végsebességű, és 7,8 mp alatt gyorsul 160 km/órára…

Ha valaki él-hal a gyorsulás versenyekért, akkor készen is vehet gyorsulás versenyautót, a kocsihoz tartozó vékony gumikkal és emelővel. Itt már csak 5,1 szekundumig tart a 160-ra szökkenés. A 402 méteres klasszikus gyorsulás versenytávot 9,65 másodperc alatt futja le az 1930 kilós autó, miközben a célvonalnál 225-el megy. Ez persze a világ leggyorsabb széria autójává tette a Dodge Demont. 

Hazárd megye lordjai

Sokaknak ismerős a fenti filmsorozat és a későbbi mozifilm. Ebben a szériában szerepelt Lee tábornok, amely egy 1969-es kiadású Dodge Charger. A hátsóhajtású izomautóból rengeteget használtak=törtek össze a forgatásokon.

Benedek Attila

Megosztom