Hollywoodi sztárok fiatalon és manapság
Összeállításunk néhány hollywoodi sztár, híresség az idővel, az öregedéssel, az önmaguk felvállalásával folytatott, többnyire sikeres küzdelméről szól.
Milyenek voltak régen és most? Mennyit változtak? Milyen értékrend szerint gondolkodnak, élnek? Mi tartja őket fiatalosan egy bizonyos kor után is? Kik azok, akiknek elhisszük, illetve nem hisszük el, hogy nem mutatnak más képet magukról kifelé, mint ami megfelel a valóságnak. Persze az sem ritka jelenség, hogy személyiségfejlődés, szakmai rutin, bölcsesség szempontjából kimondottan jót tesz valakinek az idő múlása.
A legnagyobb átváltozóművész, alak, életforma, öltözködési- viselkedési stílusváltó kétségkívül Madonna. Madonna Louise Veronica Ciccone eredeti barna hajjal egy átlagos olasz lánynak tűnt, akin nemigen akad meg a férfiak szeme. Platinaszőkére kellett váltania, tabutémákat színpadra, lemezre, közönség elé vinnie ahhoz, hogy a botrányos megjelenés, provokatív álarc mögött felfedezzék a tehetségét és a mondanivalóját. Madonna Marilyn Monroe és Diana hercegnő mellett a 20. század leghíresebb női idolja. Kevesekben izzik annyira szerteágazó kifejezési vágy, mint benne: énekesnő, show-girl, mozisztár, rendező, divatdiktátor. A sok szerepszemélyiség mögül nehéz kihámozni a valódi arcát. Volt már külvárosi lotyó, olcsó ékszereket viselő punk, hollywoodi vamp, szexistennő, leszbikus hajlamú provokátor, fitnesz lady, misztikus, buddhista és keresztény, afrikai gyerekekért küzdő aktivista. Hatvan felett újabb kanyart vett, plasztikai sebészek „áldásos” munkájának köszönhetően tinédzserkorúra simított, alig felismerhető arccal. Ez a látványos, szánalmas kapaszkodás az elszállt időbe kontraproduktív Madonna esetében, lerombol egy iszonyatos ambícióval, tehetséggel, megújulási képességgel felépített életművet.
Hollywood „koronázatlan” dívái, Sharon Stone és Angelina Jolie, akik között sok a hasonlóság, noha teljesen más az életútjuk. Mindketten komoly belső fejlődésen, a külsőségektől, a talmi értékektől való eltávolodáson keresztül találtak magukra.
Sharon a középosztálybeli amerikai átlag szőke, kisvárosi szépségkirálynő státuszából jutott el odáig, hogy szexszimbólummá váljék, főként az Elemi ösztön elementáris fogadtatásának köszönhetően. A szexepilje emelte magasba húszas évei végén, de igazán negyven körül teljesedett ki a nőiségében, egy elrontott házasság, több vetélés után. Soha nem elégedett meg a dinamikus, szexi szőke image-ával, amihez egy bizonyos kor felett már nevetséges ragaszkodni. Stone esetében sokszor a kényszerűség szülte a váltásokat. Tolószékhez kötött húga betegsége, majd halála, a saját agyvérzése, aminek következtében hónapokig nem tudott beszélni, szédült, bizonytalanná vált a járása. Szigorú diéta szerint él, időnként elvonul gyógyszeres kúrákra. Hollywood fajsúlyosabb szerepek tekintetében leírta őt nagyjából húsz éve. Második énjévé vált azóta a jótékonysági szervezetek aktív támogatása, az emberjogi ügyekért való kiállás. Ami pedig a külsőt illeti, ahhoz is pozitívan és humorral viszonyul: „Szánj időt magadra, és figyeld meg, hogyan változik az arcod az életkor előrehaladtával. Félünk a változástól, mintha elveszítenénk valamit. De nyerünk valamit! Amikor elvesztettem az arcom kerekségét, gyönyörű arccsontjaim „lettek”. El sem tudják képzelni, hány plasztikai sebész akart arcplasztikai műtétet végezni rajtam! A szépen öregedés művészet, és az életkorral járó tökéletlenségekben érzékiség rejlik.”
A jótékonykodásban és a tudatos életmódban kezet foghat egymással Stone és Angelina Jolie. Ha valaki, Angelina hatalmas változásokon ment át, amióta a nyilvánosság előtt zajlik az élete. Apahiányból (Jon Voight korán elhagyta a családját) fakadó lázadása odáig vitte, hogy kiskamaszként punknak állt, sátáni szertartásokon vett részt, a halálkultuszt hirdette, kábítószerezett, rendre apakorú férfiak ágyában kötött ki. Megjárta a saját poklát, hogy aztán főnixmadárként „feltámadjon”. Azon túl, hogy akciómozi-sztár, majd decens díva lett, életének középpontjába a mások iránti szolidaritás, empátia, gyerekcentrikusság került. Az ENSZ jószolgálati nagyköveteként járja a világ háború és éhínség sújtotta területeit, adományokat gyűjt. Nem mellesleg belekezdett a rendezői karrierbe, ahol szintén nehéz sorsú emberekkel, erőszak áldozatává lett nőkkel foglalkozik.
