Cannes – magyar győzelem

Tizenkilenc versenyfilm, köztük tizenegy európai alkotás, közel négyezer újságíró, nyolcezer filmes szakember, megannyi sztár,  hetvenezres tömeg tolongott a világ legfontosabb mozgóképes eseményén. A felfokozott médiahisztériáról híres cannes-i nemzetközi filmfesztivál beváltotta Thierry Frémaux művészeti vezető ígéretét, a nyitást a felfedezések irányába. Steven Soderbergh Szex és videó című filmje óta nem övezett akkora figyelem elsőfilmes alkotást, mint Nemes Jeles László filmjét, amely az egyetlen kelet-európai filmként versengett. És el is hozta a második legnagyobb elismerést, a zsűri nagydíját, továbbá a Fipresci és a Chalais díjat. A Saul fia az Amerikában élő költő, filmrendező, amatőr színész Röhrig Géza arcára íródott. A sonderkommandós Saul Ausländernek az auschwitzi krematóriumban zsidó sorstársainak a gázkamrákba terelése, a holttestek eltakarítása volt a feladata. A pokol kapujában játszódó filmdráma revelációja, hogy radikálisan megváltoztatta a holokauszt-ábrázolás kódjait. Kizárólag a főhős optikájára koncentrál, aki egy kisfiú tetemében felismeri a fiát, azontúl egyetlen cél vezérli, hogy eltemesse.

A Coen-fivérek elnökölte zsűrinek erős versenymezőnyben kellett meghoznia a döntését. Vélhetően a bevándorló kérdés aktualitása miatt nyerte Jacques Audiard Dheepan című alkotása az Arany Pálmát. A film egy Srí Lanka-i bevándorló drámája, aki Párizs külvárosának erőszakával találja magát szemben. Sztárokból, emlékezetes alakításokból nem volt hiány a fesztiválpalota vörös szőnyegén és a mozivásznon sem. Cannes „hölgyei” évről- évre alkalmi divatbemutatót tartanak. A zsűritag Sophie Marceau megismételte tíz évvel ezelőtti mellvillantását, hol pikáns dark lady öltözékben, hol hasig felvágott ruhában pózolt. A fesztivál szépének Charlize Theront kiáltották ki, akit leendő férje, Sean Penn is elkísért a Mad Max – A harag útja világpremierjére. Salma Hayek püspöklila ruhájából kibukó melleivel vonta magára a figyelmet, Uma Thurman domborodó hasa láttán sokan várandósnak vélték a színésznőt. Catherine Deneuve-től Jane Fondaig a korelnök dívák több méter gyűrött taftba „burkolóztak”. És cannes-i menetrend szerint 2015-re is jutott botrányfilm: Gaspar Noé művészi pornófilmje, a Love, ami az élesben mutatott szeretkezéseken túl élvezhetetlenül  és unalmasan mutatja be egy pár szexuális válságát. Az Oscar-díjas Matthew McConaughey-t, pontosabban Gus Van Sant filmjét kifütyülték. Woody Allen álmosan kacsingatott a kamerákba, és a lét elviselhetetlen nehézségeiről tartott hosszas eszmefuttatást versenyprogramon kívüli nagy dobása, az Irrational Man kapcsán. Az amerikai mozi neurotikusa ezúttal egy kiégett filozófiaprofesszor és tanítványa kapcsolatában fejtegeti a lét és a szerelem útvesztőit Joaquin Phoenix és Emma Stone pazar kettősével.  Natalie Portman első nagyjátékfilm rendezését, az Ámosz Oz regényéből készített Mese szeretetről és sötétségrőlt vitte a fesztiválra. A film erősen önéletrajzi vonatkozású, hiszen a jeruzsálemi születésű színésznő is kelet-európai zsidó családból származik.

