Legendás autós filmek

A filmek, amelyek az autókról, az autózásról vagy a versenyzésről szólnak, az esetek nagy részében sikert aratnak. Most egy önkényes válogatás következik a benzingőzös mozikból.

A mozifilm-készítőknek a témaválasztásába időnként bekerül az autó, ez gyakran egy benzinnel beoltott rendezőnek, színésznek vagy producernek köszönhető. Persze a piac is fogadóképes, mert sokan érdeklődnek a négykerekűek iránt.

A válogatásunkba más területről is érkeztek alkotások, ezekben nem az autó körül forog a világ, hanem a főhős jár olyan járművel, ami hozzánőtt és kultikussá vált.

Az irrealitás talaján

Nem tudni előre, hogy miből lesz a cserebogár. Az Universal Pictures zöld utat adott annak a sztorinak, amiben egy fedett nyomozó beépül az utcai versenyzéssel is foglalkozó bűnözők közé. A történet akkorát robbant 2001-ben, hogy 2020 tavaszán mutatták volna be a Halálos iramban kilencedik részét. A premiert a járvány miatt áttettek 2021. április 2-re. A készítőknek némi vigaszt jelent, hogy a nyolcadik részig az akciószéria 5,9 milliárd dollárt termelt…

A járművek terén nem nyúltak mellé, mert a teljes tuningautó skálát lefedték: szerepeltek a klasszikus amerikai izomautók az 1960-as évek végéről és a japán vonalat is jól meglovagolták. Csak az európai gyártmányokat hanyagolták.

A Halálos iramban is hozzásegítette a „legendává” váláshoz a Toyota Suprát. Ami átlagos japán kupé, de mivel viszonylag könnyedén lehetett 600-800, vagy akár 1000 lóerőssé varázsolni a motorját, így az autóátalakítók nagy kedvencé vált. S így lett az átlagos autóból „legenda”.

A filmben az idő előrehaladtával egyre több neves színész kapott szerepet, miközben az akciók egyre irreálisabbá váltak. Ennek ellenére a széria hozza a bevételeket, amelyeket növel a Dodge támogatása is, mert hőseink amerikai izomautókban harcolnak a gonosz ellen.

Üldözött Lordok

Aki az 1980-as években gyerekeskedett vagy szereti az autós filmeket és az amerikai autókat, annak bizonyára ismerős a Hazárd megye lordjai sorozat. Az összekötő kapcsot a Halálos irammal Lee tábornok, az amerikai polgárháború hőséről (Robert E. Lee 1807-1870) nevet kapott narancssárga Dodge Charger jelenti. Az 1969-es kiadású autóval látványos üldözéseket és ugratásokat hajtottak végre.

Szerencsére akkoriban a filmtrükkök nem álltak olyan magas szinten, ezért kaszkadőrök végezték a munkát, nem pedig számítógépek. A Georgia állam kisvárosaiban forgatott sorozatban az egyik feljegyzés szerint 325 a másik forrás szerint pedig 255 darab Lee tábornokot használtak. Az ugratásokra szánt a kocsiknak a raktérbe homokzsákokat tettek, hogy ne essen az orrára a behegesztett ajtajú kupé.

A sorozat sikerére bizonyíték, hogy később egész estés mozifilmet forgattak belőle, pár éve pedig használtautókkal foglalkozó újság alkalmazta reklámban a Lee tábornokot és a régi szereplőket.

9 perc 42 mp

Ennyi ideig tartott a Bullitt híres üldözési jelenete, amely szó szerint megváltoztatta a filmekben az autós üldözéseket. Az 1968. október 17-én bemutatott mozi a két Oscar-jelöléséből egyet váltott szoborra: a legjobb vágásért kapta meg az Akadémia díját.

A főhőst, Frank Bullitt felügyelőt Steve McQueen alakította. A Mr. Cool-ként elhíresült színész legalább olyan jó autó- és motorversenyző volt, mint színész… Számtalan versenyen vett részt, elhivatottságára jellemző, hogy az amerikai terepmotor válogatott csapatnak (enduro) is a tagja volt. Ezért 1964-ben részt vett a Kelet-Németországban zajló, a műfaj világbajnokságának számító Hatnapos viadalon. Ahol sajnos a lábát törte.

A Bullitt azért vált világhírűvé, mert az üldözési jeleneteket élesben vették fel, trükkök nélkül. A San Franciscóban zajló száguldásban – a nagy sebességű jeleneteket kivételével – végig McQueen vezetett.