Jennifer Lopez a maga ötvennégy évével annak az iskolapéldája, hogyan lehet középkorúan is megőrizni a szépséget, sőt akár jobban kinézni, mint vad húszas éveiben. J.Lo-t teljesen megfiatalította Ben Affleck iránti szerelmének újbóli fellángolása, a házasságkötésük. A Puerto Rico-i munkáscsaládból származó színésznő- énekesnő-és manapság stílusikon élő bizonyítéka annak, hogy a kor és a szépség nem összeegyeztethetetlen, sőt. A neves cégek fehérneműmodelljeként is gyakran látható J.Lo nemrég bevallotta: „Nem szeretnék hencegni, de nem érzem magam többnek harmincnál. Nem fáj sehol, remek a közérzetem. Valójában azt mondanám, hogy sokkal jobban bízom magamban, ismerem a testem jelzéseit, mint fiatalkoromban. Ma már nem félek a hibáktól. Nem számít, ha elesek, újra fel fogok állni.”
A negyvenes Cameron Diaztól Gwyneth Paltrow-ig, Nicole Kidmantől Jennifer Anistonig, el lehetne időzni sztároknál, akik ártatlan, szexi, ösztönös hozzáállással indultak a filmes pályán, nagy kanyarokat vett az életük, mégis fiatalabbnak tűnnek a koruknál, és jobban ragyognak, mint valaha. Van köztük, akin sokat segített a kozmetikai műtét, de megjelenésben, lelkiállapotban dinamikus képet sugallnak.
Amikor a jóllét titkáról faggatták, Cameron csak annyit mondott: „Negyven körül az ember már hagyjon fel az áldozatokkal meg a nyomással, hogy mit mondanak róla. Önmagadért élsz!”
A Hollywood legszexibb színészei közé többször is megválasztott LeonardoDi Caprio, Brad Pitt és George Clooney között láthatatlan rokonvonás, hogy egyikük sincs elszállva magától, sem az őket övező rajongástól. Minden életkorban megtalálták az alkatukhoz, érettségükhöz illő szakmai kihívásokat. A filmipar lélekölő gépezetében is sikerült megőrizniük a természetességet, a humort, az emberséget.
Hármuk közül talán DiCaprio arcán hagytak leginkább észrevehető nyomokat az évek. A hajdani angyalarcú kisfiú, aki már az anyja hasában művészettel töltődött, a firenzei Uffizi Képtárban, kamasz zseniként kezdte a filmezést. Folyamatosan dokumentálva lett a fizikai fejlődése, a változásai, és nem mindig az előnyére. A párkapcsolataiban nem túl sikeres Leo sármja harmincas-negyvenes éveire némileg megkopott, főleg az arcán érhető tetten az idő múlása, de a felszedett kilók sem tesznek jót az összképnek. A lelki krízisek elől is a filmkészítésbe, a produceri munkába menekült. Fiatal kora óta felvállalt szívügye az öko-és környezetvédelem. Kevés dologért tud olyan elemi erővel és meggyőződéssel síkra szállni, mint az emberiséget fenyegető ökokatasztrófa elleni küzdelem. A természet Oscar-díjas őrangyala becenevet kapta, amióta 23 évesen létrehozta a nevével fémjelzett természetvédelmi alapítványát (Leonardo DiCaprio Foundation), amelyen belül az állatvilág védelme mellett a globális felmelegedés megállításért kampányol. Emberségből is jelesre vizsgázott, az őslakosok védelmével, oktatásával.
Brad Pittről az első Levis reklámja óta elmondható, hogy van benne valami ellenállhatatlan csibészség. A női nem nagy hódolója, ismerője, aki megégette magát párszor híres és kevésbé híres hölgyek, feleségek oldalán. Intenzív fiatalságának léha gondtalanságát idővel felváltotta a szűkebb- tágabb környezetéért, a családjáért (három saját és három adoptált gyerek Angelina Jolie-val) való felelősségvállalás. Közügyekben, kisebbségeket ért sérelmek, igazságtalanságok esetén gyakran felemeli a hangját. Hétpróbás barátjával, George Clooney-val az üzleti életben is társak. Dicséretes, hogy a két neves európai kávémárkával kötött szerződésükből befolyt összeget jótékony célokra fordítják. Don Cheadle-vel trióban a Not On Our Watch jótékonysági szervezetet irányítják, amelyik a globális emberi jogok támogatásában, a humanitárius válságok láthatóságának a növelésében közreműködik.
Bruce Willis, az egykori simlis vagány, szerethető, védelmező akcióhősként lopta be magát a moziközönség szívébe. Szomorú aktualitás, hogy az egykori balhés srác, akit sokan nem vettek komolyan, mert mindenből viccet csinált, egyre rosszabb állapotban van. Frontotemporális demencia következtében kialakult beszédzavara odáig fajult, hogy elvesztette a beszédkészségét, a feleségét és a barátait is alig ismeri fel.
Szentgyörgyi Rita