Azahriah jelenség
Újpalotai mese
Megtöltötte a Papp László Sportarénát, májusban három koncertet ad a Puskás Arénában, mindháromra elkelt az összes jegy, a nyáron pedig egy osztrák fesztiválon lép fel első magyarként. Mindössze 22 éves. Egy panellakás kisszobájából indult, ma profi menedzsment áll mögötte. Tizenévesek és ötvenesek is rajongják. A YouTube-on 200 milliós letöltése van. Az Azahriah-jelenséget jártuk körbe.
Gyerekek, akik emlékeznek az előző életükre – ez a YouTube videó érdekes, és egyben hátborzongató történeteket mesél el. A narrátor Paul Street, azaz Baukó Attila. Az összeállítást 1,4 millióan látták, de a rejtélyes, sőt olykor horrorisztikus eseteket bemutató videósorozat többi része is hasonló nézőszámokat produkált.
Paul Street később nevet, de főként műfajt váltott. Feltöltötte a közösségi oldalára első zenés videóját, immár Azahriah néven. Hamar megsokszorozta az amúgy is impozáns kattintásszámot. Az új névvel új terméket vezetett be, ezt mondta egy korábbi interjújában a Telexnek is: „Az én nevemmel eladnak valamit, annak az az értéke, hogy rajta van ez a név. Tehát ez egy brand, ez egy termék” Hiszen, tette hozzá, az ő nevével belépőjegyet adnak el egy koncertre, tőle pedig cserébe produkciót várnak.
És bár sokan a pályatársai közül vitatják ezt a felfogást, Penke Bence blogger, az Ígéretes titánok blog szerzője szerint szokás a kortárs zenészek körében, hogy a különböző projektjeiket különbözőképpen nevezik el. Jó példa erre Márta Alex, művésznevén Bye Alex, aki egy másik formációval Apuként lép fel, sőt, van egy harmadik, kicsit más stílusú, undergroundosabb projektje is, a Senkise. Írásokat is publikál, de azt saját, eredeti nevén.
De visszatérve Azahriah-ra: 2019-ben töltötte fel azt a bizonyos első dalt, 2020-ban pedig már megjelent a nagylemeze, a következő években pedig még három.
Pár év alatt jutott tehát ide – igazi modern tündérmese ez. Az újpalotai panelrengetegben nőtt fel, internetről tanult énekelni és gitározni, később zenei producerré képezte magát – persze azt is autodidakta módon -, sőt, a keverési technikákat is pont így, azaz teljesen önállóan sajátította el.
Gyerekkora óta tudatosan készült erre. D. Tóth Kriszta Elviszlek magammal című műsorában arról beszélt, hogy már 11-12 évesen a tükör előtt állva, fésűvel vagy telefonnal a kezében gyakorolt: ilyenkor mindig elképzelte, milyen lesz majd egyszer a színpadon állni.
Ma már pont nem gyakorlom a színpadi mozgást koncert előtt, pedig mostanra több értelme lenne – folytatta az interjúban – sokkal inkább arra hagyatkozom, ami belülről jön. Ki tudta használni a modern eszközök adta lehetőségeket. Az internet ugyanis a 2010-es évektől kezdve egyre inkább demokratizálta a zeneipart.
Ma már a zenészek nincsenek kiszolgáltatva a rádió- és tévécsatornák kénye-kedvének. Egyetlen mérce van, a letöltésszám: az a népszerűbb, akinek a számait többen töltik le – magyarázza Penke Bence. Hozzáteszi: az internet terjedésével bárki megtanulhat énekelni, gitározni, de ma már a zenei producerek közül sem mindenki járt hivatalos képzésre. Három-négy oldal elsajátításával, illetve ingyenesen elérhető programok segítségével ez is, sőt, a zeneszerzés is megtanulható.
Innen is jön a bedroom producer kifejezés. Azt jelenti, hogy nem kellenek már a kezdeti lépésekhez a dörzsölt producerek, a fiatalok otthon, akár a hálószobából is be tudják indítani a zenei karrierjüket.
Bárkiből lehet tehát sztár, mégsem lesz mindenkiből Azahriah. Neki sikerült az, ami másnak nem: áttörte a fősodor és az underground közötti üvegplafont.
Ő az igazi popzenész. Merthogy a popzene – Penke Bence értelmezésében – nem állandó, hanem folyamatosan változik. Definíciószerűen úgy írható le, hogy az adott korszellemben a legtöbbet előadott, legnépszerűbb zenei műfaj. Annak a popzenésznek van esélye évtizedeken át fennmaradni, aki alkalmazkodik az aktuális trendekhez, és folyamatosan merít is belőlük.
Példát is mond a blogger: Kylie Minogue karrierje évtizedek óta töretlen, épp azért, mert tudta, hogyan üljön fel a legújabb zenei hullámokra. Sokáig az electronic dance stíluselemeiből merített, ma már sokkal inkább a rave, vagy akár a techno jegyei jelennek meg a zenéjében.
