40. Magyar Nagydíj

Lando Norris nyerte meg a jubileumi 40. Magyar Nagydíjat, amelyet a története legnagyobb átalakulásán áteső Hungaroringen rendeztek meg, és amelyet a négy nap alatt összesen 300 ezer ember követett a helyszínen élőben.
Piros-fehér-zöldben pompázott a vadonatúj főlelátó (a nézők lelkesen lengették a negyvenes dizájnnal ellátott zászlócskákat), felcsendültek a Himnusz hangjai, és a rajtrácson mindenki átérezte a pillanat nagyszerűségét. A története legnagyobb változásán áteső Hungaroringre szinte rá sem lehetett ismerni. Az új főépület, amelyről pilótától hírességen át csapatfőnökig mindenki ódákat zengett – impozáns hátteret biztosított az ünnepi pillanatnak.
A versenyt megelőző napokban és hetekben már minden a különleges jubileumról szólt, arról, hogy a futamunk annak idején azért volt különleges, mert az első volt a vasfüggöny mögött, ma pedig már második azon helyszínek sorában, amelyek folyamatosan szerepelnek a versenynaptárban.


A 40. Magyar Nagydíj „kilépett” a pálya kerítésén, és gyönyörű fővárosunk kiemelt helyszínein is „megjelent”: a Lánchíd piros-fehér-zöld ünnepi festést kapott, a margitszigeti zenélő szökőkút vízpáráján megelevenedtek a hungaroringi viadal eddigi győztesei, és F1-es zászlók lobogtak a hidakon, felüljárókon.
Az igazi nagy, benzingőzös ünneplés azonban természetesen a pályán zajlott, és már csütörtökön, a boxutca-látogatás után elkezdődött. A főlelátó mögötti rendezvénytéren megtartott ünnepség díszvendége volt Bernie Ecclestone, a Formula 1 korábbi első embere, aki annak idején hazánkba hozta a száguldó cirkuszt, Thierry Boutsen a versenyünk ötödik győztese, valamint dr. Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár.
Az eseményen elismerték mindazokat, akiknek szerepük volt abban, hogy a világbajnokság hazánkba érkezett, az alapítókat, a sportszakma résztvevőit, az újságírókat és a Hungaroring munkatársait. Gyulay Zsolt elnök-vezérigazgató kiemelte, a megújuló versenypálya nem csupán a Formula 1 állandó helyszíne immár négy évtized óta, hanem a magyar autó-motorsport szíve, lelke és motorja is egyben. A Magyar Nagydíj pedig nem csupán sportesemény, hanem a sporttörténelem jelentős fejezete, kulturális híd és nemzeti büszkeség is.

Tényleg elképesztő a változás, amelyen alig egy év alatt átment a magyar versenypálya, Stefano Domenicali, az F1 jogtulajdonosa példaként állította a promóterek elé azt a munkát, amelyet a magyar szakemberek elvégeztek. A változás mértékét mi sem írja le jobban, mint az olasz szakember reakciója, amikor megérkezett a Hungaroringre, és a liftből kilépve először látta teljes pompájában a főépületet. Csak ennyit mondott: „Mamma mia!” Ebben minden benne volt – elismerés, csodálkozás, csodálat…
A megújulás ugyanis nemcsak fizikai értelemben jelent új szintet, hanem szimbolikus is: a múlt tisztelete és a jövő iránti elkötelezettség kéz a kézben jár. A cél az, hogy a 2032-ig rendezői szerződéssel bíró Hungaroring a következő évtizedekben is a nemzetközi élvonalban maradjon – és hogy mind a versenyzők, mind a szurkolók a lehető legjobb élményt kapják, évről évre.
Új épület ide, új főlelátó oda, a versenyhétvége a Formula 1-ben megszokott precíz időterv szerint zajlott, igaz, a Magyar Nagydíj ezúttal sem hazudtolta meg önmagát, és szolgáltatott meglepetéseket. Az első például rögtön az volt, hogy az időmérő edzést Charles Leclerc nyerte meg, amire senki, talán még maga a Ferrari-pilóta sem számított. A levegőben lehetett érezni a meglepetés illatát.
Ami végül nem következett be.

