Hatvanhárom évesen is feltűnést keltő díva, szexikon, stílus- és IQ bajnok, kikezdhetetlen mozikon, akinek minden megnyilvánulását felfokozott érdeklődés övezi.

Kiszámítható eleganciával méri fel a hatást, amit a vörös szőnyegen, az Amfar gála jótékonysági rendezvényein, vagy éppen a hétköznapokban kelt. Két rövid életű házasságot, számos szeretőt, három adoptált gyermeket tudhat a magáénak. Hisz a jóslatokban, Borges novellákat olvas, terepjáróval közlekedik a farmján, megannyi segélyszervezet „védőangyala” a bántalmazott nőktől az AIDS betegeken át a háborús árvákig.

Nemrég a cannes-i filmfesztivál királynőjeként hódított. Disney hercegnős mesébe illő, virágszirmokkal díszített égszínkék uszályos tüllruhában pózolt a vörös szőnyegen a magyar versenyfilm, A feleségem története világpremierjén. A díjkiosztó gálán pedig combvillantós ruhában adta át az Arany Pálmát a francia botrányfilm, a Titán női rendezőjének. Sharon és Cannes kapcsolata nem új keletű, az Elemi ösztön  bemutatója óta „szabadjegye” van a fesztiválra: stílust, humort, rangot, és nem utolsósorban a fotósoknak is hálás látványt nyújt pazar öltözékeiben.  Sharon, a sztár, akinek a kisugárzása vetekszik Grace Kellyével vagy Marlene Dietrichével, valójában Cannes-ban született meg, 1992-ben Paul Verhoeven erotikus thrillerével, az Elemi ösztönnel. Azóta is kedvenc európai „felségterülete” Franciaország. Intellektuális barátság fűzi a francia mozi nagyasszonyaihoz, Jeanne Moreau-hoz (amíg élt),  Catherine Deneuve-höz, és nem utolsósorban Az ördög háromszögében a férjgyilkos partnerét alakító Isabelle Adjanihoz. Nagy megtiszteltetés érte a francia kormány részéről, amikor kitüntették az Irodalom és a Művészetek keresztjével. Negyvenhét évesen a Dior cég kozmetikai reklámarcául szerződtette. Ideje java részét mások filmterveinek az előmozdításával tölti a testvéreivel közösen jegyzett produkciós cégében.

Ész és a vonzerő párosításával Sharon Stone világéletében a veszélyes szőkék közé tartozott. Nem ő teremtett nimbuszt maga köré, csak éppen hagyta, hogy zavarba ejtő szépsége, szókimondása, szabad szellemisége, tekintélyt parancsoló lénye miatt bálványozzák, minden megnyilvánulását kövessék. „Nincs hibátlan alakom, a színészi képességeim sem tökéletesek. Valaha elhatároztam, hogy híres és gazdag leszek. Élvezem, hogy uralhatom a férfiak szexuális fantáziáját” mesélte közvetlenül azután, hogy az Elemi ösztönnel intelligens szexbomba lett.

Sharon Vonne Stone egy négygyerekes munkáscsaládból származik a pennsylvaniai Meadville-ből. Apjától, az autókereskedésben dolgozó Joseph-től szinte anyás nevelést kapott, míg a háztartásbeli mama, Dorothy a többi csemetével foglalkozott. A négy gyermek közül a másodszülött Sharon bizonyult a legrátermettebbnek. Kiskora óta falta a könyveket, nehezen barátkozott, és kijelentette az osztálytársainak: „Én leszek az új Marilyn Monroe!” Addig is, amíg a filmvilág kapu megnyíltak előtte, sokféle munkát végzett: autót mosott, füvet nyírt, képeslapokat árult. Az így szerzett zsebpénzből mozijegyeket vett. Irodalmi érdeklődése korán megmutatkozott, a szobájába zárkózva verseket, novellákat, gyerekmeséket írt. Tizenöt évesen irodalmi ösztöndíjat nyert, amivel bejutott az edinburghi egyetemre. Időközben szépségkirálynővé választották, 17 évesen megnyerte a Miss Pennsylvania szépségversenyt. Megszakította a tanulmányait, a modellkedéshez vezetett az útja. Kóla és samponreklámokban tűnt fel, mielőtt keresett modellé lépett volna elő New Yorkban, az Eileen Ford ügynökségnél. Autókat reklámozó modellként figyelt fel rá Woody Allen, és egy néma epizódszerepet játszatott vele a Csillagporos emlékekben. Sharon amúgy, aki a független, szerzői filmek szerelmese, ma sem érti, hogy későbbi filmjeiben miért nem tartott rá igényt Allen. Első komolyabb, szöveges szerepét Arnold Schwwarzenegger titkos ügynöke oldalán kapta, a Total Recall – Az emlékmásban. A kick-boxban is jártas feleség szerepe után talán a tucatszőkék sorsa várt volna rá, ha időben nem szemelik ki „jégvágó” Catherine szerepére az Elemi ösztönben.

