75. jubileumi filmfesztivál

Ünnepi hangulat, klasszikus elegancia, csillogó szettekben tündöklő hírességek, az amerikai filmek és világsztárok erős jelenléte jellemezte a filmvilág korelnök fesztiválját a velencei Lidón. 24 év után végre újra magyar alkotásért izgulhattunk, utoljára Enyedi Ildikó Bűvös vadász című alkotása szerepelt versenyprogramban Velencében. Nemes Jeles László az Oscar-díjas Saul fia után visszafordította az idő kerekét egészen 1913-ig, az utolsó békeévig. A francia-magyar koprodukcióban, a Filmalap 1,59 milliárd forintos támogatásával készült Napszállta   az árvaházból a Monarchia nyüzsgő metropoliszába, Budapestre érkezett kalaposlány történetén keresztül mesél az európai civilizáció bukásáról. Leiter Írisz testvére után nyomozva mély családi titokra bukkan. A korhűséget imitáló történelmi filmek helyett a Napszálltában a személyes optikán, a lélektani megközelítésen van a hangsúly. Erdély Mátyás kamerája a főszereplő Jakab Juli arcán megelevenedő érzelmeket követi, miközben a nézőket is beszippantja a film sejtelmes atmoszférája. A közel százfős nemzetközi szereplőgárdát felvonultató alkotás iránt olyan nagy az érdeklődés, hogy még a velencei világpremier és a torontói fesztiválbemutató  előtt 70 országban megvásárolták. Szőcs Petra többnyire amatőr szereplőkkel, Erdélyben forgatott Déva című első nagyjátékfilmje a Biennale College Cinema szekcióba kapott meghívást. Egy árvaházban élő albínó lány a főszereplője, az ő sorsán keresztül Déva posztszocialista világa új színben bontakozik ki.

A Mosta egyik szimbolikus helyszínén, a Hotel des Bains termeiben grandiózus kiállítás nyílt a világ első nemzetközi filmfesztiváljának a történetéből. Az 1932-es Dr Jekyll és Mr Hyde-tól a tavalyi fődíjas A víz érintéséig 480 fotón, 120 filmrészleten, 6 dokumentumfilmen elevenedik meg az európai sztárkultusz születése, a Hollywood a Lidón életérzés, legendás alkotókról, filmekről, partikról megörökített pillanatok. A megemlékezések sorában Sergio Leone klaszszikusa, a Volt egyszer egy Vadnyugat 50. évfordulója alkalmából eddig kiadatlan televíziós interjúrészleteket vetítettek a stábtagokkal. Az életmű Arany Oroszlán idei kitüntetettje Antonioni Nagyításának a múzsája.  A 81 esztendős Vanessa Redgrave férje, Franco Nero oldalán érkezett, és gyújtó hatású beszédet mondott az európai kormányok embertelenségéről a menekültekkel szemben.

