Tél tábornok

Az utóbbi években megszoktuk, hogy már nincs igazi tél. Ezért sokan nem is veszik komolyan a leghidegebb évszakot. A napokban megjött a hideg, ennek apropóján pár jó tanáccsal szolgálunk.

Ha az akkumulátorral gond van, az jól észlelhető: az önindító alig vagy sehogy sem forgatja meg a motort. A problémát jó esetben bikázással – tehát egy egy másik, járó motorú autó akkumulátora segítségével – vagy az autó behúzásával meg lehet oldani. Ha az akkumulátor feladta a harcot, akkor gyorsan meg kell keresni a legközelebbi üzletet, ahol meg lehet vásárolni az új áramtárolót. És beszerelni vagy beszereltetni.

Aki azt gondolja, hogy az a tisztán elektromos autóknál a hideg nem okozhat gondot, mert nagy teljesítményű a benne lévő akku, az téved. Töltés veszteség előfordulhat, de az izgalmat más okozza. Ha nem elég rutinos a villanyautós, akkor amíg takarítja az autót, elindítja az ülésfűtést és felcsavarja a hőfokot. Egy ilyen akció után, a hatótávolság már több tíz kilométerrel kevesebb… Ha jó időben és pulóverben ülve szeretne autózni az autós, akkor érdemes a hatótávot sokat nézegetve vezetnie.

Szerencsére az újabb típusoknál már profibb, hőcserélős a fűtés-hűtés, így kevesebb energiát vesz az autó hajtásától a légkondicionálás. De az új autóknál is érheti meglepetés a rutintalan elektromos autóst.

A hó, a felfagyások, az ónos eső hármasa nem csak autót veszi igénybe, hanem a sofőrt is. Ezek azok a közlekedési helyzetek, amelyekben könnyen leizzadhat az ember és bajba is kerülhet. A megoldást a felkészülés jelenti. Ez annyit tesz, hogy a csúszós útfelületen történő fékezést, kanyarodást, fékezést és a vészfékezést ilyen felületen be kell gyakorolni. Ennek helye nem a közút, hanem a forgalomtól elzárt terület, a vezetéstechnikai központ. Itt lassú tempóval történnek a gyakorlások (25-30 km/óra), amelyek általában azzal kezdődnek, hogy megmutatják a helyes ülés és kormány beállítást. Mert a többségnek sajnos ez sem megy. Ezt követően hajtanak rá a tanulók a jégszerű tapadási viszonyokat produkáló vizes műgyantára. Ahol az első körökben csak pörögnek, forognak és a többség nagyon megijed. A kicsivel később már követik a tanultakat és megoldják a helyzetet. Így válik az autó vezetése télen biztonságosabbá és jóval kevésbé kockázatossá.

Megosztom