A hiányzó láncszem

A Toyota európai modell offenzívájának a kulcs elemét tettük próbára. A nagyon jól felszerelt kisméretű szabadidő-autó, igen meggyőző volt.   

A Yaris Cross tesztelése közben, érdekes tapasztalatokat szereztünk a Yaris-szal kapcsolatban. Amit tavaly teszteltünk. A Cross kivitelt próbálva értettük meg, hogy miért a mezőny egyik legkisebb modellje a Yaris: a trükk az, ha valaki valamivel nagyobb vagy divatosabb autót akar, annak ott a Cross verzió.

A méret növekedés, meglepően sokat jelentett. Ezért is született a fentebb tett megállapítás. A Yaris-nál trendibb újdonság, 240 milliméterrel hosszabb és szinte ugyan azt a technikát használja. A Cross 20 mm-rel szélesebb, a magassága pedig 90 milliméterrel nagyobb az Év autója címet nyert rokonánál. A növekedés a csomagtartón látszik a leginkább: 397 literes az űrtartalma. Mivel a négykerék-hajtású kivitelt teszteltük, ezért a raktér mérete 320 literre csökkent.

4×4

A Lexus-nál és több más modellnél bevált technikát használják a négykerék-hajtásnál, azaz nincs a hajtást hátra vivő kardántengely. Az erő villanymotorból érkezik, amely közvetlenül a hátsó differenciálműhöz csatlakozik. A kis szabadidő-autót természetesen nem térdig érő sárban kell használni, mint a Land Cruisert. Itt a 4×4-es technikának a feladata mindössze annyi, hogy csúszós utakon, laza talajon, havas emelkedőkön segítsen a haladásban. Ha valaki sokat közlekedik ilyen körülmények között, annak érdemes beruháznia a biztonságot nyújtó négykerék-hajtásba. Ez esetben megéri a plusz pénzt, egyébként feleslegesen cipeli az autó az alkatrészeket. Ugyanis emelkedik tőle a fogyasztás és csökken a csomagtér mérete.

A hétköznapokban maximum az erőteljes gyorsításkor lehet észrevenni, hogy mind a négy kerekét hajtja a Yaris Cross. A másik szituáció amikor érezhető a hatása, az a laza talajon történő gyorsítás és tempós haladás. Homokban könnyebben mozog az autó, jobb az irányíthatósága. Ez fő eltérés, a csak az első kerekeit hajtó társaitól.      

Az utastér

A méretekből adódóan, csodát nem lehet várni a hátsó üléseken. Leginkább azért, mert a hátsó ajtó nem nyitható szuper szélesre. Egyébként az autó méretéből adódóan sem várható óriási lábtér hátul.  

180 centis magasság fölött – azonos magasságú sofőr mögött ülve – a térdek és az ülés háttámla között néhány centi csak a távolság. A hátsó ülés és a csomagtartó mérete két gyermek és csomagok fuvarozására tökéletes. Elől tökéletes az utastér mérete, a magasan lévő ülőlap miatt, könnyű a ki és a beszállás, ami áldás a derékfájósaknak. A csomagtartó jól pakolható, hálóval és akasztókkal ellátott.

A Yaris Cross másik hátránya, hogy a fülke autópálya tempónál nem Lexus csendességű. Egész jól be lehet határolni a hangok forrását: a testes külső tükrök keltik a szélzaj nagy részét. Ez kikerülhető azzal, hogy arra használják a Yaris Cross-t, amire szánták: városi és elővárosi közlekedésre. Ezen a téren nagyon jól teljesít, főként városban. A hibrid technika, ilyen környezetben fogyaszt a legkevesebbet. Az ellenpólust az autópályás 130 km/óra körüli tempó jelenti.

Az étvágy

Kárpótlásul, ott a 4-4,5 literes városi fogasztás. A hibrid technika előnye, hogy tisztán elektronos módban, kb. egy kilométert tud megtenni az autó. Ez parkolóhely kereséskor és lassú tempós, nyugis haladással lehet előcsalogatni. Az ilyenkor jelenlévő csend és nyugalom hozza az elektromos autóknál és a tölthető-hibrideknél megszokott életérzést. A teljes csendben megtehető távolság, sokat elmond a hajtáslánc hatékonyságáról. Kifelé, érdekes földön túli hanggal adja tudtára a gyalogosoknak, hogy hibrid autó közeledik.

Műszerek 

A Yaris Cross műszerfala felnőttes, a sofőrt a Toyota hibridekben megszokott látvány fogadja. A baloldali részen a hibrid rendszer működési állapotát lehet látni. A jobboldalon pedig a klasszikus sebességmérő foglal helyet. Közte lévő színes kijelzőn a fontosabb adatok, pl. fogyasztás olvasható. A központi kijelző japánosan praktikus, egyszerűen kezelhető, jól használható a gyári navigáció. Az okostelefonokkal történő összeköttetés szintén jól működik.                      Plusz pontot ér a hűtés-fűtés gombos, tekerőkapcsolós működtetése. A nagy előnye, hogy minimális odafigyelést igényel a kezelése. Az utastérben jók az anyagok minősége, a gyémánt mintás üléskárpit, egész jó hangulatot varázsol a fülkébe.

Benedek Attila        

Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid AWD-i

  • Hossz/szél./mag.: 4180/1765/1560 mm
  • Motor: 1490 cm3+villanymotor, 116 LE/141 Nm
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 11,8 s
  • Ár:10 730 000 Ft (Alapár: 5 990 000 Ft)
  • Tesztautó: Toyota Central Europe Hungary
Megosztom