Sportos és zöld jövőkép
Újdonságok a Genfi Autószalonról
Egyre több környezettudatos modellt mutattak be a gyártók a Genfi Autószalonon, immár minden márkának van konnektorról tölthető típusa. De sportautók rajongóinak nem kell tartaniuk attól, hogy az elektromos autózás terjedésével kiveszne az élmény az autózásból.
Idén a Genfi Autószalon legnagyobb meglepetésével alighanem a Mercedes szolgált, hiszen egyértelművé tették, hogy hamarosan konkurenciát állítanak a Porsche Panamerának. A sikeres AMG GT sportautó alapjain, annak stílusát továbbgondolva született meg az AMG GT Concept, a márka leendő négyajtós sportautója. A megkapó vonalú újdonság nemcsak élénkvörös fényezésével, hanem hajtásláncával is figyelemreméltó. Az AMG GT Concept természetesen hibridüzemű, a Mercedes sportautóiból ismert 4 literes, biturbó V8-ast elektromotor egészíti ki, így az összesen több mint 800 lóerős modell három másodperc alatt gyorsul nulláról százra. A Panamera legnagyobb ellenfelének kikiáltott újdonság hamarosan gyártásba kerülhet.
Sportautók parádéja
A sportos limuzin mellett igazi sportkocsikban is bővelkedett a genfi show. Ide hozta el legújabb típusát a McLaren, amivel a versenyistállóból sportautó-gyártóvá vált brit márka tovább növelné az eladásait. A 650S utódjaként bemutatott 720S mindenben felülmúlja elődjét, mint ahogyan a neve is mutatja, amely a teljesítményére utal. A korábbi 3,8 literes biturbó V8-as motorját egy vadonatúj 4 literesre cserélték, ami már 720 lóerős teljesítmény és 770 Nm nyomaték leadására képes. A szénszálas anyagból készült sportkocsi ezzel 2,9 másodperc alatt gyorsul százra, de 7,8 másodpercen belül a kétszázat is eléri, és akár 341 km/órával is száguldhat. Bőrrel és Alcantarával borított pilótafülkéjében igazi érdekesség a műszerfal lehajtható kijelzője, amely versenypályán csak a legszükségesebb adatokat szolgáltatja. Műszaki szempontból pedig még mindig kuriózum a légfék, amikor lassításkor a hátsó légterelő szárny függőlegesbe csapódva is fékezi az autót.
A McLaren nagy konkurensét pedig a Lamborghini hozta el, ez a Huracán Performante kivitele. Már a genfi szalon nyitása előtt bejelentették, hogy a sportkocsi rekordot döntött a neves Nürburgringen, 6 perc 52 másodperces köridejével olyan nagyágyúkat is megelőzött, mint amilyen a Porsche 918 Spyder. A Performante kivitelben az 5,2 literes V10-es már 640 lóerőt teljesít, így a McLarenhez hasonlóan 2,9 másodperc alatt képes elérni a százas tempót, a legnagyobb sebessége 325 km/óra. Az aktív aerodinamika mellett a súlycsökkentés is szerepet játszik a jó eredmények elérésében, a Huracán eredeti tömegét 40 kilogrammal csökkentették. A Huracán technikáját pedig az Italdesign is feldolgozta, az olasz formatervező stúdió Genfben állította ki az egyszerűen csak 01 névre keresztelt sportkocsit, amit mindössze öt szerencsés vevő vásárolhat meg.
Ennél többek garázsában állhat majd a Porsche Panamera legújabb változata, a Sport Turismo névre keresztelt kombi. Az ötméteres limuzin praktikusabb változata elég lélegzetelállító formát kapott, miközben a hétköznapi használatra is alkalmasabb. Az ötödik ajtón keresztül pakolható csomagtere 520 literes, és a hátsó ülések elektromosan történő előredöntésével 1395 literesre növelhető. A poggyásztérből pedig nem hiányzik a táskák rögzítésére szolgáló rendszer és a 230 voltos töltő sem. A Panamera Sport Turismo pedig olyan erős, mint a Porsche többi modellje: már az alapváltozat is 330 lóerős és összkerékhajtású, de rendelhető 440 lóerővel is, a csúcsot pedig a Turbo képviseli 550 lóerővel. Ez a modell is kapható zöld rendszámos hibridként, a konnektorról tölthető kivitel 462 lóerőre képes, és néhány tucat kilométert képes megtenni tisztán elektromosan. Zöld rendszámot kaphat a Panamera csúcskivitele is, a Turbo S E-Hybrid, amelyben az 550 lóerős V8-as motor mellé társul egy 136 lóerős villanymotor, így a 680 lóerős kivitel minden idők legizmosabb Panamera modellje. 3,4 másodperc alatt képes százra gyorsulni, és 310 km/órával száguldhat, miközben a konnektorról feltöltve 50 kilométert képes menni tisztán villanyhajtással.
