Hamilton vs. Schumacher
Lewis Hamilton ünnepli győzelmét a parc fermeben a Japán Nagydíj után 2018. október 7-én, Szuzukában. Fotó: Clive Rose
Lewis Hamilton negyedikként ért be a vasárnapi Mexikói GP-n, ezzel az eredménnyel lett ötödször világbajnok. Idén megdöntötte a hétszeres világbajnok Schumacher pole- és öt szezon alatt szerzett győzelmeinek rekordját, a német legendán kívül lassan már senkihez sem lehet hasonlítani. De hol is tart a ferrarishoz képest, illetve van-e akkora hatása az F1-re?
A Mercedes továbbra is verhetetlen a turbó érában: 2014 óta öt egyéni (Hamilton négyszer, Nico Rosberg egyszer) és vélhetően öt konstruktőri világbajnoki címet szerez a csapat. Ehhez hasonló dominancia még a Forma-1-ben is ritka, ilyen fölényre egyedül a Ferrari volt képes 2000 és 2004 között. A Ferrari és Michael Schumacher.
A német legenda nyomában
A világbajnoki címek alapján nem kérdés, hogy a két pilóta helye a legnagyobbak között van. De mennyire volt meghatározó Schumacher, és mennyire az Hamilton?
- A német 40 pole pozíciót szerzett karrierje legerősebb éveiben, 2000 és 2004 között, 85 versenyen. A futamok 46,9 százalékán Schumacher indult az élről.
- Hamilton 49 pole-t szerzett 98 nagydíjon az elmúlt nem egész öt szezonban, ez a futamok kereken fele.
- A győzelmeket nézve Schumacher 56,5 százalékkal áll, 48-szor nyert 85 rajtból.
- Hamilton már eggyel többször nyert a saját – nem egész – ötéves időszakában, 49-szer a 98 GP-n, ez szintén 50 százalékos mutató.
Ha az ötéves periódust nézzük (2000-04 és 2014-18), akkor Hamilton nincs messze Schumachertől, sőt bizonyos szempontok alapján pedig túl is szárnyalja a hétszeres bajnokot:
TÖBBSZÖR INDULT A POLE-BÓL, DE KEVESEBB VERSENYEN LETT ELSŐ.
Hamilton még némileg javíthat a győzelmi mutatóján, de ha be is húzza a hátralévő két futamot 2018-ban, akkor is legalább négy százalékkal el lesz maradva Schumachertől. Ráadásul Schumacher legerősebb éve is jóval erősebb, mint Hamilton legerősebb éve.
- A német 2001-ben a futamok 64,7 százalékán az élről indult: 17-ből 11-szer.
- Hamilton 2015-ben produkálta a legjobbját, amikor 19 időmérőből 11-et megnyert, ami 57,9 százalék. (Az angol legtöbb pole-je egyébként 2016-ban volt, amikor 21 kvalifikációból 12-n ő volt a leggyorsabb, de ez százalékosan rosszabb mutató.)
Ha nem is olyan drasztikusan, de a legjobb évében Schumacher gyorsabb tudott lenni az időmérőkön, mint Hamilton a legjobbjában, bár ez szinte mindegy is, mert nézzük csak meg a legdominánsabb időmérőmenők mérlegét. Nigel Mansell (14 pole/16 futam, 88%), Ayrton Senna (13/16, 81% – kétszer), Alain Prost (13/16, 81%), Sebastian Vettel (15/19, 79%), Mika Häkkinen (11/16, 69%) is képes volt jobbra a modern, legalább 15 futamos forma-1-ben.
Michael Schumacher (balra) beszél a sajtótájékoztatón a monacói nagydíj előtt 2012. május 23-án Fotó: Clive Mason
A győzelmek tekintetében Schumacher 2004-es szezonja ugyanakkor már a valaha volt legjobb: 18 futamból 13-at nyert meg, vagyis a futamok 72,2 százalékát (Alberto Ascari ugyan jobb a 75 százalékos mérlegével, de ő csak nyolc versenyen indult 1952-ben). Hamilton 2014-ben 19-ből 11-en győzött, ami az eddigi legjobbja (idén 9-nél jár két GP-vel a vége előtt) ami csak 57,8-os teljesítmény.
Űrautó
Hamilton sok tekintetben nem csak megközelítette, de meg is előzte a hétszeres német világbajnokot. Ugyanakkor nehéz szavakkal leírni, milyen elképesztő teljesítményt tett le a Mercedes az asztalra.
