Véleményvezérek

Kik azok az influenszerek? Ha definíciót keresnénk rá, talán az lenne a legmegfelelőbb, hogy az influenszer az, aki annyira hiteles abban, amit csinál, hogy sokan példaképnek tekintik és adnak a véleményére. A ma már Magyarországon is népszerű iparág sajátosságait jártuk körbe.

Tinédzser fiaim szívesen néznek YouTube videókat. Kedvenceik között vannak azok a náluk alig idősebb fiatalok, akik könnyed, szórakoztató stílusban életvezetési tanácsokat adnak kamaszoknak. Párkapcsolatról, barátságról vagy akár csak hétköznapi szituációkról beszélnek ezekben a videókban az ő nyelvükön. A sokszor maguk is tinédzser videókészítők sikeres influenszerek: számottevő rajongói körrel büszkélkedhetnek.

De vannak, akik nagyban játszanak.

A Forbes magazin tavaly listát tett közzé a húsz legértékesebb magyar influenszerről. A listavezető TheVR-t ketten, Komzsik János és Fábián István indították 2013-ban, azóta nyolc csatornát működtet a duó, amelyekre hárommillióan iratkoztak fel. Videóikon jól látszik: profi stúdióból dolgoznak. Az egyik csatornájukon különböző videós játékokat mutatnak be, egy másikon elektronikai kütyüket. Utazni is szeretnek, támogatóik segítségével messzire el is jutnak, illetve nemzetközi gamer találkozókon is részt vesznek. Cégük, a We Are Media Tech Bt 2021-ben 108 millió forintos árbevétellel és 38 milliós profittal zárt.

Pamkutya

Fiatalok nagy kedvence a Forbes második helyezett Pamkutya is, amit egy testvérpár, Osbáth Norbi és Osbáth Márk működtet – és persze a mögöttük álló stáb. A testvérek slágerparódiákkal kezdtek, amelyek tízmilliós nézettséget hoztak.

Például az ilyen szövegek miatt:

„Itt ez a sok szép lány
És mind engem vár
Szörnyen gazdag vagyok
Tudom, hogy ez ezzel jár
Imádnak a lányok
Bár még a nevemet sem tudják..”

Azóta paródiákról utazásra váltottak. Egyik útjuk során például Törökországot járták be, nagyobb városokat, mecseteket és kisebb kelet-törökországi településeket is bemutatva több részben.

Potyondi Edina

Idősebbek persze mást értenek influenszerség alatt: nekik inkább a YouTube-ra szarkasztikus közéleti tartalmakat gyártó Pottyondy Edina ugrik be, vagy akár Friderikusz Sándor vagy Kadarkai Endre.

Friderikusz Sándor
Kadarkai Endre

Merthogy a műfaj maga nem korfüggő. Ha megvan a megfelelő ötlet, tudás és kreativitás, bármilyen közönség megcélozható. Ma már Magyarországon is, hiszen rendkívül sikeres iparágról beszélünk: felmérések alapján 6,2 milliárd forintnyi pénzmozgás van benne, vagyis ennyi pénz vándorol a megbízóktól az influenszerekhez.

Ezt az adatot Forgács Mariann közösségimédia-szakértő, a Be Social ügyvezetője idézi, aki hozzáteszi: influenszer nem lesz bárkiből egycsapásra. Ugyanúgy kell ehhez elhivatottság, kitartás és szorgalom, mint bármi máshoz.

Az úgy nem működik, hogy valaki elmegy egy hét szabadságra, és arra épít, hogy ezalatt kitalál valamit és utána már vissza sem kell mennie a munkahelyére – hangsúlyozza.

Ez még akkor sincs így, ha olykor véletlenül betalál a tartalomkészítő: produkálhat akár milliós nézettséget egy-egy videóval, attól még nem jönnek a szponzorok.

The VR

Mi kell ahhoz, hogy jöjjenek? Forgács Mariann sorolja: első körben egy jó ötlet, sok idő, türelem, és nem árt profi csapat sem, hiszen hosszú távon nem megoldható, hogy az ember egymaga intézze a marketingmunkát, a szerződéskötéseket, egyedül találja ki a produkciót és még forgassa is le.

Ez több emberes feladat. A támogatókat ugyanis nem könnyű meggyőzni arról, hogy megéri mélyebben a zsebükbe nyúlniuk.

Herskovits Eszter

Megosztom