Velence szuperdívája a színészként debütáló Lady Gaga volt, aki Bradley Cooper elsőfilmes rendezésében és partnereként teljesen új oldaláról mutatkozik be. A Csillag születik modernizált változatában Judy Garland és Barbra Streisand egykori szerepét ölti magára. Gaga egy transzvesztita bár énekesnője a filmben, akit felfedez egy lecsúszott, alkoholista rocksztár. A szokásos kliséken túl – közös éneklés, szerelem, siker – drámai mélysége is van a történetnek két nehéz természetű emberről, akik se vele, se nélküle kapcsolatot élnek meg. Cooperről kiderül, hogy remekül énekel, Gaga pedig smink nélkül nagyon sebezhetőnek mutatkozik. Az olasz felmenőkkel büszkélkedő sztár szolgáltatta a fesztivál legpazarabb vörös szőnyeges bevonulását rózsaszín tollakból komponált Valentino kreációban. Emma Stone áttetszőnek tűnő nude Louis Vuitton ruhájában nyűgözte le a fotósokat és a közönséget. Hollywood üdvöskéje a The Favourite-ben osztja meg a vásznat Rachel Weisszel, aki előrehaladott terhessége miatt nem vett részt a fesztiválon. Yorgos Lanthimos görög rendező sajátos humorú kosztümös meséje a Stuart-ház utolsó uralkodójának, Anna királynőnek az udvarában játszódik, a 18. század elején. Cate Blanchett szolid Armani feketében dívaként tündökölt, a kebelmutogatós Salma Hayek törtezüst nagyestélyiben vette át a Franca Sozzani olaszdivatújságíróról elnevezett díjat. A zsűriben részt vevő Naomi Watts rózsaszín  plisszés Prada és Armani Privé szetteket váltogatott. Tilda Swinton tűzpiros Diorban képviselte a Mostra legsokkolóbb versenyfilmjét. Luca Guadagnino Dario Argento horrorklasszikusát, a Suspiriát (Sóhaj) dolgozta fel, egy női kórusfilmet a 70-es évek berlini tánc iskolájában kísértő boszorkányokról. A Pina Bausch ikonikus táncművészre maszkírozott Swinton rettegett anyaként terrorizálja a növendékeit, köztük a frissen érkezett, szemérmes Sophie-t, akit Dakota Johnson szuggesztíven formál meg. „Az emberi kapcsolatokat és a történelmet behálózó kegyet-lenségekről akartam filmet készíteni”– mondta a rendező Velencében a testi- lelki kegyetlenségekben bővelkedő alkotásáról.

Az idei versenyszekció talán legnagyobb várakozással kísért filmje a csodagyereknek kikiáltott francia – kanadai Damien Chazelle rendezte Az első ember Neil Amstrong Holdra szállásáról. A Whiplash és a Kaliforniai álom után újabb remekművet vártak az ifjú rendezőtől, aki a földöntúli emberi teljesítménynek kívánt emléket állítani. A hasonló témájú hollywoodi szuperprodukcióktól eltérően – Apolló 13, Gravitáció, Chazelle – Chazelle filmje Armstrong személyes drámáját (rákos kislánya elveszítése) és a történelem egyik legveszélyesebb küldetésének spirituális oldalát domborítja ki. Ryan Gossling minimalista eszközökkel kelti életre a szikár, zárkózott asztronautát. Az idei válogatás egyik legerősebb filmjét, a Rómát az Oscar-díjas Alfonso Cuarón jegyzi. A mexikói rendező a neorealizmust idéző fekete-fehér képi világgal eleveníti fel dadája naplója nyomán az 1970-es évek Mexikóját, családja történetén keresztül egyszerre érzelmes és drámai freskót fest hazájáról. A szerzői mozi diadalmenetéről lehet beszélni olyan nagyágyúk kapcsán, mint a Coen testvérek, Jacques Audiard, Mike Leigh. A Coen testvérek eredetileg antológiának szánták az amerikai határvidékről hat külön történetet elmesélő balladájukat (The Ballad of Buster Scrugg). A Netflix streaming-szolgáltató égisze alatt készült minisorozat helyett végül egy 130 percesnagyjátékfilm mellett döntöttek.  A Tim Blake Nelson, Zoe Kazan, Liam Neeson Tom Waits, James Franco főszereplésével készült alkotás a rendezők meghatározásával élve az amerikai identitás „alapfogalmait” állítja középpontba, úgymint határhódítás, karavánélet, aranyvadászat, szájhagyomány, bankrablás, fegyveres önvédelem. A komédia, dráma és musical műfaji egyvelegében utazó Coen testvérek ezúttal sem okoztak csalódást rajongóiknak.

Velencei díjazások:

  • Arany Oroszlán – Alfonso Cuarón: Róma
  • Zsűri nagydíj – Yorgos Lanthimos: Favourite
  • Legjobb rendezés – Jacques Audiard: The Sisters Brothers
  • Legjobb női alakítás – Olivia Colman (The Favourite)
  • Legjobb férfi alakítás  –  Willem Dafoe (At Eternity’s Gate)
  • Legjobb forgatókönyv – Joel és Ethan Coen: The Ballad of Buster Scruggs
  • Zsűri különdíj – Jennifer Kent: Nightingale
  • FIPRESCI Nagydíj – Nemes Jeles László: Napszállta
     

SZENTGYÖRGYI RITA

Megosztom