Csendes drágaságok

Az a vevőkör, amely több száz millió, esetleg közel egymilliárd forintot képes kiadni egy autóra, sok gyártó fantáziáját megmozgatja. Négy szuperdrága elektromos sportautót mutatunk be, köztük lesz egy kakukktojás is.

AMERIKA HANGJA

Kezdjük azzal, amely kilóg a sorból. A Czinger 21C-ben a három villanymotor mellett megtalálható a hagyományos motor is, így a három személyes sportkocsi hibrid. A menetteljesítményekből látszik, hogy nem a Toyota Prius babérjaira törnek: az elektromos hajtást a szédületes gyorsulás és a nagy kanyarsebesség elérésére használták. A 2020 márciusában leleplezett kocsi közepén helyezkedik el a két turbós, 2,9 literes, V8-as motor. Ehhez kapcsolódik egy villanymotor, a másik kettő az első kerekeket hajtja. A felépítés előnye, hogy a négykerekű alapkivitele 1183 kilogramm, a könnyebb változat pedig 1151 kiló. Ez kimagaslóan jó érték, tudván, hogy a kaliforniai gyártó járműve 1267 lóerős… Így nem lehet panasz a mindössze 80 példányban készülő hibrid dinamikájára. A két verzióban kapható tengerentúli masina végsebessége 380 és 432 km/óra. A 100 km/órára gyorsulás hozza a műfajban „megszokottnak” mondható, 2 mp körüli értéket, a Czinger 300 km/órára, 15 mp alatt szökken fel.

AZ ANGOL

Az amerikai autó könnyűséget előtérbe helyező tervezési filozófiája hasonlatos a Lotus-éhoz. Az angol vállalat tavaly dobta piacra az Eviját, amely a márka első tisztán elektromos gyártmánya. A 130 példányban készülő sportgépet 70 kWh-ás akkumulátor látja el energiával. A négy villanymotor 2001 lóerőt produkál, amely 300 km/órára 9 mp alatt repíti a szigetországi autót, 200- ig, mindössze 6 mp telik el. Az 1680 kilós sportkocsi különlegessége, hogy az elektromos szuper gépek között a legkönnyebb és ezt a legjobb vezetni. Ez, a Lotus hét évtizedes szakmai tapasztalatának köszönhető. Így nemcsak közúton, hanem a versenypályán is megállja a helyét. Komolyan hajtva természetesen a kétüléses 400 kilométeres gyári hatótávolsága gyorsan a töredékére olvad.

AZ OLASZ

Pininfarina neve még mindig jól cseng. A legendás formatervező iroda végre elkészíthette a régóta dédelgetett álmát: a saját néven futó sportautót. A Battistának a műszaki alapja Horvátországból, a Rimactól származik, ezért a menetteljesítményekre sem lehet panasz. A négy elektromos motorral szerelt sportgép 1927 lóerős, az akkucsomagja 120 kWh-ás, a hatótávja pedig 450 km. A 2300 Nm nyomatékot, sok teherautó sofőr megirigyelné. A Battista gyorsulása 300 km/órára 12 másodperc, a végsebessége pedig 350 km/óra. A kívül-belül elegáns, Olaszországban, kézi munkával gyártott autóból mindössze 130 darab készül.

A HORVÁT CSODA

Az alcím nem véletlen. Mate Rimac 2008-ben épített elektromos hajtást a BMW-jébe, a következő esztendőben megalapította a Rimac Automobili névre hallgató cégét. Idén már megvásárolható a 2 millió euróba kerülő, Nevera sportkocsi… Az alapító zsenialitását az 1000 fő fölötti munkatársi gárda is mutatja, de a legfőbb, hogy az Aston Martinnak, Porschének, a Koenigseggnek is beszállítanak elektromos hajtás elemeket. A szakértelmük ezen a téren a legnagyobb, nem hiába vásárolt részesedést a cégben a Hyundai és a Porsche is. A koronát a Bugatti megvétele jelentette… A Nevera nem csak hivatalosan a világ legjobban 100 km/órára gyorsuló széria autója (1,9 mp). 160 km/óráig 4,3 mp telik el, 300-ig pedig 9,3 másodperc… A horvát sportkocsiban nem csak 1914 lóerő és az említett tempó a lenyűgöző. Nagyon komoly az autó önvezető képessége és az elektronikai háttere. Ezért talán a műfaj legjobbja a szomszédban gyártott elektromos sportkocsi.

Benedek Attila

Megosztom