88. Oscar-gála

Magyar filmtörténeti pillanat született 2016. február 28-án a Los Angeles-i Dolby  Theaterben Nemes Jeles László a holokauszt-ábrázolásban új utat nyitó alkotása, a Saul fia Oscar-győzelmével. „Magyarországnak örömre van szüksége”- üzente  a Sault megformáló Röhrig Géza, akinek a jelölése a legjobb férfi alakítás díjára csak néhány szavazaton múlott. Az Oscar-díjat 88. alkalommal kiosztó Amerikai Filmakadémia 6261 tagjának többsége – köztük a két magyar akadémiai tag, Szabó István és Koltai Lajos – egyaránt díjazták a megsemmisítő táborok poklának merészen személyes megközelítését és az univerzális üzenetet. „Az emberiség legsötétebb óráiban is talán van bennünk egy belső hang, amely lehetővé teszi, hogy emberek maradjunk. Erről a reményről szól ez a film”- mondta visszafogottságba rejtett meghatódottsággal Nemes Jeles László a legjobb idegen nyelvű film Oscarjának átvételekor. Kertész Imre irodalmi Nobel-díja óta nem érte akkora elismerés a magyar kultúrát, mint a kilenc hónap alatt negyven szakmai díjat besöprő Saul fia. A Mephisto 1982-es Oscarja után Magyarország megint felkerült a nemzetközi filmvilág térképére. Az orákulumoknak számító amerikai filmes szaklapok és a bukmékerek mellesleg előre megjósolták a Saul fia győzelmét. Az idegen nyelvű filmek mezőnyében talán csak a konzervatív török faluban játszódó, öt kamasz lány kiházasításáról, a nők elnyomásáról szóló francia színekben induló Mustang számított a Saul fia kihívójának. 

A világ 225 országában több száz millióan követték az érzelmes pillanatokban, váratlan meglepetésekben, csípős beszólásokban gazdag Oscar-gálát, ami a Super Bowl és a Labdarúgó Világbajnokság után a harmadik legnézettebb médiaesemény.  A ceremónia házigazdája második alkalommal Chris Rock komikus, színész, tévé- és filmproducer volt. Mivel a fő kategóriákban egyetlen fekete filmest sem nomináltak, Hollywoodban kitört az OscarSoWhite elnevezésű kampány. Több színész és rendező, köztük Will Smith és Spike Jonze is bojkottra szólította fel az Amerikai Filmakadémiát. A válasz nem maradt el, „a fehér emberek választásának gálájára” többségében feketéket kértek fel díjátadónak Whoopi Goldbergtől  Quincy Jones-on át Morgan Freemanig. A szintén fekete Chris Rock a sokszínűséget hiányoló műsorvezetése néhány provokatív poén ellenére egy idő után egysíkúvá vált.  A legnagyobb tetszést a Los Angeles-i cserkészek jótékonysági akciója aratta, akik a Dolby Theater több mint háromezer fős nézőterén sütiket árultak.

A halványkék, virágdíszítésű Armani Hamupipőke ruhájában hódító Cate Blanchett bizonyult ezúttal is az elegancia és a stílus királynőjének. Talán csak Charlize Theron pipacsvörös Armani-estélyije és az éjfekete Chanelbe öltözött Julianne Moore vetekedett a Carol című versenyfilm leszbikus sztárját alakító Blanchettel. Elcsukló hangon, a könnyeivel küszködve vette át az Aljas nyolcas zeneszerzője, Ennio Morricone az Osca- szobrot amerikai barátjától, Quincy Jones-tól. Standing ovation követte minden idők legnagyobb hatású filmzeneszerzőjének szavait, aki egy gyűrött papírlapról, olaszul olvasta fel köszöntőbeszédét. Szem nem maradt szárazon Lady Gaga produkciója alatt. A provokáció ördöge angyali fehér nadrágkosztümjében ült a zongorához, hogy elénekelje a gála érzelmi csúcspontjának számító dalát, a Til It Happens To You-t. A nemi erőszakról szóló ballada helyett sokak számára érthetetlen módon a legújabb Bond-film, a Spectre –  A fantom visszatér betétdalával nyert Oscart a négyszeres  Grammy-díjas Sam Smith.

A mexikói  Alejandro González Ináritu transzcendens katasztrófamozija, A visszatérő számított az idei Oscarok nagy befutójának. A tizenkét díjra jelölt alkotás elnyerte a legjobb rendezés, a legjobb operatőri munka és nem utolsósorban a legjobb férfi főszereplő díját. Inárritu győzelmével belépett egy rendkívül exkluzív klubba, az Oscar-történetben eddig csak John Fordnak és Joseph L. Mankiewicznek sikerült egymás után két évben is magához ragadnia az aranyozott szobrocskát. A Birdman után, a Patagóniában és a kanadai Sziklás hegységben forgatott  A visszatérő  rendezője szenvedélyes szavakkal köszönte meg az elismerést sikerhozó színészének. „Leo, te vagy a visszatérő, ez a film a lelked, a szíved, az életed.” Inárritu a reményének is hangot adott, hogy felszabadul az emberiség az előítéletek fogságából, és a bőrszín ugyanolyan lényegtelen lesz, mint a hajhossz.  A  film másik nagy újrázója Emmanuel Lubezki mexikói operatőr, aki először az Oscarok történetében három egymást követő évben győzött  a Gravitáció, a Birdman után  most A visszatérő  lenyűgöző téli tájképéért kapta meg a szobrot. Kitörő tapsvihar követte Leonardo Di Caprio első Oscar-díját, amit ötödik jelölésre tudhat a magáénak. A Gilbert Grape, az Aviátor, a Véres gyémánt, a Wall Street farkasa után végre a kezében tarthatta az elismerést látványos, embert próbáló alakításáért. Leo idén is édesanyja kíséretében érkezett az Oscar-gálára, és most sem tagadta meg önmagát: lázas szónoklatot intézett a nyilvánossághoz a természethez való visszatalálás fontosságáról, a globális felmelegedés veszélyeiről, a felelősségről, hogy milyen világot hagyunk a gyerekeinkre.

