Mercedes-Benz 600
A német prémium gyártó ma már két csúcsmodellel rendelkezik: az S osztállyal és az elektromos EQS-el. Az egyik legismertebb elődjüket mutatjuk be.
Mi az összekötő kapocs Leonyid Brezsnyev, Fidel Castro, Elvis Presley, John Lennon és a Jay Kay között? A válasz: a Mercedes egykori csúcsmodellje, amelyet 1964 és 1981 között gyártottak!
A közelmúlt Mercedes csúcsmodelljéről itt olvashat, ha az elektromos EQS képernyő rendszere és hatótávja érdekli, akkor ide kell kattintania.
Hogy a legendás autó elnevezése érthetőbb legyen, vissza kell menünk az 1800-as évek közepére. George Mortimer Pullman, 1863-ban álmodta meg az első luxus felszereltségű hálókocsiját. 1925-ben ment a legjobban az amerikai cégnek: ekkor 40 ezer alkalmazott szolgálta ki, a közel 10 ezer luxus vasútikocsin utazót. A Pullman név, ezért vált egyenlővé a fényűző luxussal és a nagyfokú kényelemmel.
Térjünk vissza a stuttgarti márkához. A mai S osztály elődei, már az 1920-as évek elején a szuper gazdagok kedvencei voltak. Kevésbé ismert, hogy a Mercedes-Benz luxusautóinak a presztizse, a II. világháborúig más volt, mint manapság. Akkoriban a csillagos márka legdrágább modelljei, a Rolls-Royce-szal, a Bentley-vel, a Maybach-al és a Horch-al voltak egy szinten.
Az S osztály elődei
Az 1950-es évekre normalizálódott a gazdasági helyzet, a fellendülés, életre keltette a luxusautó gyártókat is. Az 1951-ben megjelent 300-as limuzin volt a közvetlen elődje a legendának. 1956-ban annyi változás állt be a típusnál, hogy megérkezett a hosszított tengelytávú kivitele. Így már kényelemesen elfért benne a Német Szövetségi Köztársaság, azaz az NSZK első kancellárja is. Ez a gömbölyded típus, a 186 centi magas német vezető után kapta az Adenauer Mercedes becenevet.
Az utód
A Mercedes-Benz 600 Pullmant, a technikai megoldásai, a formája és az eleganciája miatt etalonnak tartják. Nem véletlen, hogy negyven évvel a gyártásának befejezése után, még sokan emlékeznek rá.
A háromtagú tervező csapatnak (Bruno Sacco, Friedrich Geiger és Paul Bracq), úgy sikerült megrajzolnia a karosszériát, hogy a típus, az S osztály örökbecsű darabjává vált. A magas szintű kényelemről és stabilitásról, a szintszabályzós rugózás gondoskodott.
Anno a 6332 cm³-s motorból 250 lóerőt, és mai is becsülendő 500 Nm-t hoztak ki. A V8-as 205 km/órás végsebességet és 10 másodperces 100 km/órára gyorsulást biztosított a csúcsmodellnek.
A méretek
A karosszéria méretei impozánsak: az 5450 mm-es hosszhoz 1950-es szélesség tartozik, a magassága pontosan 1,5 méter. A tengelytáv 3200 mm az átlagos kivitelnél, a hosszított Pullman verziónál ez 3900 mm, ekkor a hossz már 6240 mm!
1963 szeptemberében mutatták be a legendát, a következő év elején kezdődött a gyártása. A típus érdekessége, hogy szokatlanul hosszú ideig volt porondon: a búcsúra 1981-ben került sor. A modell hosszú életének a titka az volt, hogy az olajválság hatására (1973), a Mercedes egy időre leállította a Pullman utódjának a fejlesztését.
Számok
A közel húsz éves pályafutás alatt 2677 darab 600-as készült, a rövid tengelytávú kivitelből 2190 gördült le a futószalagokról. A Pullmanból pedig 428. Emlegetnek két kupét is, egyiket a Mercedes leköszönő vezére kapta búcsúajándékként. Golyóálló kivitel is készült belőle, ezt a magasabb tetőről lehetett felismerni. Az államfők előszeretettel használták a hátsó ülések fölött elhúzható vászontetővel szerelt landaulet verziót, amiből mindössze 59 darabot gyártottak.