90. Oscar-gála

Megújulás az Amerikai Filmakadémia összetételében, Harvey Weinstein fürdőköpenyes, szereposztó díványos szobra a Hollywood Boulevardon: ígéretes felütéssel indult a jubileumi 90. Oscar-gála a Los Angeles-i Dolby Theatre-ben, ám mégsem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.  Sokan arra számítottak, hogy a díjazásokat nagyban befolyásolja majd, hogy több száz Oscarra szavazót nyugdíjaztak a hétezer közül, és a világ minden tájáról hívtak új szavazókat, köztük Magyarországról Enyedi Ildikót, Mészáros Mártát, Pataki Évát, Rófusz Ferencet, M. Tóth Gézát, a tavalyi Oscar-nyertes rövidfilm, a Mindenki rendezőjét, Deák Kristófot és producerét, Udvardy Annát. A sokszínűség, a diverzitás, a nők, a bevándorlók, a homoszexuálisok melletti kiállás helyett a biztonsági játék érvényesült az idei Oscar-gálán. 

Jimmy Kimmel műsorvezető kimérten adagolta a Hollywoodot is megrázó szexuális zaklatási botrányokra, az áldozatokért kiálló MeToo kampányra, a parklandi iskolai lövöldözésre tett utalásokat. Szájára vette ugyan Weinsteint és Trumpot, de a belemenős viccektől tartózkodott. A legviccesebb jelenet az volt, amikor a show kezdetén versenyt hirdetett, a legrövidebb köszönőbeszédet mondó díjazottnak felajánlott ajándékba egy jetskit.  A Fantomszál jelmeztervezője, Mark Bridges nyerte a Helen Mirren asszisztálásával levezényelt versenyt, a brit színésznő hoszteszkedett a zöld színű vízi jármű körül. 

A meglepetés elmaradt, mondhatni a papírforma érvényesült a 24 kategóriában kiosztott díjaknál. Guillermo del Toro bizarr alkotása, A víz érintése tizenhárom jelölésből négy Oscart váltott valóra a legjobb film, rendezés, látvány, díszlet és eredeti filmzene kategóriában. A hidegháborús Amerikában játszódó történet bizarr tündérmese. A szigorúan őrzött kormányzati létesítményben takarítónőként dolgozó, magányos Elisa élete gyökeresen megváltozik, amikor felfedezi egy titkos kísérlet alanyát, egy különös kétéltű lényt.  A sokak szerint minden idők leglátványosabb háborús filmje, a Dunkirk három vizuális kategóriában került díjazásra. Nyolc évvel Kathryn Bigelow rendezői Oscarja után A bombák földjén című filmjéért  a színészettől a kamera mögé  „átigazolt” Greta Gerwig  is nagy esélyesként indult egy kamaszlány megkapó, mulatságos történetével, a Lady Birddel. Jordan Peel a Tűnj el, Paul Thomas Anderson a Fantomszál alkotójaként szállt ringbe.  Szinte borítékolható volt előre, hogy Gary Oldman kapja a legjobb férfi főszereplő díját Winston Churchill élethű megformálásáért Az utolsó órában. A kőkemény drámát keserédes humorral ellensúlyozó Három óriásplakát Ebbing határában című Martin McDonagh filmben Frances McDormand nyújtott Oscarra méltó alakítást egy ír asszony szerepében, aki sajátos módon keres elégtételt megerőszakolt és meggyilkolt lányáért: a város határában megvásárol három óriásplakátot, melyeken provokatív üzeneteket címez a rendőrfőnöknek. Az amerikai színésznő szolgáltatta az idei Oscar-ceremónia legeredetibb megnyilvánulását: köszönőbeszéd helyett felállította az összes női jelöltet és felszólította a stúdiófőnököket, hogy kérdezzék meg a színésznőket, milyen filmeket akarnak készíteni a jövőben. Arról pedig, hogy a Weinstein-zaklatási ügy kirobbanása után új idők járnak Hollywoodban, három áldozat, Ashley Judd, Salma Hayek és Annabella Sciorra beszéde tanúskodott. A női jelenlétet erősítette a díjátadók között feltűnő Jane Fonda, aki csodálatot váltott ki hetvenen túl is tökéletes alakjával, a latin szépségű Rita Moreno, Jodie Foster, Tiffany Haddish, Maya Rudolph. Jennifer Lawrence magánszámot rögtönzött, arany estélyiben, kezében teli borospohárral ahelyett, hogy megkerülte volna a hosszú sorokat, átlépett a székeken, hogy leülhessen a helyére. A sztárok többsége fémes csillogású flitteres arany, ezüst ruhakölteményben tündökölt az Oscar-gálán, megtörve a Golden Globe-gála és a BAFTA-díj-átadó fekete egyenruha jellegű dress code-ját.  

