Márton – Végső stúdió
Nem először jártam a Márton – Végső tervezőpáros stúdiójában, mégis mindig lenyűgözve állok a próbababák előtt, amiken minden alkalommal valami egészen elképesztő harmóniát látok. Bevallom egy tanulmány a divattervezőknél töltött egy-két óra. Már azért megéri időpontot kérni, hogy lássam, milyen színekbe merjek öltözni és persze azért, mert a tervező olyan, mint egy száz éve ismert barát! Jobb, mint egy pszichológus: beszélget veled, segíteni akar és a legtöbbet hozza ki belőled, még akkor is, ha te vagy a legtanácstalanabb nője a Földnek. (Mert leginkább azért a nőknek van szükségük erre a fajta törődésre, valljuk be!)
Az iparművész végzettséggel, nívódíjjal is kitüntetett, több évtizedes szakmai múlttal és elismertséggel rendelkező Márton Rózsa és Végső Gizella tervezőpáros sokoldalúságának egyik védjegye, hogy kiválóan értik, hogyan lehet a legszemélyesebb öltözéket megálmodni bármilyen testalkatra, hogyan lehet egy ruha jövőbeni tulajdonosának a lelkét megismerni. Kiváló látásmódjuknak, kézügyességüknek is köszönhetően, nemcsak zseniális rajzokkal készítik elő a ruhát, hanem nagyon sokszor ők maguk fogják kezükbe a szabóollót, majd ülnek a varrógép mellé, hogy az álomból valóság legyen. Úgy, ahogy ők azt kitalálták!
Élvezettel vesznek részt a fejükben született terv fizikai megvalósításában, az apró részletekig felügyelve a ruha születését.
Élmény, amikor egy művészien megálmodott ruhát felvehetünk, de talán kevesen tudják, hogy ez nem csak a művészek, a közszereplők kiváltsága. Sőt! A személyre szabott tervezés lényege, hogy ismerjék és éljenek a lehetőséggel minél többen, hiszen születésnap, különleges meghívás, esküvő vagy bármilyen alkalom minden családban van, minden üzletasszony életében van korra való tekintet nélkül. Ha pedig van már egy-két alap, – nekünk kitalált darab a szekrényben, sokkal könnyebb lesz ahhoz folyamatosan bővíteni a ruhatárat. Na de mi van akkor, amikor a megrendelő egy koncepcióval érkezik és egy ennek megfelelő különleges divatbemutatóra is sor kerül?
„A versenyautók nem szépek vagy csúnyák, szépek lesznek, amikor nyernek.”
Bár Enzo Ferrari az autókról vallott így, talán a nőkről is elmondható mindez némi kis túlzással. Sőt, nyerni sem kell ahhoz, hogy győztesnek, „Ferrarinak” érezze magát egy nő: pusztán az elfeledett magabiztosságát kell helyrezökkenteni, amin akár egy számára kitalált, egyedi ruha is segíthet.
Nem mindennapi ruhashowt láthattak azok a szerencsések, akik ott voltak a legutóbbi Ferrari bemutatón, a belvárosi exkluzív partin, ahol a Ferrarik a ruhákon is „visszaköszöntek”. Miről szól ez a kollekció?
Szeretjük, ha van egy koncepció, alaptéma, ami köré épülhet a kollekció, amire „elindul az agyunk”. Ezt vagy mi, vagy a megrendelő körvonalazza. Itt is ez történt! Ezúttal, a „Ferrari-életérzésről”, ezeknek az autóknak a szépségéről, a szerethetőségéről, a vezetés, versenyzés szenvedélyéről, egy érzelmi attitűdről van szó, amiben benne van a szépség, elegancia, erő, nagyvonalúság, mindaz, ami eszünkbe jut, amikor megpillantunk egy ilyen autót.
Sok – sok kérdés merülhet fel bennünk egy-egy ilyen ruha láttán: Hogyan vehető ez fel ízlésesen, elegánsan? Hogyan marad hordható? Hogyan nem lesz belőle formaruha? Hogyan lesz látványos, de mégis elegáns és nagyvonalú? Hogyan került az autó az anyagra ízlésesen? Motívumként, vagy képként?
Szóval… Hogyan készültek a Ferrari-ruhák?
Ennél a kollekciónál a motívumok tervezésével kezdtünk, tehát az autóból anyagmintát kellett csinálnunk.
Néhány gyönyörű Ferrari fotóból kiindulva hoztuk létre a giga-mintákat, egy olyan léptékre nagyítva, ami első látásra még nem olvasható autóként. Színes, az autók gyönyörű formai részleteit ábrázoló képek kerültek anyagra, ezekből készültek a terveink alapján a ruhák. Érdekes, hogy mennyire inspirált minket már az anyagminták tervezésekor, a formai megjelenésben is az óriás léptékű minták szépsége. Szinte egy időben születtek az ötletek: a minták és a ruhadesign egyszerre alakult ki.
Hangsúlyosan fontos volt ez a „késleltetett felismerhetőség”, hogy valóban hordható legyen a kollekció és ne formaruha legyen. Fontos volt, hogy könnyedén és elegánsan átjöjjön az életérzés, mert valójában mindig is azt viseljük szívesen, ami illik ahhoz a laza, elegáns, korszerű, játékos hangulathoz, amit elképzeltünk
Milyen követelményeknek kell megfelelniük a ruháknak?
Rendeltetés, jó anyagválasztás, harmonikus formai megjelenés, korszerűség, előremutatás, térben és időben elhelyezni a gondolatot: a nemzetközi trendet ötvözve a helyi/hazai jellegzetességekkel, jó kivitelezhetőség, használhatóság, társadalmi elfogadhatóság, művészi-esztétikai érték, a tervező egyéni stílusa, hangja.
Ehhez társul az igény, hogy fejlesszünk, hozzáadjunk valami újat a tervezési folyamat során.
Tervezői munkánk során MINDIG ilyen komplex kérdéshalmazzal, követelményrendszerrel foglalkozunk, döntések sokaságát kell meghoznunk.
A tervezői lét lényege, hogy egy ilyen elváráshalmazból valami egyedit, új harmóniát hozzunk létre.
Nekünk a legfontosabb, hogy a designer munkája elsősorban az ember és környezetének megszépítésére, a SZÉPSÉG ÉLMÉNYÉNEK FELKELTÉSÉRE hivatott.
Mi az a plusz, amit tervező adhat, amitől több lehet egy új ruha, mint egy „készíttetés”, vagy „varratás”?
A komplex látásmód, az előrelátás, a vizualizáció képessége, a trend és a személyiség ízléses összehangolása, empátia, ráérzés a megrendelő személyiségére, az alkalomhoz illő stílus ismerete, no és egy kollekcióban való gondolkodás képessége.
Az említett Ferrari-témában is ez volt az élvezet, hogy kollekcióban gondolkodva több oldalról, bővítetten, nagyobb lélegzettel foglalkoztunk a témával, több gondolat született meg, így összhangban is tudtuk tartani. Sőt, ilyenkor a bemutatóra gondolva lehet csúcspontja vagy vonulata is egy kollekciónak. Ez az a pillanat, amikor megszületik az alkalmazott művészet.
Szabó Gabi
Fotók: Szaka József