Azahriah pedig ennél is tovább megy: akár egy számon belül is vegyíti a műfajokat. Felbukkannak népzenei és reggae elemek is a new school amerikai hiphop mellett. Ebben is nagyon tudatos: törekszik a változatosságra és kerüli az ismétlődéseket. DTK műsorában mesélte, hogy mennyire fontos számára, hogy még a refrének se legyenek teljesen egyformák. Kis módosításokkal éri ezt el, például refrénenként változik a dobkíséret.
De nem csak ez különbözteti meg zenésztársaitól. A new school hiphop – vagyis annak egyfajta hazai átirata – ma a hazai popélet egyik legfontosabb műfaja. Többek közt a mindössze 18 éves Pogány Induló, azaz Szirmai Marci zenéje is ezen alapszik. A különbség az, hogy ő klasszikus gengszter rapet játszik. Ezzel széles közönséghez jut el ő is, márciusban az MVM Dome-ban adott koncertet, ott mutatta be a második lemezét.
Szép pályaív ez is, Azahriah-é mégis meredekebben tör felfelé. Hogy miért?
Penke Bence szerint az utóbbira jellemző műfaji sokoldalúság miatt. Pogány Induló sokkal inkább rétegzenét játszik.
De említhetnénk a 23 éves Manuelt is, aki egy tévés tehetségkutatóból jött. A blogger szerint épp ez a hátránya Azahriah-val szemben: ilyen háttérrel nehéz felvenni a versenyt Azahriah meseszerű, semmiből sztárrá lett figurájával.
Sokoldalúságát jól mutatja az egyik slágere, a Four moods című szám is. Ebben mesterien vált angol és magyar, népzene és reggae ihletésű részek között úgy, hogy közben valahogy mégis egységes, és nem utolsó sorban könnyen befogadható marad a dal.
Emellett szövegeiben sem megosztó, noha nem riad vissza a nehezebb témáktól sem. Politizálni, a szó klasszikus értelmében nem szeret, saját bevallása szerint felszínes a tudása ezen a téren, azért sem. De utalások szintjén megjelennek azért közéleti reflexiók is a dalaiban.
A dal kapcsán a propaganda butító erejéről beszélt a Telexnek nemrég: „nagyon tisztán látom azt, hogy mi az, ami rossz irányba megy. Tudom, mi az, ami mérgezi az embereket, mérgezi a társadalmat, és jó érzés volt ezt egy zenében kiadni”
Az Introvertált dalban pedig egy másik oldalát mutatja meg, legmélyebb életérzéseit „adja ki zenében”.
Nehéz lenne elvitatni tőle a tehetséget és a szorgalmat. De minden sikerben van egy szerencsefaktor is, és ez vele sincs másképp. Esetében egy botrány hozta el az áttörést az ismertségben.
2022. tavaszán a Szolnoki Palacsintafesztiválon lépett fel, a koncert után pedig szexuális kapcsolatba keveredett egy rajongójával… Mindezt rejtett kamerával rögzítették és hatalmas médiavisszhangja lett, azért is, mert Azahriah ekkor párkapcsolatban élt.
De ő ezt is a saját javára tudta fordítani: hiába a negatív médiavisszhang, ismertté vált a neve, méghozzá úgy, hogy még az is egy idő után a zenéjére lett kíváncsi, aki csupán a bulvárhírekből – teljesen más kontextusban – hallott róla először. (A történethez hozzátartozik, hogy az érintett lányra, aki nyíltan vállalta a személyazonosságát és több interjút is adott, olyan gyűlöletcunami zúdult, hogy végül külföldre költözött.)
Tévés és rádiós szerepléseiben természetesen beszél: választékosan, mégis közvetlen stílusban, kerüli a modoros fordulatokat. Ez is a nagy titok része: maradt ma is, rekordnagyságú rajongótáborral maga mögött, ugyanaz, aki volt: az újpalotai paneldzsungelből származó fiú. A fiú a szomszédból.
És ezzel úgy tűnik, minden korosztályt meg tudott szólítani. A közösségi oldalakon divattá vált, hogy egyes kommentelők leírják az életkorukat, hogy mutassák, negyvenes, ötvenes és idősebb rajongói is vannak az énekesnek. Persze akad, aki elvicceli; fel-felbukkannak a „215 éves lettem tegnap, az Antarktiszon élek és minden nap ezt hallgatom” típusú megjegyzések. Vagy, hogy egy konkrét megszólalást idézzek: „Négy és fél hónapos kisbaba vagyok. Amikor meghallom a zenéjét, egyből kiköpöm a cicit, hogy tudjak énekelni.” De a nagy többség nem viccel, az életkor megjelölésével üzen. Mégpedig azt, hogy Azahriah-ra nem csak a fiatalok kíváncsiak.
Herskovits Eszter