Oscar-Gála
Az év legjobban várt vörös szőnyeges eseménye, az Oscar-gála bő három órán át tartott, Jimmy Kimmellel a házigazda szerepében. Az előző évek viharos epizódjaitól, pofonok, borítékcsere, rossz név bemondása, eltekintve, Al Pacino volt az, akinek sikerült meglepetés okoznia. Úgy látszik, felhívták a figyelmét arra, hogy szélsebesen jelentse be a legjobb filmet, mert csak annyit mondott: „Úgy látom, az Oppenheimer nyert.” Meg sem említette a többi Oscar-jelölt filmet, ami az alkotókra nézve elég nagy sértés. Pacino elnézést kért azok után, hogy a social médiában negatív kommentek jelentek meg hiányos „bemondását” követően.
Sokan a Barbie és az Oppenheimer csatájának nevezték már jó előre az idei Oscart. Az év két legsikeresebb, mondanivalójában a legellentétesebb filmjéről van szó. Minden józan érv amellett szólt, hogy az Oppenheimer legyen a győztes befutó: a hét kategória megnyerésével szépen is teljesített. A legjobb film Oscarja mellett a rendezés (Christopher Nolan), a férfi fő- és mellékszereplő (Cillian Murphy és Robert Downey Jr.), az operatőri munka (Hoyte Van Hoytema), a zene (Ludwig Göransson) és a vágás (Jennifer Lame) díját is bezsebelte. A Barbie mindössze a legjobb betétdal kategóriát nyerte meg, amivel Billie Eilish Oscar-történetet írt, hiszen ő lett a legfiatalabb művész, aki két Oscar-díjjal is rendelkezik. Az első Oscarját a No time to die című James Bond film betétdaláért kapta. A Barbie- betétdalának sikerén, testvérével, társszerzőjével Finneas O’Connellal osztozott. A gálán a film Kenjét Margot Robbie oldalán alakító Ryan Gosling is együtt énekelte a díjazottakkal a nevezetes What Was I Made For? című dalt.
A díjátadó fényéről ezúttal is gondoskodtak a vörös szőnyegen pózoló sztárok, kiváltképpen a hölgyek. A színek, meztelen ruhák, meghökkentő kreációk báljának mintha idén leáldozott volna, illetve az Oscar after partyra tartogatták a hírességek a vad, extrém szettjeiket. Az egyszerűség, a klasszikus fehér, fekete, fémes hatású anyagok, a nőies vonalak domináltak, a letisztult alakkövető megoldások, a túlzások kerülése jellemezte a felvonultatott ruhákat. Charlize Theron Dior taft selyem estélyije csupán azért lógott ki a sorból, mert a csavarosan megoldott pántrészes kombinéruha nem igazán áll jól a színésznőn. Jennifer Lawrence letisztult, klasszikus pöttyös Dior kreációja telitalálat volt. Anya Taylor-Joy kristálycsillárra emlékeztető ruhája szintén a Dior divatház fantáziáját dicséri. A Barbie sztárja, a gyönyörű Margot Robbie fekete sellőként hatott Versace álomruhájában. A West Side Story egykori sztárja, a 92 éves Rita Moreno ébenfekete hajjal, fekete fodordíszítésű Badgley Mischka kreációban pózolt a fotósoknak. Az extrém fehér bőrű Emma Stone-t nem túl szerencsés módon egy halványzöld, derékrészben egy óriási fodorból álló Louis Vuitton ruhába bújtatták. Szemet gyönyörködtető látvány nyújtott a klasszikus Hollywoodot idéző Balenciaga ruhaköltemény, amelynek Carey Mulligan volt a viselője.
Az Oscarokra természetesen idén is beszűrődött a világ, amelyben élünk. A gála legnagyobb sztárjai is magukra tűztek különböző kitűzőket tiltakozásul az agresszió, a háború, a megkülönböztetés ellen. A művészek tiltakozásának szimbóluma egyfajta politikai nyilatkozat erejével is hat azáltal, hogy ország-világ láthatja. Számos sztár az izraeli-gázai háborúban tűzszünetre szólított fel a pirso Artists4Ceasefire kitűző viselésével.
