Hirdetés

Élvezeti cikk vagy befektetés?

Google Plus

Változnak az idők, manapság már nem azért vásárol valaki több száz millió forintért, vagy esetleg néhány milliárdért sportautót, mert sportautó rajongó. A többség a kiváló értékállóság és a nagy haszonnal való eladás miatt fektet be ilyen négykerekűbe.

Az ismertetett járművekről lemaradt az olvasó, ha esetleg azt gondolta volna, hogy vásárol belőlük. A lenti masinák már a megjelenésükpillanatában elkeltek, úgyhogy marad a jóval bizonytalanabb veterános műfaj, ahol azért még lehet szemezgetni a csodákból. Ez egy remek átkötés a felvonultatott modellek kakukktojásához, az ódon kinézetű Porsche 911-hez.

A felületes szemlélő szerint nem idevaló a Singer Vehicle Design által korszerűsített 911-es. Az 1,8 millió dolláros árcédula és a 75 példányos darabszám már gyanús lehet. Az értéktöbbletet az adja, hogy a Williams F1 istálló mérnöki szolgáltatásokat végző cége, és Hans Metzger közös munkája az autót hajtó hathengeres. A hajdani F1-es Porsche turbómotor és más csoda erőmű megalkotója, a Williams szakértelme és a korszerű anyagok gondoskodtak arról, hogy a félezer lóerős, léghűtéses (!), négyliteres Porsche motor megszülethessen. Ez a műszaki és esztétikai remekmű került a kiszélesített, lekönnyített és mindössze 990 kilós mérnöki alkotásba. A legjobb ebben a mindennapi közlekedésben használható gépben, hogy alkalmas a versenypályás használatra is és remekül vezethető.

AUTÓ A SZOMSZÉDBÓL

A merjünk nagyot álmodni és nag yot cselekedni iskolapéldája Sveta Nedela, aki a szomszédos Horvátországban alapította meg a Rimac Automobili elnevezésű cégét. Azt, hogy a nyolc darabos Concept One és a Concept S sportkocsijait komolyan kell venni, az mutatja, hogy a Porsche 10 százaléknyi részvényt vásárolt a vállalatból... Szóval tudnak valamit, hogy utcára engedték a 1241 lóerős, százra 2,5 másodperc alatt gyorsuló első autójukat. A 380 kilométeres hatótávú járgány egyetlen hátránya, hogy 1850 kilós. A fejlesztett S kivitel már 1348 lóerős, a végsebességére sem lehet panasz: 365-öt megy.

A F1SZELE

Az önkényesen kiválasztott autók között található néhány, amelyeknek köze van a világ legfejlettebb technikáját felvonultató és a legjobban eladott autóversenyéhez, a Formula 1-hez.

Az első üdvöske az Aston Martin és a Red Bull F1-es istálló közös gyermeke, a Valkyrie. Az angol csodamasina kapocs még a Rimac-hoz, ugyanis a horvát vállalat által kifejlesztett energia visszanyerő rendszert (KERS) használja. Ez is mutatja, hogy a déli szomszédunkból indult cég, nem szimpla PR tevékenység - mint néhány másik - hanem ténylegesen használható villanysportkocsikat gyárt.

A középmotoros Aston fő erőműve, a Cosworth által kezelésbe vett V12-es szívó motor, amely feltöltés nélküli, az elektromos rásegítéssel teljesíti az 1146 lóerőt. Ezt az autó egyik különlegességének lehet mondani, de a F1-es autók inspirált karosszéria áramlástani kialakítása ennél is extrább. A levegő áramlásával hatalmas leszorító erőt és tapadást generáló autót a F1 mérnök zsenije, Adrian Newey tervezte.

Akinek nem elég a 150 példányos, 3,2 millió dolláros autó exkluzivitása, annak javasolt a pályaversenyekre készített, hangosabb AMR Pro változat megvásárlása. Az amúgy is szűk fülkéjű, rendszámos Le Mans-i prototípusnak tekinthető autónak a pályára szánt kivitelének még hatékonyabb a légáramlása és agresszívebb a karosszériája. A sárga versenygép mindössze 25 példányban készül.

