Sajnáljuk, Fernando

Legalábbis a világ talán legjobb, de már 33 éves Forma-1-es pilótájának jelenlegi helyzete ezt sugallja.

Amikor 2005-ben minden idők legfiatalabb világbajnoka, aztán egy év múlva a történelem legfiatalabb kétszeres F1-világbajnoka lett 25 évesen, úgy tűnt, Fernando Alonsóé a jövő, megérkezett Schumacher utódja, aki majd megint vagy egy évtizeden át uralni fogja a sportot.

Aztán mégsem így alakult, sőt, ha Schumacherről beszélünk, inkább Sebastian Vettel juthat eszünkbe, mint utód.


Fotó: Dimitar Dilkoff

Félrecsúszott valahol Alonso karrierje? Vagy mégsem volt olyan jó, illetve nem olyan zseniális most sem, mint gondoljuk?

Minden adott volt ahhoz, hogy a legeslegjobb legyen, 2006-ban, sikerei csúcsán váltott a Renault-tól a McLarenhez, egy igazi nagycsapathoz, ami negyven éve, ha nem is folyamatosan, de a csúcson van, vagyis garanciának tűnt a sikerre.

Mégis rosszul sült el, feltűnt a színen egy Lewis Hamilton nevű újonc, aki azonnal szorongatni kezdte Alonsót, a nyomás nőtt, és még jött a kémügy is, amiben nem épp szimpatikus szerepet vállalt a spanyol. Lényeg a lényeg, akivel csak lehet, összeveszett a McLarennél. Hamiltonnal nem jött ki, Ron Dennis csapatfőnökkel az idény végére teljesen megromlott a viszonya. Fiatal volt, 26 évesen az ember nem törődik a korával az F1-ben, váltott, még ha tudta is, gyengébb autóba igazol.

Visszament a Renault-hoz, két futamot nyert 2008 vége felé, míg párhuzamosan a McLarennel, amit ő önszántából otthagyott, Hamilton megnyerte a világbajnokságot.

2009-ben sokat változott az F1, a sportból kifelé menő Renault ezt már nem tudta követni, Alonso futamot sem nyert, de a szezon végén aláírt a Ferrarihoz, és úgy tűnt, a helyére kerül. 2010-ben minden jól is ment, az utolsó futam előtt vezette a világbajnokságot, de az istálló taktikai hibája miatt elvesztette azt Vettellel szemben.

Innentől Alonso ferraris karrierje lejtmenet, csapata lemaradt a fejlesztési versenyben, és azóta sem sikerül felzárkóznia. A 2011-es, utolsó dupla diffúzoros szezonban egyetlen versenyt tudott megnyerni, amikor a diffúzort nem lehetett használni, majd 2012-ben ugyan az utolsó futamig harcban volt a vb-ért, de a végén ismét alul maradt. Három győzelmet hozott össze a Ferrarival, mindháromhoz az ő zsenije kellett, mint ahogy az utolsó versenyes fináléhoz is, ám az autó képtelen volt nyerni, így Alonso újra lemaradt a harmadik címről.

Tavaly nagyon messziről szemlélte Vettel világbajnokságát két győzelemmel, az idei pedig a teljes Ferrari-összeomlás éve: 2013 májusa óta nem nyert futamot, idén két dobogót tudott összekaparni. Évvégén Alonso el is hagyja az olaszokat.

Hogy megnyerje azt a harmadik címét, ami megvan példaképének, Sennának, és amit ő immár nyolcadik idénye óta képtelen megszerezni.

Felmerül a kérdés: ha Fernando Alonso a Forma-1 legjobb pilótája, hogy lehet az, hogy nyolc év alatt nem lesz világbajnok. Már csak a számok törvénye alapján is ki kellene jönnie a lépésnek ennyi idő alatt, és mégsem történt meg. A legnagyobb kihagyás két vb-cím között Niki Laudáé, aki 1977 után hét év múlva, 1984-ben nyert újra. Ha Alonsónak összejön, ezt a rekordot már biztosan megdönti.