Számtalan sztori származik a forgatásról, a rendező jelezte a sofőröknek, hogy a lezárt utakon max. 110-130 km/órával mehetnek. A tempó elérte a 180-at is… A 325 lóerős Ford Mustang GT Fastback-et hajtó színész a kaszkadőr barátját üldözte, aki a Dodge Chargerrel járó bérgyilkost alakította.

Tolvajlás mesterfokon

A Ford Mustang vonalát folytatva jön a Tolvajtempó (2000), ahol a szintén autóőrült színész vezetett. Nicholas Cage egy nagypályás autótolvajt alakított, aki visszatért a szülővárosába és a szakmájába. A mestertolvaj autója egy 1969-es Ford Mustang, aminek a neve Eleanor. A különleges kialakítású Mustang a valóságban sosem létezett, az 1974-es első Tolvajtempó ötlet gazdájának a szüleménye a különleges fényezésű masina.

A Ford mellett számos egzotikus sportkocsi is szerepel a filmben, aminek különleges hatása is volt az Egyesült Államokban: a mozi bemutatója után megugrott az autólopások száma, mert sokan kedvet kaptak a szakmához…

Aszfalt királyai

A híres Le Mans-i 24 órás és a versenyautóépítés nehézségeit jól bemutató Oscar-díjjal jutalmazott mozifilm tavaly év végén futott nagy sikerrel a hazai filmszínházakban. A központi figurája Carroll Shelby volt, a szívproblémák miatt visszavonult autóversenyző, aki nem sokkal később autóépítőként vált híressé. Nemcsak a GT40 sportkocsi megalkotásában vált kulcsfigurává, hanem előtte készítette a szintén európai karosszéria és az amerikai motor házasításával született Shelby Cobrát. A ma már millió dollárokért gazdát cserélő kultikus modell mellett kijött a szintén sokat érő, Shelby Mustang GT típusokkal is.

A filmben szerepelt a GT40 mellett a Cobra is, ez volt az a nyitott modell, amivel a versenyzett a Christian Bale által alakított pilóta.

Angol stílusban

A Ford Mustang háromszor szerepelt James Bond-filmben: a Goldfingerben és a Tűzgolyóban a nyitott változat, a Gyémántok az örökkévalóságnak címűben pedig a Mach 1 kivitel.

Bond a film alapjául szolgáló regényfolyamok elején és két filmben is Bentley-vel járt a világ legismertebb titkos ügynöke. Fleming első három regényében 1933-as kiadású, nyitott Bentley-t használt, ami a szériától annyiban tért el, hogy 4,5 literes, azaz erősebb motorja volt. A másik Bentley-je a Mark VI, amelyet R Type Continentalra cserélt Fleming.

Az 1964-es Goldfingerben lépett színre a pazarul kinéző, mindössze 1059 példányban készült Aston Martin DB5. Ez a gépet már ellátták a Q által készített kütyükkel, így könnyebb volt felvenni a harcot az ellenséggel.

A november végén bemutatásra kerülő új részben is szerepel a DB5, és persze a legfrissebb modell is, mert jó ideje bevásárolta magát a produkcióba az Aston, akár a Land Rover, a Jaguar és a szintén angol Triumph motorkerékpár-gyár is.

Ballonkabát és szivar

Erről a két dologról könnyű beazonosítani a Peter Falk által alakított nyomozót, aki az ütött-kopott európai autójával közlekedik Los Angeles-ben. Két részben volt lenyitva a teteje az 1959-es vagy 1960-as évjáratú modellnek. A 13 évad alatt, 69 epizódban furikázott a Peugeot 403 Cabriolettel, amely a Peugeot-nál mérföldkőnek számító típus.

Az oroszlános márka történetében azért írják arany betűkkel a nevét, mert a négy, ötajtós, kombi, kisteherautó és áruszállító karosszériával is készült modellből 1955 és 1966 között 1 214 121 darab kelt el. Ez volt az első típusa a franciáknak, amely átlépte az egymilliós gyártási darabszámot.

Ha jó áron belefutnak egy nyitott kivitelbe, akkor vegyék meg, nem csak Columbo felügyelő miatt: mindössze 2043 darabot gyártottak belőle, tehát igazi ritkaság.

Benedek Attila

Megosztom