Az olasz film előretörését jelzi, hogy három Cannes-ban felfedezett rendező, Nanni Moretti, Matteo Garrone és Paolo Sorrentino alkotását is beválogatták a versenybe. Moretti Anyám c. filmje egy alkotói válságban lévő filmes önvallomása. Sorrentino a tavalyi Oscar-díjas A nagy szépség vizuális tobzódását folytatta Fellini stílusában az Ifjúsággal.  Michael Caine és Harvey Keitel kabinetalakítást nyújtanak a fiatalságukat sirató veteránok szerepében. Különösen a lovaggá ütött nyolcvankét esztendős Caine remekel a filmben, felvillanyozó jelenete van Jane Fondával. Pár perc erejéig Cseh Annamária ex-modell is feltűnik a színen. A francia és a nemzetközi filmes szaklapok pontozási listáit Todd Haynes Carol c. filmje vezette, amely egy 1950-es években játszódó leszbikus szerelmi történetet dolgoz fel Cate Blanchettel és Rooney Marával a főszerepben. A hollywoodi mérce szerint merész szexjelenet kapcsán Blanchett a sajtótájékoztatón bevallotta, hogy fiatalkorában voltak leszbikus kapcsolatai. Önpusztító szerelmi történetként harangozták be a Vincent Cassel és Emmanuelle Bercot főszereplésével készült Királyom c. francia filmet. Stéphane Brizé A piac törvénye című dokumentarista stílusú alkotásában a rendező állandó munkatársának számító Vincent London megdöbbentő hitelességgel alakít egy munkanélküli családapát. Harmincöt évvel Maurice Pialat legendás Loulouja után újra találkozott a kamerák előtt Gérard Depardieu és Isabelle Huppert. Guillaume Nicloux  A szerelem völgye című filmjében önmagukat játsszák egy elvált házaspár képében, akiket fiúk öngyilkossága hoz újra közel egymáshoz. Régóta nem láthattuk olyan hitelesnek a Putyin Oroszországát választó Depardieu-t, mint ebben az alkonyi történetben szeretetről, elmúlásról, emlékekről. Pályafutása talán legjobb alakítását nyújtja Tim Roth Michel Franco angolul forgatott mexikói filmjében, az eutanáziáról szóló Krónikusban.  A fesztivál meglepetéseként robbant a tajvani Hsiao-hsien Hou harcművészeti hőseposza, a Tang-dinasztia idején játszódó A bérgyilkos. A kritikusok Stanley Kubrick Barry Lyndonjához hasonlítoták az egységes képekben megkomponált alkotást. A görög Jorgosz Lantimosz A homár című műve bizarr humorával aratott sikert a fesztiválozók körében. A Colin Farrell, Rachel Weisz, John C Reilly, Ben Whishaw és Léa Séydoux szereplésével készült futurista filmben a szinglik állattá változnak, ha nem találnak maguknak párt.

A tisztelgések és megemlékezések sorában két mozimítosz is szerepelt a 68. cannes-i filmfesztivál fókuszában. A száz éve született Orson Wellesre két dokumentumfilmmel és befejezetlen alkotása, az In the other side of the wind vetítésével emlékezetek. A fesztivál plakátjáról a szintén száz éve született Ingrid Bergman nézett vissza, akinek az életéről, Roberto Rossellinivel való kapcsolatáról színdarab is készül lánya, Isabella Rossellini kezdeményezésére. Bergman életének meghatározó városaiban, Stockholmban, Rómában, Párizsban, Londonban és Los Angelesben turnéznak az előadással.  A Cannes Classics válogatás keretében vetítették a Szegénylegények felújított változatát az alkotás ötvenedik évfordulója alkalmából. A fesztivál díszvendégeinek sorában Costa Gavras életműve előtt tisztelegtek. Az újhullám nagymamájaként is emlegett Agnés Varda munkásságát  életmű Arany Pálmával ismerték el.

Szentgyörgyi Rita

Fontosabb díjak

  • Arany Pálma:  Jacques Audiard Dheepan
  • Nagydíj: Nemes László Saul fia
  • Legjobb rendezés: Hou Hsiao-Hsien A bérgyilkos
  • A zsűri díja: Yorgos Lanthimos A homár
  • Legjobb színésznői alakítás / megosztott /: Rooney Mara, Carol és Emmanuelle Bercot, A királyom
  • Legjobb színészi alakítás: Vincent Lindon, A piac törvénye
  • Legjobb forgatókönyv: Michel Franco, Krónikus

Megosztom