69. Cannes-i filmfesztivál
Európai győzelemmel, meglepő díjazásokkal zárult a moziünnep a francia Riviérán.
A hetvenkilenc éves brit rendező, Ken Loach második Arany Pálmáját nyerte könnyfakasztó, szociálisan érzékeny filmjével, az Én, Daniel Blake-kel. Xavier Dolan a francia film legnagyobb sztárjaival – Vincent Cassel, Marion Cotillard, Lea Seydoux, Gaspard Ulliel – készített Épp a világ vége című melodrámáját a közönség kifújolta, a zsűri nagydíjjal jutalmazta. Olivier Assayas Personal Shopper című filmjét, amelyben Kristen Stewart szellemet idéz, szintén kifütyülték, mégis a legjobb rendezés díjával távozott. A Nader és Simin – Egy elválás története című Oscar-díjas film rendezője, Aszgar Farhadi másodszor kapott meghívást a cannes-i versenyre. Az ügyfél című alkotása az iráni középréteg családi konfliktusaiba ágyazott társadalmi és erkölcsi dráma, amely a legjobb férfialakítás és forgatókönyv díját is megkapta. Egyöntetű tetszés, standing ovation fogadta Jean-Pierre Léaud elismerését a tiszteletbeli Arany Pálmával, aki tizennégy évesen Truffaut Négyszáz csapásával írta be a nevét az európai film történetébe.
A korábbi évek felhozatalát meghaladó színvonalú mezőny, a megszokottnál is színesebb sztárparádé, fokozott biztonsági intézkedések jellemezték a nemzetközi filmvilág legjelentősebb mozgóképes eseményét. A novemberi terrortámadások óta Franciaországban érvényben lévő szükségállapot a cannes-i nemzetközi filmfesztiválra is rányomta a bélyegét. A francia belügyminiszter még a megnyitó előtt személyesen ellenőrizte a rendkívüli biztonsági készültséget. Az átlagosnál jóval több rendőr, tűzszerész, járőr teljesített szolgálatot a városba vezető utaknál is. Több mint ötszáz fős személyzet őrizte csak a fesztiválpalotát.
Woody Allen a szerelemről nosztalgiázott, Steven Spielberg legújabb fantasy-ját, A barátságos óriást mutatta be versenyen kívül. George Clooney Donad Trump ellen kampányolt, Julia Roberts, bármily furcsa, de újoncnak számított Cannes-ban, első fesztivállátogatására érkezett. Charlize Theron Javier Bardem, Jean Reno és exe, Sean Penn oldalán vonult be a legendás vörös szőnyegen. Robert de Niro az 1970-80-as évek nagy panamai bokszolójának, Roberto Durannak az edzőjét alakítja egy venezuelai életrajzi drámában. Jodie Foster rendezői szerepkörben tért vissza a Croisette-re. Marion Cotillard-tól Isabelle Huppert-en át Susan Sarandonig a mozgóképművészet meghatározó sztárjai arra is időt szakítottak, hogy a nők szerepéről értekezzenek a francia Riviera hívogató díszletei között.
A magyar jelenlét 2016-ban is impozáns volt. A 21 versenyfilmet tömörítő hivatalos program George Miller vezette zsűrijébe Kirsten Dunst, Valeria Golino, Mad Mikkelsen, Vanessa Paradis, Donald Sutherland. Arnaud Desplechin és Katayoon Shahabi producer mellett Nemes Jeles László kapott meghívást. A tavalyi cannes-i nagydíjas, Oscar-díjas Saul fia rendezője egyszerre megdöbbenéssel és örömmel fogadta, hogy nyolc társával együtt dönthet az Arany Pálma sorsáról. Makk Károly ugyanabban a New York-i úri szabónál készített szmokingjában képviselte negyvenöt évvel ezelőtti remekművét, a Szerelem felújított változatát a Cannes Classics mezőnyben, mint hajdanán, amikor a film a fesztivál három díjával távozott. A világhírű magyar animáció újabb elismerése, hogy a vizsgafilmeket bemutató Cinéfondation szekció megosztott harmadik díját nyerte Andrasev Nadja MOME-s diplomafilmje, A nyalintás nesze. A Kritikusok két hete mezőnyben mutatták be Tóth Luca szatirikus animációs rövidfilmjét, a Superbiát.
A filmművészet megújulását, az innovációt előnyben részesítő fesztivált sokkolta a fiatal német rendezőnő, Maren Ade alkotása, a Toni Erdmann Sandra Hüller főszereplésével. A kritikusok, a szakma és nem utolsósorban a közönség körében egyöntetű tetszést aratott a szülök és a gyermekek közötti felnőttkori kommunikációképtelenséget rengeteg érzelemmel és helyzetkomikummal bemutató vígjáték. Az alapsztori szerint egy idősödő német férfi elhatározza, hogy közelebb kerül elhidegült, munkamániás lányához, aki Bukarestben él. Váratlanul felkeresi őt, de miután az időhiányban szenvedő lány nem örül a találkozásnak, az apa cselhez folyamodik: parókás, ismeretlen figuraként harcol lánya „kegyeiért”.
