Legendák Velencében
Az Oscarok előszobájának tekintett velencei nemzetközi filmfesztivál az év néhány legerősebb alkotását kínálta a lagúnák városában. Catherine Deneuve után tizenegy évvel újra női zsűrielnököt választottak a négy kontinens tizenegy országából érkező húsz versenyfilm elbírálására. „Itt volt az ideje, hogy megszakítsuk a férfi zsűrielnökök hosszú sorát és egy ragyogó, tehetséges, inspiráló nőt hívjunk meg”- szavakkal indokolta Alberto Barbera fesztiváligazgató Annette Bening választását. Az Amerikai szépség, a Csodálatos Júlia, a Bugsy sztárja mellett a Testről és lélekről rendezőjét, Enyedi Ildikót is beválasztották az idei fesztivál zsűrijébe.
A Lidón immár veteránnak számító George Clooney hatodik rendezését, a Suburbicont kísérte Velencébe. A Veszedelmes elme vallomásaival a kamera túloldalán debütált színész – rendező – producer 2005-ben már nagy sikert aratott a fesztiválon a Good Night and Good Luckkal. A kritikai és anyagi bukásnak bizonyult Műkincsvadászok után Clooney egy fekete komédiát vitt vászonra a Coen testvérek forgatókönyve nyomán. A Matt Damon és Julianne Moore főszereplésével készült Suburbiconban Damon egy kisvárosi konzervatív apát alakít, akinek megszállják a házát, és hirtelen dühödt bosszúállóvá válik. A Clooney – Coen együttműködésből korábban olyan mesterművek születtek, mint az Ó, testvér, merre visz az utad? és a Kegyetlen bánásmód. Clooney a tőle megszokott laza mosollyal és viccelődéssel tűrte a rajongók ostromát.
Javier Bardemnek sem lehetett oka panaszra a személyét övező érdeklődés terén. A spanyol színész Darren Aronofsky pszichológiai thrillerével, a Mother!-rel érkezett a fesztiválra a női főszereplő, Jennifer Lawrence oldalán. A Rekviem egy álomért, A forrás, a Fekete hattyú formabontó rendezője ezúttal is sötét tónusokkal merült el egy párkapcsolat bonyodalmaiban: a váratlan vendégek érkezése átértékelésre kényszeríti a szerelem, a hűség, az áldozatvállalás fogalmát. A Faun labirintusa szürreális meséjének alkotója, Guillermo del Toro egy kísérleti laboratóriumban játszódó sellős tündérmesével, A víz alakjával lepte meg a mustra nézőit, sokan ezt a filmet tartották kezdettől Arany Oroszlán esélyesnek.
Az eredeti filmjeivel hódító Martin McDonagh egy sötét – víg drámát készített Frances McDormand főszereplésével, a nehezen lefordítható Three Billboard Outside Ebbing, Missouri címmel. A hipererőszakos képi világáról híres japán rendező, Takeshi Kitano versenyen kívül mutatta be a Harag című trilógiájának záródarabját. A klasszikus vonalat képviselte a brit Stephen Frears a Victoria& Abdul című életrajzi drámával. A Veszedelmes viszonyok, A királynő kétszeres Oscar-jelölt rendezője visszatérő vendége a fesztiválnak. 2006-ban Helen Mirren a legjobb női alakítás díját kapta A királynőért, 2013-ban pedig a Philomena – Határtalan szeretet nyerte el a legjobb forgatókönyv díját. A Victoria&Abdul Viktória királynő találkozását meséli el egy ifjú indiai tisztviselővel, Judi Dench és Ali Fazal főszereplésével. Frears egyúttal átvehette a Jaeger-LeCoultre óra-és ékszermárka Glory to the Filmmaker elnevezésű díjat. Az indoklás szerint azért, mert „éles, maró, szokatlan és egyszerre zavaró, szórakoztató portrékkal ábrázolja a brit társadalmat.”
Életmű Arany Oroszlán egy kipróbált párosnak
A velencei filmfesztivál történetében először osztottak ki két életműdíjat, méghozzá két amerikai mozilegendának, a 79 éves Jane Fondának és a 81 éves Robert Redfordnak. Mindketten elbűvölték a közönséget, mit sem veszítettek vonzerejükből. Redford producerként jegyzi az időskori szerelemről szóló közös filmjüket, amit a Lidón mutattak be versenyen kívül. Fonda elegánsan, kacéran megjegyezte: „Nem akartam úgy meghalni, hogy ne forgassak még egyszer Bobbal. Mulatságos érzés volt őt megcsókolni húszévesen, és most közel a nyolcvanhoz. Egyedül azt sajnálom, hogy a rendező, Ritesh Batra túl korán vágta el a szerelmi jelenetünket.”
Az Éjszakai lelkekben özvegy szomszédokat alakítanak, akik évtizedes ismeretség után kerülnek közel egymáshoz. Az éjszakai beszélgetések során bontakozik ki vonzalom a zárkózott Louis és a kezdeményező Addie között. Bob és Jane negyven évvel ezelőtt hasonló „felállásban” civakodtak egy friss házaspár szerepében, Neil Simon világsikert aratott komédiájában. Az 1967-es Mezítláb a parkban című filmben Fonda örömökre vágyó, féktelen ifjú feleséget alakított, Redford pedig egy konzervatív nézeteket valló, munka- és rendmániás ügyvéd férjet. Ez a film hozta meg mindkettejük számára a nemzetközi népszerűséget. Mozipárosuk még korábbra datálódik: Arthur Penn Az üldöző című filmjében szerepeltek először együtt, legutóbb pedig Sydney Pollack Las Vegas-i lovasában voltak partnerek. A magánéletben is sok rokon vonás jellemzi őket: céltudatos, dinamikus, a véleményüket nyíltan vállaló személyiségek, a sport, az ép testben, ép lélek életvitel szerelmesei.
Fonda egyszerre volt „vadmacska”, a hippikorszak lázadója, szexszimbólum, feminista ikon, társadalmi, politikai aktivista, az egészséges életmód prófétája. Tizenévesen apja, Henry Fonda mellett tűnt fel a filmvásznon. A nők függetlenségét, önrendelkezését hirdető színésznő kivette a részét a 60-as évek szexuális forradalmából. A Roger Vadim feleségeként forgatott Barbarella című sci-fivel egy egész generáció szexszimbóluma lett. A vietnámi háború idején kezdődött a politikai elkötelezettsége. Olyan társadalmi témájú filmekhez adta a nevét, mint a Hazatérés. Egy időben aerobic királynőként híresült el, elképesztő külsejét is a rendszeres testmozgásnak köszönheti.
Robert Redford egyszemélyes intézmény, az életműve önmagáért beszél: minden idők egyik legvonzóbb moziidolja, jeles rendező, sikeres producer, elkötelezett környezetvédő, a független filmesek apostola. Hollywood szőke hercegeként két színészi bevetés között a közélet visszásságaira és a természeti értékek védelmére fókuszálva a rendezésben találta meg a maga öntörvényű útját. Utah állambeli farmján turistaparadicsomot, majd kedvenc moziszerepe, a Buch Cassidy és Sundance kölyök nyomán filmfesztivált és filmintézetet hozott létre. Egyik legjobb barátjai, Sydney Pollack szerint „Bobot a kitartása, az elkötelezettsége és a tisztessége teszi naggyá.” Idősen is megnyerő mosolya, kortalan sármja nagyapává korosodva is megmaradt.
Szentgyörgyi Rita