Salma Hayek

Pici, tüzes, éles nyelvű, de nem csak ezekért az adottságaiért szeretjük a mexikói színésznőt. Salma Hayek  Hollywood legnagyobb dekoltázsával büszkélkedik. Imád élni, enni, inni, időnként szivarozik is, mint példakép-ikonja, Frida Kahlo, akinek a megformálásáért Oscar-díjra jelölték. Nem éppen zökkenőmentes forgatás emlékét őrzi a Frida című filmről, amelynek producer mogulja, Harvey Weinstein életveszélyes fenyegetéssel nyomult rá. Amikor visszautasította a közeledését, Weinstein megfenyegette, hogy megöli. Salma lett a metoo egyik plakátarca, a megtörhetetlen színésznő, aki az elsők között állt ki a sztárokat ért szexuális zaklatások, bántalmazások ellen.

„Nagy száj, nagy kebel, nagy egyéniség” szavakkal illette őt spanyol ajkú riválisa, Penelope Cruz, akihez a kamerákon kívül barátság fűzi. Hollywood latin „kolóniájában” Antonio Banderas-szal szintén jó haverok. Ami pedig a férfiakat illeti, Hayek jó ideig a magas, intellektuális, energikus szőkék iránt mutatott érdeklődést. Sokan megfordultak az ágyában a filmes partnerei közül. Jude Law-ot egy párizsi mulatóban „táncolta el” Siena Millertől. A Notre Dame-i toronyőr forgatásán megismert Edward Atterton brit színésszel az eljegyzésig jutottak. A kivételek sorában a barna George Clooney sármjának sem tudott ellenállni. Ed Nortonhoz állítólag szenvedélyes szerelem fűzte, már az esküvőt is tervezgették, amikor az utolsó percben, az elköteleződéstől való félelmétől megfutamodott. Kalandornő természete izgalmas kihívóra talált a szexi ír színész, Colin Farrell személyében, aki futó románcként száguldott át Salma életén. Harmincas évei végén találkozott a milliárdos francia üzletemberrel, Francois-Henri Pinault-val, aki példás feleséget és családanyát „faragott” a befoghatatlan csikó természetű dívából. „A férjem megtalálta a kulcsot a személyiségemhez, nem támasztott elvárásokat velem szemben, olyannak szeret, amilyen vagyok. Amióta együtt vagyunk, nem esik nehezemre édes kötöttségben lenni azzal a férfival, aki elismer dolgozó nőként, anyaként, partnerként.” – mesélte nemrég egy interjúban. Hayek abban is száznyolcvan fokos fordulatot vett a házasságának köszönhetően, hogy a korábbi nagy társasági élet helyett felfedezte a meghitt családi együttlétek örömét a férjével és 13 éves kislányukkal, Valentina Palomával, akit negyvenegy évesen hozott a világra.

Szerencsés gének, mértékletesség, és jó közérzet – ezzel magyarázza Salma, hogy 50-es évei közepén is kirobbanó formában érzi magát. A hátrányait is igyekszik az előnyére fordítani: „Hollywoodban negyven fölött nincs sok esélye a nőknek. Ezen felül akcentussal beszélek, diszlexiás vagyok, sőt, alacsony és még dundi is. Mégis itt vagyok!” A Volt egyszer egy Mexikó, a Banditák sztárja annak is köszönheti a kiegyensúlyozottságát, hogy több lábon áll. Producerként manapság tévésorozatokba fekteti be az energiáit, Ventanarosa néven saját filmgyártó cége van, évek óta a Revlon márka arca, jótékonysági akciókat szervez, harcol az illegális mexikói munkavállalók jogaiért.