A színek kavalkádjában, a fehér, a piros és a királykék volt a favorit. Meryl Streep még soha nem volt annyira tündöklő, mint idén piros estélyiben. Sandra Bullock ezüst, ombre kétszínű ruhában villogott, Jennifer Garner égszínkék viseletben.  Borbély Alexandra meseszép, alul fodros pink nagyestélyije is magára vonzotta a tekinteteket.

Zsinórban harmadszorra drukkolhattunk magyar filmnek, a Testről és lélekről győzelmének a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában. „Körülbelül erre készültem. Nagyon nagy kaland volt, nagyon szép, nagy boldogság, és ami történt a filmmel, az azt bizonyítja, hogy jól dolgoztunk” szavakkal kommentálta Enyedi Ildikó a Testről és lélekről nemzetközi sikerét a berlini Arany Medvétől az Oscar-jelölésig. Hozzá kell tenni, hogy a magyar versenyfilm nagyon erős mezőnyben indult, ráadásul a filmeket és sorozatokat interneten terjesztő Netflix forgalmazásában, aminek a piaci felfogása igen csak megosztó a filmesek körében.

Ruben Östlund svéd rendező A négyzet című filmje intellektuális szatíra a nyugat-európai értékek válságáról, a médiáról, a kortárs művészetről, a politikai korrektség és a szólásszabadság dilemmáiról.

 

Andrej Zvjagincev orosz rendező Szeretet nélkül című alkotása egy válás történetén és a szülők fiának eltűnésén keresztül metszően hideg és szívszorító képet fest a putyini Oroszországról. A libanoni The Insult a közel-keleti társadalmi ellentétekről szóló feszült dráma.  A sors furcsa fintora, hogy az a chilei alkotás nyerte az idegen nyelvű kategória díját, amelyik ugyanazon a Berlinálén startolt, mint a fesztivál fődíját, az Arany Medvét nyert Testről és lélekről, és Berlinben csak a legjobb rendezés Ezüst Medve díját kapta meg. Mindezzel együtt az A Fantastic Woman kiváló film, főszereplője egy transznemű nő, aki barátja halála után azért küzd, hogy megtartsa a méltóságát. Sebastián Lelio alkotása tökéletesen illeszkedik a mostani hollywoodi trendekbe a nők, az LMBTQ emberek méltóságának a hangsúlyozásával.

 

Az idei Oscar-gála ünnepélyes pillanatai közé tartozott Roger A. Deakins díjazása, aki a tizennegyedik jelölését végre Oscarra váltotta az operatőrök mezőnyében a Blade Runner 2049-ért. Külön öröm, hogy Deakins megemlítette Budapestet, a magyar stábot, a magyar szakemberek színvonalas munkáját.

 

Szentgyörgyi Rita

 

 

 

Díjazások:

Legjobb film: A víz érintése

Legjobb rendező: A víz érintése, Guillermo del Toro

Legjobb férfi főszereplő: Gary Oldman, A legsötétebb óra

Legjobb női főszereplő: Frances McDormand, Három óriásplakát Ebbing határában

Legjobb férfi mellékszereplő: Sam Rockwell, Három óriásplakát Ebbing határában

Legjobb női mellékszereplő: Allison Janney, Én, Tonya

Legjobb eredeti forgatókönyv: Tűnj el, Jordan Peele

Legjobb adaptált forgatókönyv: Szólíts a neveden, James Ivory

Legjobb operatőr: Szárnyas fejvadász 2049, Roger Deakins

Legjobb vágás: Dunkirk

Legjobb látványtervezés/díszlet: A víz érintése

Legjobb jelmeztervezés: Fantomszál

Legjobb hangvágás: Dunkirk, Alex Gibson, Richard King

Legjobb hangkeverés: Dunkirk, Mark Weingarten, Gregg Landaker, Gary A. Rizzo

Legjobb vizuális effektusok: Szárnyas fejvadász 2049

Legjobb smink: A legsötétebb óra

Legjobb eredeti filmzene: A víz érintése, Alexandre Desplat

Legjobb eredeti betétdal: Remember Me, Coco

Legjobb animációs film: Coco

Legjobb animációs rövidfilm: Dear Basketball, Glen Keane, Kobe Bryant

Legjobb rövidfilm: The Silent Child, Chris Overton, Rachel Shenton

Legjobb dokumentumfilm: Icarus, Bryan Fogel, Dan Cogan

Legjobb rövid dokumentumfilm: Heaven is a Traffic Jam on the 405, Frank Stiefel

Legjobb idegen nyelvű film: A Fantastic Woman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Megosztom