Meglepetés győzelemként hatott, hogy az Akadémia a Spotlight – Egy nyomozás részletei című újságírós drámát tartotta 2015 legjobb filmjének, továbbá a legjobb forgatókönyv díját is Josh Singer és Tom McCarthy alkotásának ítélték. „A túlélőket szólította meg a film, és reméljük, hogy az Oscar még tovább erősíti a hangjukat, és az így egészen a Vatikánig elhallatszik”- hangzott el a díjazott köszöntőbeszédében. A papok által molesztált bostoni gyerekek valós történetét feldolgozó film az oknyomozó újságírás előtti főhajtás, akik feltört ingujjal, az íróasztalukhoz láncolva küzdenek az igazságért. A  George Miller rendezte Mad Max – A harag útja  tíz jelölésből hatot váltott díjra, a technikai kategóriákban tarolt. A rendező felesége, Margaret Sixel a legjobb vágás díját vihette el.

Sikertörténetek bukásáról és győzelméről egyaránt szólt az idei Oscar-gála. A legnagyobb vesztesnek mindenki Sylvester Stallonét tartja, aki hiába nyújtott emblematikus alakítást a megöregedett Rocky Balboa epizódszerepében, mégsem ő nyerte a kategória díját.  A Creed – Apollo fiában Michael B. Jordané a főszerep, míg Sly tőle szokatlan érzékenységgel formálta meg az öregséggel és magánnyal küzdő Rockyt. A mérleg mégis  a szovjet kémet alakító Mark Rylance javára dőlt el  Spielberg A kémek hídja című filmjében. Brie Larson győzelme a legjobb női főszereplő mezőnyében A szoba című filmben  igazi meglepetés, különösképpen amiatt, hogy olyan nagyágyúkat ütött ki a nyeregből, mint a Carol leszbikus feleségét alakító Cate Blanchett, vagy a 45 évben remeklő Charlotte Rampling.  Az Apple gurujaként elhíresült  Steve Jobsről készült életrajzi filmben szereplő Kate Winsletet  A dán lány svéd színésznője, Alicia Vikander előzte meg a legjobb női mellékszereplő kategóriában.

A Star Wars és a nagyrészt Magyarországon forgatott Mentőexpedíció számítanak az idei Oscar-díjkiosztó veszteseinek. Sokan a faji, társadalmi, etnikai, esztétikai sokszínűséget hiányolták a nemzetközi filmvilág legrangosabb eseményéről.  Talán indokolatlanul. A nemi erőszak ellen protestáló popdíva, Lady Gaga protest songja, a válltetoválását büszkén viselő Whoopi Goldberg, akit a vörös szőnyegen Oprah Winfrey-nek néztek, a környezetvédelem mellett kampányoló Leonardo Di Caprio, a pakisztáni nők egyenjogúságát követelő rendezőnő, a melegek büszkeségét felvállaló forgatókönyvíró, a tegnap, a ma és a holnap sztárjai és sztárjelöltjei: idén sem volt hiány stílusok, világnézetek, témák és azok képviselőinek sokszínűségéből.

Szentgyörgyi Rita

Díjak

Legjobb eredeti forgatókönyv: Spotlight
Legjobb adaptált forgatókönyv: A nagy dobás
Legjobb női mellékszereplő: Alicia Vikander(A dán lány)
Legjobb jelmeztervezés: Mad Max: A harag útja
Legjobb látványtervezés: Mad Max: A harag útja
Legjobb smink: Mad Max: A harag útja
Legjobb operatőr: Emmanuel Lubezki (A visszatérő)
Legjobb vágás: Mad Max: A harag útja
Legjobb hangvágás: Mad Max: A harag útja
Legjobb hangkeverés: Mad Max: A harag útja
Legjobb vizuális effektek: Ex Machina
Legjobb animációs rövidfilm: Bear Story
Legjobb animációs film: Agymanók
Legjobb férfi mellékszereplő: Mark Rylance (Kémek hídja)
Legjobb rövid dokumentumfilm: A Girl in the River
Legjobb dokumentumfilm: Amy
Legjobb rövidfilm: Stutterer
Legjobb idegen nyelvű film: Saul fia
Legjobb eredeti filmzene: Ennio Morricone (Aljas nyolcas)
Legjobb eredeti betétdal: Sam Smith – Writing’s on the Wall (Spectre)
Legjobb rendező: Alejandro González Inárritu (A visszatérő)
Legjobb női főszereplő: Brie Larson (A szoba)
Legjobb férfi főszereplő: Leonardo DiCaprio (A visszatérő)
Legjobb film: Spotlight

Megosztom