Michelle Pfeiffer és Julia Roberts is visszautasította a biszexuális krimiírónő szerepét, ami így landolt Sharon Stone-nál. Az Elemi ösztönnel a 90-es évek legünnepeltebb szexszimbólumává vált. Különösen a nevezetes őrszoba jelenet miatt keresztbe tett lábaival, alsónemű nélkül. Amikor 13 év után más rendezővel és partnerrel továbbszőtték az erotikus thriller szálait, Stone megkockáztatta a kijelentést, hogy új partnerét, David Morissey-t az Elemi ösztön 2-ben sokkal szívdöglesztőbbnek, szexibbnek és tehetségesebbnek tartja, mint annak idején Michael Douglast. A végzetes szőke vampot egy időben beskatulyázták az erotikus pszichothrillerek műfajába, mint a Silver vagy A specialista Silvester Stallonéval.  Hollywood igazán akkor fogadta el az egyre magasabb gázsikért forgató színésznőt, amikor Martin Scorsese a rulettasztalok félhomályába, a pénz, szex, hatalom körforgásába helyezte Ginger, a megalkuvó szerető szerepében, olyan színészóriás oldalán, mint Robert De Niro. Sokak szerint a szerencsebarlangok világában játszódó Casinóban nyújtotta pályafutása legjobb alakítását. A Golden Globe-díj és az Oscar-jelölés új távlatokat nyitott meg előtte a producerkedéshez. Chaos néven saját produkciós céget hozott létre, amelynek a bemutatkozó filmje a Gyorsabb a halálnál című western volt, az akkor még tinédzserkorú Leonardo Di Caprióval és Gene Hackmannel.  A sci-fitől (A gömb) a drámáig (Simpatico), a vígjátéktól (A múzsa csókja) a romantikus love story-ig (Dupla vagy minden) megannyi műfajban kipróbálta magát.  Korához és alkatához illő modellként nézett farkasszemet Halle Berryvel A macskanőben.  Ez volt az utolsó „nagy dobása” szexidolként.

2001-ben életveszélyes állapotban agyvérzéssel szállították kórházba. Szerencsére felépült a stroke-ból, azóta az egészséges életmód, étkezés, sport elkötelezettje. A karrierje viszont kezdett lefelé ívelni. Akkoriban éppen boldog felesége volt Phil Bronstein San Franciscói laptulajdonosnak, akit a Szféra című sci-fi forgatásán ismert meg, és aki minden tekintetben megfelelt az elvárásainak.  Sharon viccesen gyakran elsütötte a Kinek kell egy intelligens szexbomba?- mondatot. Határozott elképzelései vannak a férfiakról. Legyen humoros, intelligens, férfias, művelt – csupán ezt igényli választottaitól. Michael Grenburg producerrel kötött, elhibázott korai házasságát leszámítva később nem gondolt arra, hogy bárkinek is elkötelezze magát. Igazából Bronstein ragaszkodott a házassághoz, végül a férj hűtlensége vezetett hat év után váláshoz. Negyven felett a színésznő nem vállalkozott szülésre. Még Bronsteinnel közösen fogadták örökbe egy chicagói lányanya újszülött fiát, Roan Joseph-et. Immár elvált asszonyként újabb „gyerekkalandokra” szánta el magát, két texasi fiút is adoptált, Laird Vonne-t és Quin Kelly-t. 

Sharon Stone-nak kétségkívül van humora és önismerete. Ötletgazdagként is közreműködött a Hervadó virágok című komédiában. Bill Murray egyik régi szeretőjét hozta sminktelenül, csapzottan, az öregedés nyomait felvállalva. Pár független filmhez is nyújtott karakteralakításokat, nem feltétlenül gázsiért. A gyerekek, a mesék irányába még Az óriás és a Gloria című filmekkel ment el. Akkoriban kezdte támogatni a fogyatékos és árva gyerekek megsegítését célzó Planet Hope Alapítványt. Nemrég megjelent, A második élet szépsége című önéletrajzi könyvében sok mindenről lerántotta a leplet. Egyik nagyapja Kelly húgával együtt gyerekkorában szexuálisan zaklatta. Az Elemi ösztönös villantós jelenetéhez állítólag csőbe húzta a producer és a rendező: azzal a feltétellel egyezett bele abba, hogy levegye a bugyiját, ha nem látszik a felvételen. Most éppen azzal került a címlapokra, hogy eleshet egy fontos filmszereptől, mert nem hajlandó csak olyan stábbal dolgozni, ahol mindenki beoltatta magát. A magánéletét illetően pedig nemrég összehozták egy 38 évvel fiatalabb rapperrel, akivel egy Los Angeles-i klubban kapták lencsevégre. Nevetve közölte, hogy nem járnak, de hát egy kiszámíthatatlan dívánál sosem lehet tudni…

Szentgyörgyi Rita

Megosztom