Annak ellenére, hogy magyar film nem került idén Oscar-közelbe, óriási elismerés Mihalek Zsuzsa Oscar-díja a legjobb produkciós dizájn kategóriában a Szegény párák című filmért, amit két brit kollégájával, James Price-szal és Shona Heathszel közösen nyert. Hiába kapacitálták a kollégái, hogy vegyen részt a gálán, visszafogott személyiségéből adódóan inkább háttérben maradt, nem szereti a szakmájával járó külsőségeket. A görög Jorgosz Lantimosz Budapesten forgatott Szegény párák című filmje tizenegy jelölésből négyet váltott Oscar-díjra, Emma Stone lett a legjobb női főszereplő, valamint a látványon kívül a sminkért és a jelmezért is díjazták a filmet.
A kritikusok Martin Scorsese Megfojtott virágok című történelmi filmeposzát tartották még az idei Oscarok nagy befutójának, Lily Gladstone-t pedig a női főszereplő kategória lehetséges győztesének. A gála nagy bukását könyvelhette el a film, tíz jelölésből egyet sem váltott valóra. A nagy vesztesek csoportjához tartozik még Bradley Cooper Maestrója Leonard Bernstein magánéletéről, szerelmeiről. A sármos színész producer, rendező, címszereplő minőségében mindent bedobott, hogy a pazar maszkmesteri munkával, a dirigálás alapfokú elsajátításával Oscar-közelbe kerüljön. Ezúttal nem jött be, sem a mozikasszáknál, sem a Filmakadémia körében.
A váratlan díjazások során lehet említeni az év egyik legtitokzatosabb európai filmjét, az Egy zuhanás anatómiáját. A legjobb nemzetközi film várományosaként beszéltek róla mindaddig, amíg fel nem tűnt a színen Jonathan Glazer megdöbbentő alkotása, az Érdekvédelmi terület. A két film között napjaink európai mozijának talán legfigyelemreméltóbb színésznője, Sandra Hüller az „összekötőkapocs”. A legjobb eredeti forgatókönyv Oscarját nyert az Egy zuhanás anatómiája egy puritán eszközökkel felépített krimi a saját háza erkélyéről kizuhant (vagy kilökött) férj halálának a körülményeiről, ami mögött egy házaspár válsága bontakozik ki. Justine Triet rendezőnő nagyjátékfilmes debütálása forgatókönyvíró párjával minden számottevő díjat besöpört korábban Franciaországban, Nagy- Britanniában.
A Saul fia után egy újabb mérföldkő a kimondhatatlan, az ábrázolhatatlan holokausztról Jonathan Glazer Érdekvédelmi terület című filmje, amely a cannes-i filmfesztivál Nagydíjával érkezett az Oscar-mezőnybe. Öt jelölésből kettőt váltott díjra: elnyerte a legjobb nemzetközi film és a legjobb hang díját is. Martin Amis angol író regényén alapul Glazer filmje Auschwitz parancsnokáról, Rudolf Hössről, aki a haláltábor melletti házban és kertben áloméletet teremt a feleségének és a gyermekeinek. Attól nyomasztó, felkavaró, döbbenetes az Érdekvédelmi terület, hogy semmit nem mutat meg a borzalmakból, csupán hangfoszlányok, a krematóriumok füstje „zavarnak be” az idilli képbe.
- Legjobb film: Oppenheimer
- Legjobb női főszereplő: Emma Stone (Szegény párák)
- Legjobb férfi főszereplő: Cillian Murphy (Oppenheimer)
- Legjobb női mellékszereplő: Da’Vine Joy Randolph (Téli szünet)
- Legjobb férfi mellékszereplő: Robert Downey Jr. (Oppenheimer)
- Legjobb rendező: Christopher Nolan (Oppenheimer)
- Legjobb adaptált forgatókönyv: Amerikai irodalom
- Legjobb eredeti forgatókönyv: Egy zuhanás anatómiája
- Legjobb dokumentumfilm: 20 nap Mariupolban
- Legjobb animációs film: A fiú és a szürke gém
Szentgyörgyi Rita