Lehetnél, ami csak szeretnél

Barbie 65 – Inspiráló történetekkel formáljuk a jövőt

Török Kata a Mattel Magyarország marketingigazgatója, a Corvinus egyetem befejezését követően egy reklámügynökségnél kezdett el dolgozni, ahol megtanulta a marketing szakma csínját-bínját, legyen szó gyártásról, online kampányokról, rendezvényszervezésről. Ennek az ügynökségnek volt a partnere a Mattel, akik annyira elégedettek voltak a munkájával az ügynökségnél, hogy áthívták magukhoz dolgozni. Brand managerként kezdetben a Barbie és Hot Wheels kommunikációjáért felelt, de mára marketing vezetőként a teljes portfólio – azaz több, mint 10 márka, köztük a Scrabble, Matchbox vagy a Fisher-Price  – magyarországi kommunikációja hozzá tartozik.

Ön dönti el, hogy milyen játékok közül tudnak választani Magyarországon a gyerekek?

Mindig van egy globális és egy regionális iránymutatás, javaslat, de ettől azért el lehet térni, így került be például a portfolióinkba a focista Barbie és a Ken baba.

Mi volt az első emlékezetes projektje a Mattelnél?

2018-ban kerültem a céghez és 2019-ben, amikor a Barbie 60. évfordulója volt, az már teljesen hozzám tartozott. Hihetetlen, hogy eltelt öt év és már a 65. évfordulóját ünnepeljük a világ egyik legnépszerűbb játékbabájának, a Barbie-nak. Akár itthon, akár nemzetközi szinten, a Barbie film kapcsán, Barbie nagyon nagy hírverést kapott, így népszerűbb, mint valaha.

Mi Barbie küldetése?

Barbie küldetése kezdetek óta az volt, hogy inspirálja a lányokat. 1959-ben, Ruth Handler, a baba megálmodója és megalkotója is azt mondta, hogy szeretne egy olyan babát adni a kislánya kezébe, ahol a gyerek nemcsak anyuka lehet, hanem kipróbál más szerepeket is és a baba által azzá válhat, akivé csak akar. Öltöztetheti, alkothat neki ruhát. A világ változását Barbie is követte. 2016-ban debütált az a kollekció, ahol már nemcsak a tökéletességre, hanem az életszerűségre törekedtekmegjelentek a teltkarcsú vagy az alacsony, a magas, a sportoló babák, az immár kétszázötven különböző foglalkozást tükröző babák, vagy éppen a hallókészüléket viselő, művégtagú, kerekesszékes vagy éppen fogszabályozós modellek, akinek éppen tűzfolt van az arcán, aki szemüveges és így tovább. Ezzel azt üzenjük a kislányoknak, hogy Barbie-nak is lehet, idézőjelben szépséghibája, így senkinek nem kell elkeserednie, hogy nem tökéletes. Folyamatos a  törekvés, hogy a Barbie babák legyenek inspirálóak, példaképek, legyen mögöttük valamilyen történet.

Barbie belső értékeiről is, ha mondana néhány szót.

Miközben ilyen sokat foglalkozunk azzal, hogy Barbie hogyan is néz ki, nem szabad elfelejtenünk azt a tényt sem, hogy Barbie, már a Holdra szállás előtt járt az űrben, műtős baba volt, amikor még a kórházak közelébe sem mehettek a nők, és egyéb foglalkozásokon keresztül is megmutatta a nőknek, hogy higgyenek magukban és elérhetik azt, amit szeretnének. Ide kapcsolódik az Álomkapu projekt, aminek az a célja, hogy kinyissuk azt a bizonyos álomkaput a kislányok számára. Kutatások támasztják alá, hogy a lányok négy-hatéves koruk környékén elkezdik felfedezni  a világot, elkezdenek kételkedni magukban, azt hiszik, hogy belőlük nem lehet bárki. Mi ezt próbáljuk megcáfolni Barbie-n keresztül és igenis lehetnek a Barbie-k, azaz a kislányok programozók, cégvezetők, elnökök, tengerbiológusok, de akár világsztárok, popsztárok is, éppen azok ami a vágyuk. Példákat állítunk a lányok elé, hiszen játék közben bármivé válhatnak és ez egy első lépcső ahhoz, hogy elhiggyék, hogy amikor felnőttek lesznek, akkor ők is bárkik lehetnek a vágyaik alapján.

Gondolom vannak Barbie gyűjtők?

Mi Signature vonalnak hívjuk a gyűjtői kiadású modelleket és ebben is vannak színészek, énekesek, inspiráló személyek, ezen belül kap helyett  a példaképek sorozat is, melyben például megtalálható Amelia Earhart, Frida Kahlo vagy Florence Nightingale, az első ápolónő és mindezek mellett készült már baba II. Erzsébet királynőről, Tina Turnerről, természetesen különlegesen kidolgozott prémium minőségben.

Barbie mellett kik jelennek meg ebben a rózsaszín világban?

Barbie-nak rengeteg tesója van, mind különböző személyiséggel és stílussal. Skipper nagyon ügyesen programoz, de egy Babysitter RT-je is van. Stacie a középső tesó, aki kicsit bohókás, de imád sportolni. A legkisebb, Chelsea a kishúga Barbie-nak.

A babázás segíthet jobbá tenni a világot. Kutatásainkban azt vizsgálták, hogy az agy melyik területe aktívabb játék közben. Azzal az eredménnyel zárult, hogy az empátiáért felelős területek aktívabbak az agyban, így empatikusabb felnőtteket nevelhetünk. A gyerekek ezzel játszák el a hétköznapokat. Akár azt, hogy mik szeretnének lenni, akár azt hogy aznap mi történt velük.

Babázott gyerekként?

Volt Barbie gyűjteményem, de mivel komolyan kézilabdáztam sok időm nem volt rá. Barbie helyett így a kézilabda tanított meg a csapatjátékra, küzdeni tudásra, melyek segítik a mindennapjaimat.

Hogy telt Barbie 65. évfordulója Magyarországon?

Igyekeztem arra törekedni, hogy egy különleges dolgot mutassunk meg és két irányból közelítettük meg ezt az évfordulót. Az egyiknek az volt a része, hogy összehívtunk hatvanöt inspiráló nőt a Four Seasons hotelbe. Másrészt Joó Beatrix divattervező személyében, megismertem a Sentiments tulajdonosát, akit felkértünk, hogy tervezzen egy különleges kollekciót a Barbie számára és Beatrix a leggyönyörűbb ruháit készítette el miniatűr verzióban.  Az elkészült kollekciót egy országos roadshowra indítjuk, amelyet követően egy jótékonysági árverés keretében találnak otthont a babák.

Barbie megszületése óta több mint egymilliárd baba kelt el, így elmondható, hogy a játékbabák világában Barbie a No.1.

Szaka József

Megosztom