Hirdetés

Clint Eastwood, az élő legenda

Google Plus

Az igazság rendíthetetlen bajnokaként, az utolsó hallgatag hősként él sokunk szemében a 90 évesen is aktív mozilegenda. Pengeéles, szótlan humor, ezernyi apró ránccal barázdált arc, egyszerre jéghideg és gyengéd tekintet jellemzi a westernhősök, csavargók, nagyvárosi zsaruk, magányos harcosok megformálóját. Nincs még egy filmes, aki rendezőként is ugyanolyan jelentős életművet tudhat maga mögött, mint színészként. Akkor még nem esett szó a dzsesszbolond Eastwoodról, aki a Carnegie Hall közönségét is elbűvölte saját szerzeményeivel. Példaképe, Charlie Parker iránti rajongása nyomán elkészítette minden idők dzsessz életrajzi filmjeinek etalonját, a Bird-Charlie Parker életét.

Ikonikus arca idős korában sem veszített sármjából, szikár méltóságából. Legutóbb 88 évesen állt a kamera elé. A saját rendezésű, valós sztori ihlette A csempészben olyan férfit alakít, aki idős korában adta drogcsempészésre a fejét. A rendkívüli körülmények között helytálló hétköznapi hősök iránti érdeklődése mutatkozik meg az elmúlt években rendezett filmjeiben. A párizsi vonatban az 2015-ben Brüsszelből Párizsba tartó gyorsvonaton történt fegyveres támadást dolgozta fel eredeti szereplőkkel, két amerikai katonával és egy üzletemberrel, akik lefegyverezték a terroristákat. A 2019-ben készült Richard Jewellben az 1996-os atlantai olimpián történt bombatámadást filmesítette meg, amelyben egy biztonsági őr lélekjelenlétén múlott, hogy „csak” egy halálos áldozattal végződött a támadás.

Clint Eastwood junior 1930-ban látta meg a napvilágot San Franciscóban. A kórházban a nővérek a Sámson becenevet adták az 5,2 kilogrammal született bébinek. A 193 centiméteressé cseperedett fiú két nővérét követte a sorban. Apja a 30-as évek gazdasági csődjében könyvelőből alkalmi munkássá csúszott le, benzinkutastól favágóig sokféle munkát végzett. Anyja a gyerekek nevelésével foglalkozott. Clint a nagymama kaliforniai farmján tanult meg lovagolni. Zsebpénzkereset céljából az iskolai szünidőben beállt favágónak, majd miután megunta a faforgács illatát, az izgalmasabbnak ígérkező vízi munka után nézett. Úszómesteri képesítést szerzett, amit kiválóan kamatoztatott a hadseregnél is. A koreai lövészárkokat szerencsésen elkerülte, viszont egy alkalommal a légierő gépén utazott, az üzemanyag kifogyott, és a repülő a tengerbe zuhant.

Egy napon éppen a víz felszínén maradást mutatta be újonctársának, amikor a Universal Stúdió forgatócsoportja felfigyelt az atlétatermetű, fürdőnadrágos Clintre, és próbafelvételre hívták. Nem különösebben érdekelte a filmezés, biztosabb megoldásnak tűnt a továbbtanulás a seregtől kapott ösztöndíjjal a Los Angeles City College üzleti szakán. Tanulmányai mellett különféle munkákat vállalt benzinkutasként, újságkihordóként, bolti eladóként. Akkoriban már házasságot kötött a diáklányként megismert Maggie Johnsonnal. Végül a felesége beszélte rá, hogy próbáljon szerencsét Hollywoodban. Legnagyobb csodálkozására fél éves szerződést kötöttek vele, sőt vállalták a „kiképzését” is. 1955-öt írtak, akkoriban száguldott a halálba az örök tinédzserbálvány, James Dean.

 Az újonc Eastwood megnyerő mosolyával, kidolgozott izmaival, természetes vonzerejével hatott. Igaz, évekig középszerű filmek mellékszerepeit kapta. Egy hosszan futó televíziós western széria, a Cowboyok hozta meg számára az ismertséget. A nézők az új John Wayne-t fedezték fel benne. Egy olasz rendezőnek, Sergio Leonénak kellett jönnie, hogy elhozza Eastwood számára a nemzetközi ismertséget. A vadnyugati mitológia esztétikus, ugyanakkor ironikus megközelítése lett az  eastwoodi  „névtelen férfi”  névjegye Leone spagetti western-trilógiájában. Az egy marék dollárért-ot eredetileg azért vállalta, mert szívesen vakációzott volna Spanyolországban, ahol a filmet forgatták. A két rivális banda háborújából meggazdagodni vágyó hős után a Pár dollárral többért-ben rivális fejvadászként egy veszedelmes bandita kézre kerítése volt a küldetése. Sokak szerint ebben a filmben látható a mozitörténet egyik legjobb párbaja. A jó, a rossz és a csúf volt az utolsó közös munkájuk Leonéval, amit a műfaj mesterműveként emlegetnek.

Vadnyugati hős „hadjáratát” karakteres, erkölcsileg megvesztegethetetlen hősökkel folytatta, immár városi környezetben. Az 1968-as év két szempontból is meghatározó volt Eastwood életében: megszületett első gyermeke, Kyle, aki azóta élvonalbeli dzsesszbőgős, zeneszerző, és önálló filmgyártó céget alapított Malpaso néven. Az amerikai polgárháború idején játszódó Rászedettel kimozdult a kemény macsók világából egy ak

aratgyenge, csalós, nőcsábász képében. A 70-es évek elején egy pszichológiai thrillerrel, a Játssz nekem hamisan-nal esett át a rendezői tűzkeresztségen. Barátjával, Don Siegel rendezővel pedig megteremtette az elszánt San Franciscó-i zsaru, Harry Callahan karakterét. A Piszkos Harry és további négy folytatása újabb lépés volt Eastwood antihős karakterében, és végleg helyet biztosított számára a hollywoodi sztárszínészek sorában. Közben visszatért kedvenc műfajához, a westernhez a Fennsíkok csavargójával, a Törvényen kívüli Josey Wallesszel, utóbbi eposzi méretű lovas road movie. A film forgatásán ismerte meg Sandra Locke színésznőt, aki hat közösen filmen és tíz éven át tartott ki mellette.