A német márka gyári csapatként 1955 után tért vissza a királykategóriába, ráadásul az akkori mezőny talán két legjobb pilótamérnökével, Michael Schumacherrel és Nico Rosberggel. A két német fektette le annak az autónak az alapjait, ami 2014 óta verhetetlen a Forma-1-ben, igaz, a sikerek mögött inkább a Merci szuper turbómotorja áll:
- 2016-ban a futamok 90,5 százalékát nyerték meg (a 2. legtöbb valaha egy szezonban),
- 2014-ben és 2015-ben pedig a versenyek 84,2 százalékát (6.).
Az utóbbi két idényben ugyan romlott az arány a Ferrari fellángolása miatt, de így is már öt éve a Mercedesé a mezőny legjobb autója.
AZ ELMÚLT ÖT SZEZON 98 FUTAMÁBÓL 71-EN MERCEDEST INTETTEK LE ELSŐKÉNT, AMI BRUTÁLIS, 72,45 SZÁZALÉKOS GYŐZELMI MUTATÓ.
Ráadásul még hátravan két futam az idei a szezonból, a Mercedes az egyik favorit, vagyis ez az arány minimálisan javulhat is. Még a Schumacher-féle Ferrari sem volt ennyire domináns.
Michael Schumacher győzeleme után a Ferrari boxban, 2003. október 12-én, Szuzuka Fotó: Alexander Hassenstein
A Schumacher-korszak legerősebb két éve 2002 és 2004 volt. Csak ekkor sikerült a Ferrarinak 80 százalék fölött nyernie a futamokat, de ez is elmarad a Mercedestől.
AZ OLASZ CSAPAT ÖT ÉV ALATT 85 VERSENYBŐL 57-ET NYERT MEG, VAGYIS SCHUMACHERÉK 67,1 SZÁZALÉKOS HATÉKONYSÁGGAL DOLGOZTAK.
Természetesen a Ferrari teljesítménye is félelmetes, de ez csak megerősíti, mennyire erős is a Mercedes. Ráadásul ez csak a jéghegy csúcsa.
A Mercedes a turbókorszak első három évében az első rajthelyek 94,7-94,7-95,2 százalékát szerezte meg, vagyis hogy 59 időmérőből csak háromszor nem a Mercedes valamelyik pilótája volt a leggyorsabb.
EZ A VALAHA VOLT HÁROM LEGERŐSEBB KVALIFIKÁCIÓS TELJESÍTMÉNY A FORMA-1 TÖRTÉNETÉBEN.
Az utóbbi két szezonban ezen is rontott a Ferrari, ám Hamiltonék még így is elvitték a pole-ok több mint 83 százalékát az elmúlt öt évben.
SOHA NEM VOLT MÉG A MERCEDESÉHEZ FOGHATÓ DOMINANCIA A FORMA-1-BEN.
Michael Schumacher/ Ferrari nyeri az Olasz Nagydíjat 2003. szeptember 14-én Fotó: Martin Rose
Schumacher vagy Hamilton?
Lehetetlen a két pilóta teljesítményét úgy összehasonlítani, hogy magabiztosan kijelenthessük, egyik vagy másik volt a jobb karrierje csúcsán. Nem szabad elfelejteni például azt, hogy Schumacher csapattársa a kimondottan második számúnak minősített Rubens Barrichello volt.
A brazilnak már a tehetsége alapján se lett volna semmi esélye megverni Schumachert, de még ha el is kapta volna a fonalat, a Ferrari akkor sem engedte volna, hogy a németet támadja. Hamilton ezzel szemben három éven át fej-fej mellett ment csapattársával, Nico Rosberggel a vb-címért, sőt: 2016-ban a német le is győzte a pontversenyben. Rosberg 20 győzelmet szerzett három év alatt, míg Barichello kilencet öt szezon során. Tegyük fel, hogy Hamilton mellett a brazil ült volna a Mercedesben,
AKKOR A BRIT KIKIÁLTOTT ELSŐ SZÁMÚ PILÓTAKÉNT (DE EGY SOKKAL DOMINÁNSÁBB AUTÓBAN) A 49 HELYETT 59 FUTAMGYŐZELMET ÉS 68 POLE-T SZEREZHETETT VOLNA, AMI MÉG SCHUMACHER TELJESÍTMÉNYÉNÉL IS JOBB.
Forrás: index.hu