A McLaren F1-es istálló évek óta vergődik a sportban, de az utcai autós részlege virágzik. Egyetlen kellemetlenség vele kapcsolatban, hogy minden autójában az egykori Nissan V8-as versenymotor különféle teljesítményű változatait és a meglévő szénszálas vázat használja. Ennek a két elemnek a kombinálásával születnek az „újabb” modellek.

A csúcsot jelentő Ultimate szériához tartozik a Senna kivitel, amelyben nincs hibrid rendszer, „csak” a 800 lóerőt és 800 Nm-t tudó V8-as, dupla turbós motor. A brazil legenda nevét viselő szériából félezer készül, a 837 ezer dollárba kerülő sportkocsi „aprópénz” a konkurensekhez képest. A 300 km/órára17,5, 200-ra pedig 2,7 alatt gyorsuló kétüléses vezetni jól tudó tulajdonosoknak szánják, ugyanis pályanapok teljesítésére alkalmas a gép. A komoly hajtást bírják a szénszál és kerámia „ötvözetéből” készült féktárcsák is. Ebből készítettek egy még sportosabb változatot GTR néven, amely mindössze 75 példányban kerül a vevőkhöz, egymillió fontos áron.

A LEGKÖZELEBB A F1-HEZ

A McLaren sportgépe némi túlzással elbújhat a Mercedes-AMG Project One mögött, ugyanis a Mercedes a jelenleg használt F1-es technikát ültette át a „széria” autóba. Az idézőjel nem véletlen, mert mindössze 275 db készül, a 11 ezret forgó, 1,6 literes motorral szerelt, elektromos rásegítő rendszerekkel alaposan megtámogatott csodagépből.

Az 1035 lóerős, 354 km/óra végsebességű autó a leghasználhatatlanabb a mindennapokban a felsorolt járművek közül, ugyanis a motorját minden megtettötvenezer kilométert követően teljesen fel kell újítani. De ez nem okoz gondot, mert aki a 2,72 millió dolláros árat ki tudja fizetni, az valószínűleg ezt a borsos javítási számlát is tudja rendezni. Ha a kilométerszám eljut egyáltalán oda, és nem mozgó szoborként, befektetésként dédelgeti majd a tulajdonosa.

A Toyota az év elején mutatta be a GR Super Sport koncepciót, amely a hosszútávú világbajnokságon futó (WEC), hibrid csodagép technikájának a felhasználásával készült, rendszámos versenyautó. Ezer lóerő a teljesítménye, a hajtása természetesen hibrid. Azt még nem tudni, hogy a gyártásba kerülő autót pontosan milyen motor fogja hajtani.

AMERIKÁBÓL JÖTTEM

A Hennessy már évek óta készíti a négyszáz fölött menő sportautóit, idén leplezte le a már nem a Lotus Elise alumínium padlóvázát használó újdonságát. A Venom F5 a nyers adataival hódít, mert a 1,2 millió dolláros ára és a 484 km/órás végsebessége elég jó páros. A hátsóhajtású sportkocsi-különlegességet  nyolc literes, V8-as elrendezésű, két turbófeltöltős, 1622 lóerős motor hajtja. A 24 példányban készített amerikai masina gyorsulása fenomenális: 400 km/órára kereken 20 másodperc alatt gyorsul, a háromszázat pedig tíz másodperc alatt éri el.

BENEDEK ATTILA

Képek

Élvezeti cikk vagy befektetés?Élvezeti cikk vagy befektetés?Élvezeti cikk vagy befektetés?Élvezeti cikk vagy befektetés?Élvezeti cikk vagy befektetés?Élvezeti cikk vagy befektetés?Élvezeti cikk vagy befektetés?Élvezeti cikk vagy befektetés?

Google Plus

Galéria

Élvezeti cikk vagy befektetés?
  • Élvezeti cikk vagy befektetés?
  • Élvezeti cikk vagy befektetés?
  • Élvezeti cikk vagy befektetés?
  • Élvezeti cikk vagy befektetés?
  • Élvezeti cikk vagy befektetés?
  • Élvezeti cikk vagy befektetés?
  • Élvezeti cikk vagy befektetés?
  • Élvezeti cikk vagy befektetés?

Hirdetés