A forróvérű kebelcsoda, ahogy még pályafutása elején elnevezték, a kivételezettek kasztjához tartozott születése óta. Apja, a libanoni származású Sami Hayek Dominguez olajtársaságot vezetett, majd diplomata karrierje marasztalta Latin- Amerikában. Anyja, Diana Jiménez Andalúziából vándorolt ki a családjával Mexikóba, operaénekesnő karriert folytatott. Salma anyai ágon örökölte a szépségét, korán kinyíló nőiességét és latin temperamentumát. Kiskorától kezdve az egyesült államokbeli Louisianában és Texasban élt. Szigorú nevelésben részesült, egy katolikus lányiskolában apácák tanították józanságra, mértékletességre, nem túl sok sikerrel. Mindig is a szereplés, a nyilvánosság, a tetszeni vágyás vonzotta. Magabiztos, ambiciózus, eszes lányként Mexikóba visszatérve nemzetközi kapcsolatokat tanult az Universidad Iberoamericanán. Reklámfilmekkel, a karrierépítéshez elengedhetetlen ugródeszkának számító televíziós sorozatokkal kezdte a színészi pályáját. A teleregény kategóriában elnyerte a legjobb kezdő színésznőnek járó díjat. A Teresa című szappanopera címszereplőjeként nagy nézettségre tett szert. Ezzel párhuzamosan színházban is játszott, több díjat is besöpört. Idővel szűknek érezte a nemzet ifjú sztárja szerepkörét. Egy viharos szerelem is közrejátszott abban, hogy elindult szerencsét próbálni a mozi Mekkájában, Hollywoodban. Csekély angol nyelvtudással, mérhetetlen eltökéltséggel vágott neki a nagy kalandnak. Honfitársa, Robert Rodriguez egy spanyol nyelvű csatorna talk show-jában figyelt fel a tüzes szépségre, és szerződtette Desperadóhoz. Ez a film azonnal a világhírig repítette, és azóta keresett színésznő az Egyesült Államokban. Dolores Del Rio, a húszas évek mozicsillaga óta ő az első latin-amerikai színésznő, aki igazi sztárkarriert futott be Hollywoodban. Felfedezője, Rodriguez több filmjében is lehetőséget adott neki. Az Alkonyattól pirkadatig című film forgatása alatt állítólag a rendező azt füllentette Salmának, hogy Madonna kész átvenni tőle a szerepet, ha nem hajlandó bevállalni a kígyós jelenetet. A kígyóktól való irtózását legyőzte ugyan a kamerák előtt, de később hónapokig járt terapeutához, hogy kigyógyítsa a félelméből.

Merész, kacér, vad latin szépségét érvényesítő szerepek után Hayek nagy fába vágta a fejszéjét: önálló filmgyártó céget alapított eleinte azért, hogy producerként és főszereplőként megvalósíthassa legmerészebb álmát, a mexikói szürrealista festőről, Frida Kahlóról szóló életrajzi filmet. Hosszú út vezetett a hat Oscarra jelölt, Velencében bemutatott Frida elkészültéig. Kahlo életének feldolgozására többen is pályáztak, köztük Madonna és Jennifer Lopez. Hayeknek végül az előnyére vált, hogy sikerült megszereznie a festmények mozifilmen történő bemutatásának a jogait. Harvey Weinstein, a Miramax nagyhatalmú vezetője kötélnek állt a nagyszabású produkcióhoz, amelynek a forgatókönyvét Gabriel Garcia Marquez jegyezte. Julian Taylor személyében egy érzékeny látásmódú női rendező társult a filmhez, Kahlo férjének szerepére pedig Alfredo Molinát kérte fel Hayek. Salma egész pályafutása során semmiben nem volt olyan eltökélt, mint Frida Kahlo szenvedély- és szenvedéstörténetének a tolmácsolásában. Az élet és a művészet vad harcosaként, kaméleoni átváltozással jelenítette meg a mexikói festőnő portréját. A kettejük közötti hasonlóságról így vallott: „A magam részéről is a mély művészi, intellektuális, erotikus vonzalomban hiszek. Ritkán esik meg olyan szenvedély két ember között, amilyen – minden szakításon, válságon túl is – egymáshoz fűzte Fridát és Diegót.”

Salma Hayeknek nem lehet oka panaszra a szerepei változatosságát illetően. A vadnyugati banditák (Banditanők, Vadiúj vadnyugat), drogkartell-főnökök, (Vadállatok), gyilkos szeretők (Gyilkos szerelem) szerepében, az akciófilmek sci-fik, kaland vígjátékok műfajában előszeretettel foglalkoztatott színésznő utolsó filmjében, az Örökkévalókban escort lányként száll szembe az alvilággal. „Imádom a szélsőséges karaktereket, a váratlan helyzeteket, az improvizációt, az akciójeleneteket. A filmezésben az a legizgalmasabb számomra, hogy a rendező és a saját fantáziám segítségével bárki lehetek, és bármi megtörténhet.”

Szentgyörgyi Rita

Megosztom