Kasszabukások is becsúsztak olykor a színész-rendező-producer minőségében is aktív Eastwood munkásságába, mint a volt vietnámi veteránból lett katonai kémről szóló Firefox, vagy a Honkytonk Man. Minden idők egyik legjobb börtönös filmjét készítette el Don Siegel rendezésében, a Szökés az Alcatrazból-t, amelyben kaszkadőr nélkül mászott le a börtön falán. Kalandhős adottságaira a James Bond sagában és a Supermanben is igényt tartottak volna, de ő mindkét felkérésre nemet mondott. A Faló lovassal jó időre búcsúzott a western környezettől, hogy aztán hét év múlva pályafutása egyik legzajosabb sikerét jegyezze egy „alkonyi” alkotással.

A Nincs bocsánattal Eastwood megújította a vadnyugati műfajt, méghozzá mítoszromboló módon. Nála a jók és a rosszak nem fekete-fehéren jók vagy rosszak. Hatvanon túl a tapasztalt cowboy felmelegítette westernjelmezét, hogy közvetlenül tüzeljen a vadnyugat legendára. Bill Munny, az egykori legendás gyilkos szerepében, aki élete alkonyán még egyszer beindul, hogy bosszút álljon azokon, akik megcsúfoltak egy prostituáltat. A 3 Oscar-díjat nyert, 160 milliós bevételt hozó szokatlanul elgondolkodtató, realisztikus alkotás Eastwooddal, Gene Hackmannel, Morgan Freemannel, Richard Harrisszel Oscar-történetet írt. Eastwood a legjobb filmnek és rendezőnek járó díjat is átvehette. Ezt a sikert duplázta a Millió dolláros bébivel a két legfontosabb Oscar- kategória elismerését begyűjtve. Clint nyers, de aranyszívű bokszedző szerepében teljesen új arcát mutatta. A két film között eltelt 13 évben Francis Fischer színésznő volt a társa, egyben üzleti partnere. Az elefántvadásszal - John Huston rendező előtt fejet hajtva - újraforgatták Humphrey Bogart - Katharine Hepburn híres kalandfilmjét, az Afrika királynőt. A Célkeresztben című politikai thrillerben azt a veterán testőrt alakította Eastwood, akinek nem működtek a reflexei, s így nem tudta megvédeni J.F. Kennedy elnököt a merénylettől. A Tökéletes világban szökött foglyot üldöző seriffként láthattuk. Hatvanöt évesen egy új szerelem és házasság a mexikói származású Dina Ruíz televíziós riporterrel a mozivásznon is előcsalogatta a színész- rendezőből a romantikus férfit. Így készülhetett el a Szív hídjai, a magányos fotós és az iowai háziasszony love storyja Meryl Streeppel.

A 2000-es években Eastwood rendezői pályafutásának magaslataira jutott. A hitchcocki feszültségű Titokzatos folyó egy meggyilkolt tinédzser halála ügyében nyomozó detektív, az első számú gyanúsított és a lány apjának kamaradrámája. A Levelek Ivo Dzsimáról-ral a háborús filmek műfajában kalandozott, A dicsőség zászlajával ellentétben nem az amerikai, hanem a japán katonák szemszögéből bemutatva az Ivo Dzsima-i csatát. A Gran Torinóban ismét önmagát rendezte, egy öreg akcióhős, háborús veterán szerepében.

A hétgyerekes, golf és dzsesszimádó, egy időben Carmel polgármestereként is tevékenykedő élő legenda civilben mérhetetlenül szerény és szűkszavú ember. „Jobban szeretem, ha a filmek beszélnek helyettem - mondja magáról. Éppoly elégedett vagyok mindazzal, amit elértem, mint amennyire elégedetlen. A lényeg mindig azon van, ami még előttem áll. 

Nem az a fontos, hogy mindent megtegyél, amire a képességeidből futja, hanem az, hogy legyen egy belső célod, ami igazolja a cselekedeteidet.”

Szentgyörgyi Rita

Képek

Clint Eastwood, az élő legendaClint Eastwood, az élő legendaClint Eastwood, az élő legendaClint Eastwood, az élő legendaClint Eastwood, az élő legendaClint Eastwood, az élő legendaClint Eastwood, az élő legendaClint Eastwood, az élő legendaClint Eastwood, az élő legendaClint Eastwood, az élő legendaClint Eastwood, az élő legendaClint Eastwood, az élő legendaClint Eastwood, az élő legenda

Google Plus

Galéria

Clint Eastwood, az élő legenda
  • Clint Eastwood, az élő legenda
  • Clint Eastwood, az élő legenda
  • Clint Eastwood, az élő legenda
  • Clint Eastwood, az élő legenda
  • Clint Eastwood, az élő legenda
  • Clint Eastwood, az élő legenda
  • Clint Eastwood, az élő legenda
  • Clint Eastwood, az élő legenda
  • Clint Eastwood, az élő legenda
  • Clint Eastwood, az élő legenda
  • Clint Eastwood, az élő legenda
  • Clint Eastwood, az élő legenda
  • Clint Eastwood, az élő legenda

Hirdetés