Sentiments
„A nőknek, akik viselik az érzelmeiket”
Joó Beatrix már gyerekkorában is divattervezőnek készült. Megvolt a rajzkészsége, a kreativitása, de tett egy kitérőt, mivel idegenforgalmi szakon diplomázott, ám szenvedélye mindig is a divat maradt. Első élményeit a divatszakmában a nagymamáinak köszönhette.
Apai nagymamám Bécsben élt, és mesés ruhatárral rendelkezett. Szenvedéllyel varrt magának ruhákat, és gyakran elképesztő alkotások születtek az ő kezei alatt. Gyermekként sok nyarat töltöttem nála, és a leeső ruhaanyagokból én készítettem Barbie babáimnak ruhákat. A nagymamám pedig mindig támogatott, és segített megvalósítani az elképzeléseimet.
Másik nagymamám vidéken élt, ahol egy szép telkük volt, varázslatos virágoskerttel és gyakran időztem ott az unokatestvéreimmel. A ház tornácát virágokkal díszítettük, és esténként divatbemutatókat rendeztem a szomszéd gyerekeknek. Minden alkalommal az unokatestvéreimet öltöztettem be különböző ruhákba, amelyek a kezem ügyébe kerültek. Így már hat-hét évesen divatbemutatókat tartottam…
Ezek az emlékek és élmények nagyban inspiráltak a divatszakma felé vezető úton. Mindmáig szívesen emlékszem rájuk, és olyannyira fontosak, hogy az első általam tervezett Barbie ruha még mindig megvan, az első Barbie babámmal együtt. Ezek a kicsi, de jelentős darabok örökké emlékeztetnek arra az időszakra, amikor megkezdtem a divattervezés izgalmas világába vezető utamat.
Azok az emlékek is mélyen bennem élnek, amikor később gyakran sétáltam a belvárosban, és felfedeztem a LUAN nevű üzletet a Haris közben. Ennek az üzletnek a kirakata előtt pedig álmodoztam arról, hogy amikor felnövök, ott fogok dolgozni, mert az akkor Budapest legszebb divatüzlete volt.
Bécsben elvégeztem egy művészeti iskolát és a sors úgy hozta, hogy megismerkedtem Kovács Andorral és kiderült, hogy Ő a LUAN-ból az AN, mivel Lucia és Andor nevének kezdőbetűiből született a szókép. Andor és Lucia ekkor már külön dolgoztak, így 1996-ban együttesen megalapítottuk a Sentiments márkát. Jelentése érzelmek, a szlogenünk pedig: A nőknek, akik viselik az érzelmeiket. Az alkotás folyamatában kiválóan egészítettük ki egymást: Andornak egy nagyon letisztult vonalvezetése volt, hasonlóan például, mint Armani. Én pedig a XVI.-XVII. század korabeli ruhákért rajongtam. Tőlem jöttek ezek a fodrok, zsabók, rafinált megoldások a ruhákban és ezt két különböző stílust nagyon ügyesen ötvöztük, amiből egy új brand született. Töretlenül együtt dolgoztunk egészen 2009-ig, amikor Andor tragikus módon elhunyt, és azóta egyedül vezetem a márkát.
Olyan alázattal, sikerrel és elismerések mentén dolgoztunk, hogy a mai napig vannak törzsvevőink, akik 25 éve hozzánk járnak. Folyamatosan figyeljük a trendeket, de mindig a saját utunkat járjuk. Jellemző módon hordható darabokat készítünk, amik akár évtizedeken keresztül is megállják a helyüket a ruhatárunkban, ami a különlegességen, egyediségen túl, annak is köszönhető, hogy mind színben, mind fazonban, mondhatni „timeless” darabok. Vannak olyan vevőink, akiknek a lányai örökölték édesanyjuk Sentiments ruháit, így mondhatjuk, hogy ezek a ruhadarabok, generációkon át örökíthetőek, természetesen ráalakítva, ráigazítva annak viselőjére. A Haris közben volt az üzletünk úgy négy-öt évig, így a gyerekkori ábrándozásom is valóra vált.
Idővel felismertük, hogy a vevőink szívesebben látogatnak el hozzánk a szalonunkba, mivel jobban értékelik az itt uralkodó légkört és szeretik látni, hogyan készülnek a ruháik. Ezért úgy döntöttünk, hogy üzletünket áthelyezzük egy elegáns polgári lakásba, ahol már korábban is szalonként működtünk. Egy éve új helyre költöztünk, ahol minden egy helyen található, ideértve a szalont, a gyártást és az anyagkészletet is.
A ruhaköltemények tervezése során elengedhetetlen, hogy a tervező inspirációt merítsen. Gyakran utazom Európa nagyvárosaiba, mint Párizs, Milánó, Barcelona, Bécs, London Lisszabon, ahol a gazdag kultúra és történelem sokszínűsége ihletforrást jelent. Ezeket az utazásokat gyakran összekapcsolom divatkiállítások megtekintésével. Az inspirációt azonban nem csak utazások során találom meg. Egy jó könyv, film, egy lenyűgöző balett vagy egy színházi előadás is ugyanolyan inspiráló lehet.