Cannes nagy erősségei közé tartozott a román Crisi Puiu Sierranevada című drámája, egy realista stílusban előadott családi vita, a szintén román Cristina Mungiu Érettségi című drámája, a Jim Jarmusch rendezte lírai hangvételű Patterson, Adam Driver színészi remeklésével egy buszsofőrről, aki mellesleg költő. A belga Dardenne- fivérek, Luc és Jean- Pierre Az ismeretlen lány c. filmjükkel újfent a valóság dokumentálására vállalkoztak. Hősük egy liége-i háziorvosnő, aki fáradtsága miatt nem nyit ajtót a csengetésre. Másnap megtudja, hogy egy fekete lány kért volna tőle segítséget, de már csak a holttestére bukkantak a közelben. Az új Dardenne-opusz lelkiismereti dráma a javából az emberi élet értékéről. A női lélek hivatott ismerőjeként is elhíresült Pedro Almodóvar a Julietában az anya- lány kapcsolat lelki mélységeit kutatja.
Cannes mindig is nyitott volt a politikai filmekre, az egyén és a hatalom kapcsolatát, érdekharcát érintő alkotásokra. Az idei kínálatból egy hollywoodi és egy európai mű váltotta ki a legnagyobb érdeklődést ebben a témakörben. A fesztivál történetében veteránnak számító Ken Loach Arany Pálmát nyert alkotását, az Én, Daniel Blake-et már a sajtóvetítésen kitörő taps fogadta. A drámai film egy ötvenes kisember harcát mutatja, akit szívrohama után az orvosok nem engednének vissza dolgozni, de az egészségbiztosítás szakemberei másként gondolják. A kétkezi munkás reményvesztetten harcol az igazáért a bürokráciával szemben, de nem talál emberségre. A rendező gyújtó szavakat intézett a nyugati társadalmak politikusai ellen, akik a munkásosztály érdekeit figyelmen kívül hagyják. Jodie Foster a Pénzes cápával a pénzvilág manipulációinak üzen hadat. A színésznő-rendező valaha tizennégy éves kamaszlányként járt először a Croisette-en Martin Scorsese Taxisofőrjének egyik főszereplőjeként. Negyedik rendezésében a George Clooney Julia Roberts párost találkoztatta egy televíziós pénzügyi tanácsadó műsor showmanjeként és adásrendezőjeként. Az élő adásban elkövetett túszejtéssel kezdődő film egy korrupciós üggyé dagadó thrillerbe csap át, ami a komikus elemeket sem nélkülözi. A kissé didaktikus sztori kapcsán az amerikai sajtó képviselői főként George Clooney véleményére voltak kíváncsiak Donald Trump elnökválasztási kampánya kapcsán. A színész kifejtette, hogy szerinte Trump nem lehet az Egyesült Államok elnöke, mert nincsen valódi programja, és a félelemkeltéssel nem érhet célba, mert az átlag amerikaiak nem rettegnek a muszlimoktól vagy a migránsoktól.
Kisebb botrány kerekedett Woody Allen körül egy Cannes-ban rendezett beszélgetésen, ami a nők helyzetéről szólt. Susan Sarandon dobta fel a témát Ronan Farrow, a fesztivál előtt pár nappal megjelent cikke nyomán, aki elmarasztalja a médiát, amiért nem ment utána apja szexuális molesztálásainak többek között nővérével, Dylannel. Mindez persze mit sem von le Allen népszerűségéből, nyitófilmje, a sok érzelgősséggel és bölcselkedéssel megpakolt Café Society értékéből. Az amerikai mozi kis nagy embere ezúttal egy klasszikus szerelmi háromszög történeten keresztül mesél Hollywoodról, az érzelmek kifürkészhetetlenségéről Steve Carell, Kristen Stewart és Jesse Eisenberg főszereplésével. Vittorio Storaro kamerájával.
Közeli találkozások Zsigmond Vilmossal a címe annak a francia dokumentumfilmnek, amit a francia Pierre Filmon szentelt minden idők egyik legnagyobb képi varázslójának. A világhírű operatőr halálának az évében készült alkotás megejtő portré a Szegedről indult, Budapestről az 1956-os forradalomról forgatott tekercsekkel a bőröndjében Kovács László operatőr társával Amerikába emigrált, majd Hollywoodban a csúcsokra jutott legendáról. A Cannes Classics válogatásban bemutatott alkotásban többek között John Boorman, Jerry Schatzberg, Vittorio Storaro, Isabelle Huppert, John Travolta és a Zsigmond Vilmos jellegzetes recsegő hangját fergetegesen utánzó Peter Fonda is megszólal.
Szentgyörgyi Rita
Díjazások
Arany Pálma
Ken Loach: Én, Daniel Blake
Nagydíj
Xavier Dolan: Épp a világ vége
Zsűri díja
Andrea Arnold: American Honey
Legjobb női alakítás
Jaclyn Jose (Ma Rosa)
Legjobb férfi alakítás
Shahab Hosseini (Az ügyfél)
Legjobb rendezés
Cristian Mungiu: Érettségi és
Olivier Assayas: Personal Shopper
Legjobb forgatókönyv
Aszgar Farhadi: Az ügyfél