Jövőautók és terepjárók hibridként is
A gyártásba kerülő újdonságokon kívül futurisztikus jövőautókból sem volt hiány Genfben. A Peugeot az Instinct névre keresztelt koncepciót hozta el, ami egy sportos kombi, egymással szemközt nyíló ajtókkal. A színes képernyőkkel ellátott utastérben pedig már vezetni sem kell az autót, hiszen az önvezető technológiával a kormánykerékre nincs is szükség, nyugodtan lehet olvasgatni menet közben. De a Peugeot vezetése is élmény lehet, ha úgy kívánjuk, sportosan is terelhető az Instinct, amiről egy 300 lóerős hibrid hajtás gondoskodik. A gyártó másik újdonsága a franciás stílust hozza el a luxusterepjárók közé. A DS 7 Crossback érdekes alternatívát kínál olyan prémiummodelleknek, mint az Audi Q5, a BMW X3 és a Mercedes-Benz GLC. A 4,57 méter hosszú crossover stílusos formája az utastérben is folytatódik, ahol nemes anyagok és különleges formák vesznek körbe. A műszerfalat két 12 colos képernyő uralja, amelyek egyike a hagyományos műszereket is helyettesíti, az autóba pedig félig önvezető és éjjellátó rendszer is került. A motorok kínálata a 130 lóerős háromhengerestől indul, de figyelemre érdemesebbek a 180 vagy 225 lóerős benzines és dízelmotorok, a csúcs pedig az E-Tense hibrid kivitel lesz. Ebben a 200 lóerős benzinmotort nem is egy, hanem két 109 lóerős elektromotor egészíti ki. A 300 lóerős, összkerékhajtású modellel akár 60 kilométert is meg lehet tenni tisztán elektromosan.
Szintén konnektoros hibrid lesz a kategória másik újdonsága, a vadonatúj XC60, amit a sikeres XC90 mintájára készített el a Volvo. A kompaktabb méretű szabadidő-terepjáró kínálata a 190 lóerős dízellel indul, de akár a 407 lóerős plug-in hibrid is elérhető lesz hozzá. Egy kategóriával feljebb indul az új Range Rover Velar, amely az Evoque és a Sport közötti helyet foglalja el a kínálatban. A 4,8 méter hosszú, 22 colos kerekeken gördülő modell az eddigi legáramvonalasabb Range Rover, utasterében érdekessége, hogy a középkonzolra két 10 colos képernyő is került, a klímaberendezést is erről kell kezelni. Az összkerékhajtású Velar kezdetben 180-300 lóerő közötti teljesítményű motorokkal készül.
Minden igénynek megfelelnek
Arteon névre hallgat a Volkswagen újdonsága, ami a Passat műszaki alapjára épül, de elegánsabb annál. A CC modell utódjaként bemutatott limuzin 4,86 méter hosszú, a csomagtere is tekintélyes méretű, 563 literes. A műszereit 12,3 colos képernyő helyettesíti, a navigációt pedig egy vadonatúj, üvegborítású, 9,2 colos érintőképernyőn kezelhetjük, amely fölött egy elegáns időmérő óra kapott helyet. Az Arteon alapmodellje 1,5 literes, 150 lóerős motort kap, a csúcsot pedig a 2 literes, 280 lóerős benzines modell képviseli, DSG váltóval és 4Motion összkerékhajtással. A vezetni szerető sofőrök is megtalálták a kedvencüket a genfi újdonságok között, hiszen itt leplezték le a Honda Civic Type R új generációját, több mint 300 lóerős turbós motorral, és a svájci kiállításon mutatkozott be a Ford Fiesta ST utódja, amely egy vadonatúj fejlesztésű, 1,5 literes, háromhengeres, 200 lóerős motort kapott. A kisautóknál maradva számunkra fontos újdonság a Suzuki Swift új generációja, amit immár nem az esztergomi üzemben készítenek, de még izgalmasabb az eddigieknél. Az elődjénél jelentősen könnyebb, mindössze 840 kilogrammos kiskocsit már navigációs rendszerrel is felszerelték, sportos stílusú formájának megfelelően fürgén mozgatja az 1 literes turbós vagy az 1,2 literes szívómotor. Az új Swiftet már olyan fejlett rendszerekkel is felszerelték, mint a városi vészfékező, a sávelhagyásra figyelmeztető és a távolságtartó tempomat.
Csordás Gábor
Crossover lett az Év autója
A hagyományoknak megfelelően Genfben hirdetik ki, melyik típus nyerte el az Év Autója díjat. A 22 európai ország 58 újságírója által megválasztott győztes idén a Peugeot 3008 lett. A franciák crossoverétől nem sokkal maradt le az egyik legizgalmasabb döntős, az új Alfa Romeo Giulia, míg a harmadik helyet a Mercedes-Benz E-osztály új generációja szerezte meg. A további helyezettek sorrendben a Volvo S90/V90, a Citroën C3, a Toyota C-HR és a Nissan Micra voltak.