A Blackbird utódja

A Boeing múlt héten bemutatta egy kísérleti repülőgép-modelljük első terveit, ami méltó utódja lehet a Lockheed Martin több mint ötvenéves kémrepülőgépének, az SR–71-nek. A koncepció szerint a végleges modell 5 Mach-val, vagyis a hangsebesség ötszörösével repülne. A Boeing a tervek szerint a turbinák és a kettős torlósugár-hajtómű (ramjet) műszaki megoldásait ötvözné.

A hiperszonikus gép gyártásával nemcsak a Boeing foglalkozik, hanem a Lockheed Martin is, akik a Blackbird néven elhíresült SR–71-et tervezték. A repülőgépipar szereplői egymás sarkát taposva igyekeznek előállni egy csapásmérésre és felderítésre is alkalmas, hiperszonikus sebességgel haladó repülőgéppel, ami komoly riválisa lehetne a Blackbirdnek.


SR–71
Fotó: Nasa / Getty Images Hungary

A most bemutatott modell még csak egy korai koncepció, a Boeing sem hagyta jóvá a gyártását. A vállalat hiperszonikus részlegének vezető kutatója, Kevin Bowcutt azt mondta, hogy ha elfogadják a terveket, a deltaszárnyas gépből először egy F–16-os méretű, egy hajtóműves prototípus készül; ezen tesztelnék a rendszer működőképességét. Csak ezután készülhetne el a két hajtóműves, végleges modell, ami nagyjából ugyanakkora lenne, mint a harminc méter hosszú Blackbird.

A Boeing a kutatás-fejlesztés során felhasználja az X–43 és az X–51 Waverider fejlesztése közben szerzett tapasztalatait is. Az X–51 volt az a gép, ami 2013 májusában, 5,1 Mach-s csúcssebességet elérve megdöntötte a hiperszonikus repülés rekordját. Három és fél percen át repült, mielőtt kifogyott belőle az üzemanyag, és a Csendes-óceánba zuhant.

Csakhogy a Waverider inkább emlékeztet egy rakétára, mint egy repülőgépre. A tesztelés során a Waveridert egy B–52 Stratofortressről indították, rakéta-hajtóművel gyorsult 4,8 Mach sebességre, majd a rakétamotor leoldása után torlósugár-hajtóművel gyorsult 5 Mach-ra. Ezzel szemben az SR–71 utódjának saját erőből kell felszállnia, felgyorsulnia, majd visszalassulnia és landolnia – és ez jóval bonyolultabb folyamat, mint szabadesésben száguldani.

Az sem biztos, hogy a Boeing lesz az, akinek először sikerül előrukkolnia egy hiperszonikus kémrepülőgéppel. Sajtóértesülések szerint a Skunk Works – a Lockheed Martin kutatás-fejlesztési részlege, az eredeti Blackbirdöt fejlesztő divízió – már teszteli a saját hiperszonikus repülőgépét.

(Popular Mechanics | Boeing | Aviation Week Aerospace Daily)

Megosztom