Mert bár az első rajtkockából indulni általában jó ómen a Hungaroringen, ezúttal sajnos nem hozott szerencsét a pole – a győzelmet ugyanis az alternatív versenystratégiát választó Lando Norris szerezte meg. Az angol elrontotta a rajtot, aminek következtében visszaesett a negyedik helyre, ám ezután átállt egy kiállásos stratégiára, ami nyerőnek bizonyult.
„Ez volt az egyetlen esélyem – mondta el utólag Norris. – Kellett, hogy ne hibázzak a hajrában, kellett a jó taktika, no és az, hogy a gumik is kibírják. Remek csatát vívtunk Oscarral, hálás vagyok a csapatnak, és örülök, hogy én arattam a McLaren alakulat kétszázadik győzelmét.”
Norris ezzel kilenc pontra csökkentette a hátrányát az összetettben csapattársával, a második helyen célba érő Oscar Piastrival szemben. Az ausztrál úgy érezte, ő volt a gyorsabb, ám ez az eredményben nem mutatkozott meg.
„A végén álltam a gázon, tudtam, hogy a pályán kell megelőznöm – mondta Piastri. – Sajnálom, mert úgy éreztem, végig gyorsabb voltam Landónál, de neki nem volt vesztenivalója, úgyhogy kockáztatott, és nyert. Örülök, hogy a csapat kettős győzelmet aratott.”
A harmadik helyen George Russellt intette le a kockás zászlóval Axl Rose, a Guns N’ Roses énekese, aki jó néhány más hírességgel együtt – mint például Anthony Mackie, Jamie Dornan, Hide the Pain Harold, illetve magyar színészek, zenészek és olimpikonok – kíváncsi volt az idei hungaroringi viadalra.
A 40. Magyar Nagydíj összességében méltó volt a jubileumhoz, a versenyzők és a sportág vezetői egyaránt szuperlatívuszokban beszéltek a megújuló pályáról. A magyar futamon csúcstartó (nyolc alkalommal nyerő) Lewis Hamiltont szinte sokkolta a látvány, de azt mondta, a Hungaroring „megérdemelte” ezt a változást. Az első futamgyőzelmét nálunk arató Fernando Alonso úgy fogalmazott, a történelmi pálya modern köntösbe bújt, és ezt pontosan így kell csinálni. A jubileumi versenyt megnyerő Lando Norris szerint a magyar aszfaltcsík teljes mértékben F1-es színvonalúvá vált, Bernie Ecclestone pedig egyenesen azt nyilatkozta, hogy a Hungaroring most már a világ egyik legjobb pályája…
Rubik-kocka varázslat

Hidvégi Ádámnak csak néhány másodpercre volt szüksége ahhoz, hogy elkápráztassa Gabriel Bortoletót és Nico Hülkenberget. És nem csinált mást, mint villámgyorsasággal kirakott egy Rubik-kockát A pilóták tátott szájjal nézték, és megállapították, hogy erre bizony születni kell. Aztán megtudták, hogy nem feltétlenül – elég, ha gyakorol az ember. De jó sokat! Éppen úgy, ahogy az autósportban. Bortoleto bevallotta, gyerekkorában egyszer megpróbált kirakni egy Rubik-kockát, de nem nagy sikerrel – mint ahogy most sem. Azután Hidvégi Ádám megosztott velük néhány praktikus tanácsot…
Vívóiskola – F1-es szinten

Az olimpiai bajnok párbajtőrcsapat „iskolát adott” az Alpine pilótáinak.
Siklósi Gergely és Nagy Dávid elmagyarázta, Koch Máté és Andrásfi Tibor megmutatta, hogy kell szabályosan (és gyorsan) eltalálni az elektronikus szúrópárnát, Franco Colapinto és Pierre Gasly pedig többé-kevésbé megvalósította.
A fiúk eszmét cseréltek olimpiáról, aranyéremről, gyorsaságról – kölcsönös tiszteletet mutatva egymás iránt, utóbb pedig, műsoron kívül a párbajtőrözők még bebocsátást kaptak a csapat motorhome-jába, a versenyzők privát terébe.
Bajnokaspiránsok palacsintája

A Hungaroring paddockját feldobta, hogy Lando Norris feldobta a palacsintát… és a serpenyőbe ejtette vissza. Kicsit ugyan összegyűrődött a tészta, de a McLaren pilótáját ez egyáltalán nem zavarta, sőt, meg is kóstolta, mit hozott össze – igaz, az előkészített töltelékeket nem használta, helyette három Kinder-csokit tekert a tésztába. A médianap egyik látványossága volt, hogy a versenyzők a Tanítsunk Magyarországért program gyermekeivel együtt „palacsintáztak” az egyik box előtt. Oscar Piastri kevésbé volt rutinos palacsintasütésben, mint csapattársa, de az kiderült, hogy legalább neki is ízlik…