Az üzleti ajándék
Nemcsak a magánélet jeles eseményei „követelik meg”, hogy a másik iránti figyelmességünket, illetve a kapcsolatteremtési, valamint kapcsolattartási szándékunkat ajándék formájában kifejezésre juttassuk.
Az üzleti életben éppen olyan fontos, hogy az ajándékozás alapvető szabályaival tisztában legyünk.
Az üzleti ajándékozás során mindkét fél, azaz az ajándékozó és az ajándékozott is „hivatali” rangjából adódóan vesz részt az ajándékozásban.
Az üzleti ajándékkal érintett személyek köre, az ajándék (m)értéke, illetve az üzleti ajándéknak tekinthető tárgyak jellege is mind meghatározóak tehát annak megítélésében, hogy egyáltalán az üzleti életben szokásos ajándékozásról van-e szó vagy sem.
Az üzleti ajándék közvetlen módon nem tükrözheti az ajándékozó személyes ízlését, így mindez a vállalati arculat részét képező kérdés.
Az üzleti ajándék kiválasztásánál célszerű figyelembe venni, hogy vannak-e, lehetnek-e olyan ajándéktárgyak, amelyek jól illeszthetőek a cég tevékenységéhez, illetve – külföldi üzleti partner esetén – a vendéglátó országához, városához. Amennyiben az ajándéktárgyként funkcionáló tárgyat maga a cég állítja elő vagy forgalmazza, akkor magától értetődő lehet, hogy az erre utalás megjelenik az ajándéktárgyon is.
A tartalom mellett a forma, azaz a csomagolás is legalább olyan hangsúlyos vagy még mérvadóbb, mint maga az ajándéktárgy; így az kiegészítője, sőt önálló marketing és protokolláris eszköze magának az ajándéknak.
A használati értékkel bíró tárgyak (menedzsertárgyak: pl. toll, határidőnapló, naptár) mellett az élvezeti értékkel bíró tárgyak is kedvelt üzleti ajándéktárgyak.
A tartalom mellett a forma, azaz a csomagolás is legalább olyan hangsúlyos vagy még mérvadóbb, mint maga az ajándéktárgy; így az kiegészítője, sőt önálló marketing és protokolláris eszköze magának az ajándéknak.
A használati értékkel bíró tárgyak (menedzsertárgyak: pl. toll, határidőnapló, naptár) mellett az élvezeti értékkel bíró tárgyak is kedvelt üzleti ajándéktárgyak.
Az ajándék értéket mindkét esetben a másikra való odafigyelés adja. Az üzleti ajándék nem lehet egyenértékű a reklámtárgyakkal (ún. „jelentéktelen értékű” szóró ajándék), de nem is lehet túlzott értékű, úgynevezett lekötelezettségre utaló ajándék.