A dolgok állása szerint viszont ez a közeljövőben nem valószínű, hogy összejönne. A Ferrarit otthagyja, mert úgy érzi, nem tud vele nyerni, és ha tovább vár, évek kellhetnek, amíg a szupermárka magára talál. Ment idén a csapatfőnök, ment az elnök, új projekt kezdődik, amihez nem is őt használják, hanem a hat évvel fiatalabb Vettelt.

Alonso célja a Mercedes, ám ott két betonbiztosnak tűnő ember van, Hamilton és Rosberg, még legalább egy évig. A Red Bullnak nem kellett, így egy választása marad, a McLaren és az ahhoz nagy pénzzel motorszállítóként visszatérő Honda. Aminek újonc turbómotorja egy évvel biztosan gyengébb lesz az összes többinél, ráadásul ha a csapatra nézünk, Hamilton 2012 végi távozása óta autószinten is szenvednek: tavaly év eleje óta egyszer kerültek dobogóra, az idei nyitófutamon. Pedig az a Mercedes motor sem tavaly, idén meg végképp nem annyira gyenge, hogy legalább egy top3 ne jöhetne vele össze. (A motor inkább a legeslegjobb.)

És akkor még nem is gondoltunk 2007-re, azaz hogy ez az egész projekt egyszer már nagyon csúnyán félrecsúszott: márpedig a főnök ugyanaz a McLarennél, mint akkor, Ron Dennis.

Alonso kilátásai tehát nem rózsásak, minden arra utal, hogy évek kellenek ahhoz, amíg ütőképes autóhoz jut. Elkerülhetetlen a kérdés: hiányzik Alonsóból valami a végső győzelemhez?


Fotó: Dimitar Dilkoff

Valószínűleg igen. A nyerő Renault-val nem bízott a hosszú távú sikerben, ezért kiszállt, a McLarent nem tudta maga mellé állítani, a Ferrarit sikerült, de öt év alatt nem volt képes a legjobb autót előállíttatni velük.

Alonso autófejlesztői képességeiről igen keveset beszélnek, igazából szóba sem kerül ez, mivel a volán mögött, a rajt pillanatától a célig zseniális, így soha senki nem feszegette, hogy miért nem gyorsulnak alatta az autók március és november között. Márpedig nem gyorsulnak, még két vb-címének évében is az év eleji lendület elhalt az év végére, és az idény elején felhalmozott előnyből gazdálkodott a leintésig. Egyedül 2008 volt az, amikor évvégére jött bele, bár akkori két győzelméből az egyik kamu volt, a Szingapúr-botrányban direkt falnak ment csapattársa, hogy ő élre kerüljön az előzni kvázi lehetetlen városi pályán. (Aztán Japánban szabályosan nyert persze.)

Ott van ezen kívül az emberi oldal is, amire talán volt renault-s mérnöke, Pat Symonds világított rá a legjobban, amikor nemrégiben Schumacherrel kellett összehasonlítania Alonsót az F1Racing magazinnak. Symonds a Benettonnál ugyanúgy két vb-t nyert, 94-ben és 95-ben a némettel, mint tíz évvel később az utódistálló Renault-nál Alonsóval.

“Sosem volt olyan csapatember, mint Michael, és időről időre csalódást okozott az embereinek. 2005 végén, amikor már a vb küszöbén állt, azzal jött elő, hogy nem érzi a csapata támogatását, egyáltalán nem. Csak néztünk, és azt kérdeztük, miért mond ilyeneket? Tudtuk, hogy mindent megteszünk, amit csak tudunk. Michael ellenben nem csak ismerte a szerelőit, tudta a feleségük és a gyerekeik nevét is. És bár ez valószínűleg segített maga köré építeni a csapatot, nem hiszem, hogy csak emiatt tudta.”

Ezzel lehet összefüggésben az is, hogy az RBR, azok után, hogy egy éve tárgyalt vele, mint Mark Webber lehetséges utódjával, idén már számításba sem vette Vettel pótlására.

Alonso autóvezetői tehetséges hatalmas, de az emberi és a technikai oldalon lehet valami, ami hiányzik ahhoz a harmadik vb-címhez.

Forrás: sportgéza

Megosztom