– Hogyan kell értenünk a VistaVerde mottóját? Milyen kulcsot adnak önök az embereknek a sikerhez?
– A mi képzéseink éppen azokra a területre koncentrálódnak, ahol a legtöbb a tennivaló. Soft-skill life és business coaching, mediáció, valamint humán kompetencia és karrierfejlesztéssel kapcsolatos képzéseket tartunk nyílt és céges tréningek formájában.

– Miért éppen ezek a területeket a legfontosabbak?
– Ahhoz, hogy a mindennapokban megálljuk a helyünket, sok készség kell. Ilyenek például a jó kommunikáció, a csapatmunka, a magabiztosság, a kreativitás, az empátia. A Closing the Gap Between Business and Education című európai kutatás megállapította, hogy a fiatalokból mostanában hiányoznak ezek a képességek. A felmérés adatai szerint a hiányosságok oka, hogy az oktatási rendszer nem megfelelően készíti fel ezeken a területeken a fiatalokat. Tehát mi a tréningjeinkkel hiányt pótolunk.

– Az oktatási formák között említett két kevéssé ismertet, a coach- és mediátorképzést. Mit tudna ezekről mondani?
– Mindkét képzés sokakat vonz, hiszen szakmát adnak, és e szakmák egyre elismertebbek, egyre nagyobb a kereslet irántuk. A coaching az informatika után a második leggyorsabban növekvő iparág a világon. A vállalati és személyes versenyképesség fokozásában való rendkívüli hatékonysága miatt hazánkban is nagyon erős rá az igény. Már sokan próbálták meghatározni a coaching fogalmát, nekem Grant definíciója tetszik a legjobban, amely így szól: „Együttműködésre épülő, megoldás- és eredményközpontú, szisztematikus folyamat, amelyben a coach elősegíti a teljesítmény, az életminőség, az önálló tanulás és a személyiség fejlődését.” A VistaVerdénél life és business coachokat is képezünk.

– Mi a különbség a kétfajta coach között?
– A life coach inkább a magánéletben előforduló problémákra koncentrál. Life coaching témája lehet bármi, ami személyesen érint bennünket. Szorongások, emberi kapcsolatok, stresszkezelés, sikertelen munkahelykeresés, párkapcsolati problémák, családi nehézségek. A business coaching az üzleti életben előforduló kihívásokkal foglalkozik. Ilyenek például a vezetői kompetenciák, a kommunikáció, az időbeosztás, a vezető mint ember, a vezetői munka és a magánélet egyensúlya.

– És mit csinál a mediátor?
– Mediációs üléseket vezet, azaz mediál. A mediáció magyarul közvetítést, közbenjárást jelent. Ez az alternatív vitarendezés legnépszerűbb és leggyorsabban fejlődő formája. A lényege, hogy két fél vitájában mindkettőjük beleegyezésével egy semleges harmadik személy segítséget nyújt a vita rendezésére, anélkül azonban, hogy maga döntené el a vitát. A mediátor inkább vitavezető, hiszen a mediáció során a hangsúly a felek közötti kommunikáción, megegyezésen van. Napjainkban az eljárás egyre népszerűbb mind a magán-, mind az üzleti életben, mert gyors, költségkímélő, és a felek jó viszonya is fennmaradhat. Sikerére jellemző például, hogy az USA-tagállamok több mint felében a mediálás ma már kötelező. Tehát csak akkor lehet bírósághoz fordulni, ha a peres felek igazolták, hogy mediálás útján kísérletet tettek az egyezség létrehozására, ám az nem vezetett eredményre. Európában az eljárás még nem kötelező, de itt is egyre nagyobb szerephez jut. Magyarországon jövő évtől válási ügyekben rendelheti el a biró mediátor igénybevételét.

Megosztom