Annak, aki biztosra megy
A Ford hibrid autója azoknak főnyeremény, akik nem szeretik a kockázatokat. Azaz szabadon és zölden szeretnének közlekedni, minden helyzetben.
A villanyautók és a környezetvédelem körül folyó viták árnyékában, adódnak érdekes dolgok. Tesztautónk egy 1700 kiló körüli hibrid szabadidő-autó, 581 literes raktérrel. A gyakorlati tapasztalat vele a következő: az autóutas fogyasztása a Kugának 6-6,5 liter/100 km. Ha valaki városban és városok között közlekedik, akkor ez az érték lemehet, különösebb erőfeszítés nélkül 4,7 liter környékére. A lényeg, hogy közel ötméteres, négykerék-hajtású autóról beszélünk… Azaz olyan járműről, amivel hóban és rossz időjárási körülmények között is biztonságosan lehet haladni. Miközben nem kell az autót otthon és a köztéri töltőkön töltögetni.
Változatok a zöldségre
A fenti gyakorlati tapasztalatok remek vitaindítók, amivel lehet velük érvelni az elektromos autók ellen. Aki otthon vagy a munkahelyén nem tudja tölteni az autóját, és sokat jár városban, annak remek zöld megoldás az öntöltőhibrid. A tölthető-hibrid (PHEV) és a tisztán elektromos autó (BEV) használata pedig elég körülményes. Az öntöltőhibridnél nincs idegeskedés a lemerülő akku miatt, nincs hatótáv számolgatás és nincs töltő keresgélés. Azaz: viszlát hatótáv para. Kuga hibrid egész jó megoldás arra, ha lent akarja tartani az autó fogyasztását és még zöld is szeretne lenni.
Az előbbi sorok, nem az elektromos autó ellen szólnak. Inkább arra próbálnak rámutatni, hogy az autók villamosításában, sokféle lehetőség létezik. Ha valaki veszi a fáradtságot és utána olvas a részleteknek. És pontosan tudja az autó használatának a körülményeit, akkor ki tudja választani azt a hajtásmódot, ami neki a leggazdaságosabb és a legjobb.
Példa: ha csak egy dolog módosul a körülményekben, mondjuk az otthonában napelemet használ, akkor máris változik a felállás. Az elektromos autó és a tölthető-hibrid üzemeltetése, már jóval barátibb költségeket mutat. Sok városi használattal vagy a hatótávba beleférő ingázással, már szuper gazdaságos és biztonságos megoldás.
A technika
A Kuga remek produkciójának a titka, a jól hangolt hibrid rendszer. Ez a Fordnak és a Toyotának a sok évtizedes együttműködésének az eredménye. A japán technikát, a saját ízlésük szerint változtatták át a kék ovál mérnökei. A 2,5 literes, szuper megbízható szívómotor plusz a hibrid rendszer párosa elegendő erőt ad, nincs gond a gyorsításokkal, az autó gyorsan és jól reagál a gázpedál lenyomására. A vitorlázás elnevezésű funkció itt is működik, azaz időnként 100 km/óra feletti tempónál is leáll a motor. Egyetlen hibája a rendszernek, hogy az áram visszatermelési erőségét, nem lehet állítani.
A hibrid-technika, városi közlekedésben mutatja ki igazán a „foga fehérjét”. Ehhez hozzájárul a beépített „edző program” mellett az is, hogy minden leállítás után, kiírja a rendszer a pontos statisztikákat. Köztük azt is, hogy a megtett útból, mennyit ment a sofőr elektromos módban. Ez városi közlekedésben nagyon látványos, mert az utak közel a felét lehet nulla kibocsátással megtenni Ez lassú tempónál, kb. egy kilométeres elektromos cirkálást is jelenthet. Ez pedig biztosítja az elektromos autók csendességét és nyugis, zen hangulatát. Ez „kapu drogként” tud hatni arra a sofőrre, akinek ezen a téren nincsenek tapasztalatai. Azaz el tudja indítani azon az úton, hogy zöldebb autóra váltson.
Az utastér
Már megjelentek az első kémfotók a felfrissített Kugáról, ami mutatja, hogy eltelt az idő a 2019-es premier óta. A felvonultatott technikával nincs gond. Az utastér, és főként a műszerfal az újabb típusoktól, pl. Kia Sportage és társai, már lemaradást mutat.
A kényelemmel és a kidolgozással szintén nincs probléma, a központi kijelző is aránylag gyorsan működik, egyetlen hibája, hogy nem tud magyarul. Ennek ellenére, egy minimális angol vagy más fő nyelv tudásával, könnyen el lehet boldogulni vele.
Ford Kuga Hybrid AWD Titanium X
- Hossz/szél./mag.: 4629/1883/1680 mm
- Motor: 24 cm3, 190 LE, 230 Nm
- Gyorsulás (0-100 km/h): 9,1 s
- Ár: 16 670 000 Ft (Alapár: 12 940 000 Ft)
- Tesztautó: Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft.
Benedek Attila