Gyorsaság és esztétika

Nemrégiben a Lexus teljesen megújult szabadidő-autóját tettük próbára. Ami a hibrid-hajtás miatt villámgyors és takarékos.

Az első RX 1997-ben került piacra, tesztautónk az ötödik generációt képviseli. Ahol az elődnél megszokott szögletes külső, szinte az ellentétébe váltott. Az újdonság kinézete jóval gömbölydedebb, laposabb és sportosabb. A formatervnek része a Michelin Pilot Sport Suv gumiabroncsok és a hatalmas keréktárcsák. Ennek az oka a méret, ugyanis 21 col átmérőjűek a sportos Lexus kerekei. Ez nagyság nagyon jól illik a karosszériához, kisebb méretű felni/gumi szettel, nagyon furán nézne ki az RX. Ez az a tervezési irányzat – amiben komoly szerepet kap a felni és a mérete – nem újdonság. Az Infiniti FX-nél, ezt már korábban alkalmazták.

A nagy átmérőjű keréktárcsáknak, két hátránya van. Az egyik, hogy nincs pótkerék az autóban. Így ha bizonyos fajta defektet kapunk, akkor a csomagtér aljában lapuló kompresszor és hab párosa jelentheti a segítséget. Ha a gumi kihasad, akkor marad a márka assistance szolgálata, aki majd intézkedik. A másik hátrány akkor jelentkezik, ha gumit kell cserélni vagy téli gumiszettet kell vásárolni az autóra. A 235/50 R21-es méretű abroncs cseréje, nem lesz olcsó mulatság…

A karosszériára még egy picit visszatérünk. Ugyanis a matt fekete keréktárcsák, a hátsó ajtó mögötti és a hátsó légterelő alatti betétek, a hűtőmaszk és az első szellőzőnyílások, mind feketében pompáznak. A hővédő üveges üvegtető sötét színe, szintén remekül passzol a különleges fényezéshez. Ezzel a párosítással, nagyon esztétikus az autó.  

Figyelem vonzás     

A Lexus külseje mágnesként működik, ezért a suv és a használója, rendkívül sok figyelmet fog kapni. A rozébarna fényezés megéri a felárat, mert rendkívül elegánssá és különlegessé teszi az RX-et. A japán suv egyébként másként vonzza a figyelmet, mint a német konkurensek: az esztétikával és a finomságával hódít. Ezzel szemben a germán modellek bizonyos szín és felni kombinációval, inkább az agresszív irányba mennek el. Vagy ott van az ázsiai vásárlóknak nagyon megfelelni kívánó BMW, amelynek a mostanában használt óriás hűtőrácsát, felénk még szoknia kell a szemnek. Főleg a testesebb modelleken mutat furán az óriás hűtőrács. 

Az utastér

A fülkében, a márka színvonalához méltó környezet fogadja az utazókat. Az anyagokra és az összeszerelés minőségére nem lehet panasz. Az RX is hozza a márkánál megszokott, japánosan otthonos belsőt. Feltűnik az ajtókárpitoknál alkalmazott papírszerű anyag, ami nem hétköznapi megjelenést biztosít. És persze a tapintása is elsőrangú.

Ami megnyugtató, hogy a japánok a központi kijelző fronton behozták a lemaradásukat. A központi kijelző működése gyors, a menürendszer áttekinthető és kezelhető. A képernyő felbontása pedig elsőrangú. Egyedül a navigáció hangja szokatlan a magyar fülnek, a hölgy furán beszél magyarul. A hangot szerencsére ki lehet kapcsolni.  

A másik problémáért nem a Lexus-t kel hibáztatni, hanem az Európai Uniót. Ez az a helyzet, mikor a közlekedés biztonságot „túltolják” az illetékesek. S olyan, mintha a döntéshozónak nem lenne jogosítványa vagy utálná az autókat. Ezért az RX-ben fellépő fura dolog, más új autókban is „boldogítja” a vezetőt. Ez pedig a táblafelismeréssel összekötött, sebesség túllépési figyelmeztetés.

Ez a gyakorlatban úgy működik, hogy az elektronika már 1-2 kilométeres eltérésnél elkezd hangjelzést adni, és addig nem hagyja abba, amíg a tempót be nem tartják. Ami megnyugtató, hogy ezt a funkciót ki lehet kapcsolni. Ami igazán idegesítő dolog, hogy nem lehet „örökre” elhallgattatni, hanem minden elindulásnál ki kell kapcsolni. Ez a beülés után könnyen mindennapi rutinná tehető, mert csak egy mozdulat az egész.   

Gazdaságosság

A 11 centi híján ötméteres szabadidő-autó jól mutatja, hogy hol tart a mai autótechnika. A testes szabadidő-autóknál, lassan felejthető a dízelmotor. Az RX új hibridrendszere, 375 lóerővel és 645 Nm nyomatékkal szórakoztatja a sofőrt. Ez a gyakorlatban minden tempóról történő kiváló gyorsulást eredményez. A kanyarokban az említett gumiabroncs szélesség és a futóművek nagyfokú stabilitást biztosítanak. Az egésznek a legviccesebb része, hogy kicsit odafigyelős vezetéssel, tízliteres fogyasztást is lehet produkálni a 2,1 tonnás suvval…

Lexus RX500h F Sport

  • Hossz/szél./mag.: 4890/1920/1710 mm
  • Motor: 2393 cm3+2 villanymotor, 375 LE, 645 Nm
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 5,9 s
  • Ár: 39 300 000 Ft (Alapár: 38 500 000 Ft)
  • Tesztautó: Toyota Central Europe Hungary
Megosztom