Van, hogy egy anyag ihlet meg, de van, hogy kitalálok és rajzolok valamit és ahhoz keresek anyagot. Az ágyam mellett mindig található egy jegyzettömb, mert sokszor élénk és színes álmokban merülök el. Amikor felébredek, lejegyzetelem az álmaim részleteit. Miután megálmodtam az adott ruhakölteményt, lerajzolom és Mariann, aki a főszabászom – nagyon régóta együtt dolgozunk – megszerkeszti a szabásmintát, és 3D-ben életre kelti a rajzot, mert ugye a papír mindent elbír, de azért vannak szabászati határai az alkotásnak. Nagyon sok mindent molinóból készítünk el elsőre, s azon még sok mindent tudunk variálni, míg a tökéletes szabásvonalak megszületnek. Munkánk során kizárólag természetes alapanyagokkal dolgozunk, mint például selyem, pamut, len és gyapjú. Ezek az anyagok nemcsak minőséget és stílust képviselnek, hanem fontos szerepet játszanak a fenntarthatóság terén is. Évente két kollekciót tervezek, mindig egy tavaszi-nyári és egy őszi-téli kollekciót, amelyeknek mindig van egy adott témája. A mostani bemutatóm témája a szinesztézia, mely lényege, hogy egy érzékszervi tapasztalathoz egy másik érzet is társul, például a számok vagy betűk valamilyen színben jelennek meg az illető számára, illetve a költészetben a metaforának egy altípusa, a szimbolisták kedvelt költői eszköze. Mindig bevonzom az „S” betűs szavakat. A szinesztézia az én alkotásaimban azt jelenti, hogy például meglátok egy anyagot és arról formák, sziluettek jutnak eszembe. Valószínűleg nekem ez a velem született képességem, tehetségem.
A divatbemutatón főként a szakma számára készítjük el a kollekciót, hogy bemutathassuk, mire vagyunk képesek. A záró darab, amely leggyakrabban egy esküvői ruha, a jelenlegi kollekcióban is lenyűgöző és meghökkentő, valódi mestermű. Ehhez a ruhához harminc méter tüll anyagot használtam. A fodrok gondos munka eredményeként készülnek, sok időt igényel, amikor kiszabod shrében a rengeteg tüllt, egyesével rádolgozod a gyöngyözött alapanyagra, és így tovább.
Egy kollekció 18-20 look, ami alsó-felsővel, 40-50 ruhadarab. A széles klienskört ismerve már előre tudom, hogy melyik ruhadarabot melyik vevőm választja majd. Gyakran csak egyetlen darabot készítünk bizonyos ruhákból, kivéve, ha külföldről is érkezik rendelés és garantáltan nem fognak szembe találkozni. Vannak méretes, hétköznapi ruháink, természetesen rengeteget dolgozunk alkalmakra, legyen az bál, esküvő, eljegyzés, születésnap.
Mindig hallgatjuk az ügyfeleink igényeit és elképzeléseit, és együtt gondolkodva létrehozzuk a megvalósítható terveket, amelyekben mindig jelen van a Sentiments sajátos stílusa és ízlése.
Egyedi megrendeléseknél gondosan átgondolom és lerajzolom a terveket, ahol az adott vevőm alakja és arca jelenik meg, ami gyakran nagy meglepetést okoz nekik. Ezeket a rajzokat az ügyfelek ajándékba kapják tőlem. Sokukról azt mondhatom, hogy nemcsak ügyfeleim, hanem barátaim is egyben. Például van olyan kliensem, aki minden születésnapjára egy rajzot kap tőlem, és otthonában egy komódon szó szerint kiállítás van a rajzaimból, ami számomra rendkívül megtisztelő érzés.
Én arra ösztönzöm a vevőket, hogy merjenek kreatívak lenni a ruhatáruk összeállításában, és egy couture darabot bátran kombináljanak akár egy fast fashion ruhával is, hiszen a fontos az, hogy hordják és viseljék a különlegesebb darabokat a mindennapokban.
Általánosságban köztudott rólam, hogy különleges minőségi anyagokkal dolgozom. Előfordul, hogy hat méter hernyóselyem organzát használok egy blúzhoz.
Ami saját ruhatáramat illeti, gyakran őrizgetem az anyagokat, mivel mindig úgy érzem, hogy majd egyszer rám is sor kerül, azonban előfordul, hogy az ügyfeleimnek is megtetszik, így hamar viselőjükre lelnek. Különlegesebb eseményeken természetesen a saját tervezésű ruháimban vagyok jelen, de néha más tervezők kollekciójából is választok. Ami a kiegészítőket, mint táskát, cipőt, kalapot és ékszereket illeti, igyekszem hazai tervezőktől vásárolni. Ezzel is azt erősítem, hogy fontosnak tartom a magyar divatot és a magyar tervezők munkáját. A fekete az egyik kedvenc színem, mivel mindig elegánsnak érzem, de legtöbb ruhámban színes printek is megtalálhatók, ami frissességet és kreativitást kölcsönöz a megjelenésemnek.
Kis manufaktúraként olyan kiváló minőségű ruhakölteményeket terveztünk és hoztunk létre, amelyek nemzetközi elismerésben részesültek. Az L’Officiel magazin, amely a divatvilágban meghatározó médium, egy teljes fotósorozatot és interjút szentelt ruháinknak. Ruháink számos hollywoodi színésznő és híresség tetszését is elnyerték, és megjelentek az Oscar, Golden Globe, MTV Music Awards díjátadók vörös szőnyegén. Emellett olyan videoklippekben is feltűntek, amelyeknek több százmilliós Youtube megtekintése volt, és ahol a művészek Sentiments ruhákat viseltek.
Távlati terveim között szerepel egy januári alkotói szabadság a párommal, ami már tíz éve nem fordult elő. Egy kicsit messzebbre utazunk, hogy feltöltődjek és inspirációt merítsek az új kollekcióhoz. A közeljövőben ezen az úton haladok tovább, mivel az alkotói szabadság és a kreativitás továbbra is a legfontosabb számomra. Bizakodva tekintünk a jövő felé, és reméljük, hogy a márka továbbra is hasonlóan kiváló eredményeket ér majd el, így a boldog alkotói út folytatódik.