 A közbeszédben a húsvét szó hallatára ezek jutnak eszünkbe: hímes tojás, locsolkodás, húsvéti bárány, füstölt sonka tormával és kaláccsal. Valójában a húsvét egy összetett egyházi és világi ünnep, telis-tele népszokásokkal. Mielőtt nekiállnánk piros tojást festeni vagy locsolkodni indulnánk, ismerkedjünk meg a húsvéti ünnepkör fontosabb részeivel.
A közbeszédben a húsvét szó hallatára ezek jutnak eszünkbe: hímes tojás, locsolkodás, húsvéti bárány, füstölt sonka tormával és kaláccsal. Valójában a húsvét egy összetett egyházi és világi ünnep, telis-tele népszokásokkal. Mielőtt nekiállnánk piros tojást festeni vagy locsolkodni indulnánk, ismerkedjünk meg a húsvéti ünnepkör fontosabb részeivel.
Ahhoz, hogy a szó eredetét tisztázzuk, tudnunk kell, hogy a húsvét egyik jelentése szerint a Jézus sivatagi böjtjének emlékére elrendelt negyven napig tartó tilalom vége. A „húshagyó” ételek után ekkor volt szabad a hívőknek húst magukhoz venni, vagyis hús+vét(el). A keresztények legnagyobb ünnepe a húsvét: Jézus keresztre feszítésével megváltotta minden ember bűnét, majd „harmadnapra feltámadott és felméne a mennyekbe…”
A keresztények hosszú időszakon át készülnek a húsvétra. Az ünnepek sorát a húshagyókedd nyitja, majd a hamvazószerda és a virágvasárnap követi. Az utóbbi a húsvét előtti vasárnap, mely a nagyböjti előkészület fontos része. Eredetileg Jézus jeruzsálemi bevonulásának emlékére rendezték, és pálmaágszenteléssel egybekötött körmenettel zárult. A pálma helyett nálunk a barka szentelése van szokásban, melyhez számos hiedelem fűződik (pl. védi a termést és a házat a villámcsapástól, hideglelés ellen barkaszemet kellett lenyelni, a szántóföld négy sarkába dugták, hogy Isten oltalmazza a termést stb.).
A húsvét és a hozzá tartozó jeles napok mozgó ünnepek, vagyis nem esnek ugyanarra a napra minden esztendőben. Általános szabály, hogy a tavaszi napéjegyenlőséget (március 21.) követő holdtölte utáni vasárnap a húsvét, amely mindig március 22-ike és április 25-ike közé esik.
 Húsvét hetét nagyhétnek nevezzük, ennek első három napján nincs különösebb szertartás. Az utolsó vacsora emléknapja a nagycsütörtök, ekkor egyetlen misét tartanak, melyen a pap fehér ruhában megáldja a szent olajokat, és megtartják a lábmosás szertartását. Ezen a napon „mennek a harangok Rómába”, vagyis nem harangoznak, a misén pedig nem szól az orgona, és a csengőt sem használják. Ez azt jelképezi, hogy Jézus mellett nem szólt senki, még a tanítványai sem. Nagypénteken nincs szentmise, csak az úgynevezett igeliturgiát tartják meg. A papság csendben vonul be a templomba, és az üres tabernákulum (oltárszekrény) előtt leborulnak. Ezután felolvassák János evangéliumából a passiót, vagyis a Krisztus kereszthalálával összefüggő eseményeket, majd egy csendes áldoztatással fejeződik be a liturgia. Nagyszombaton van a húsvéti vigília, az ünnep előestéjén tartott éjszakai virrasztás. A mise öt részből áll, és igen bonyolult szerkezete van. Ennek a legismertebb része az esti körmenet, amely azt hirdeti, hogy Krisztus feltámadott. Húsvétvasárnap celebrálják az ünnepélyes szentmisét, ami több napon keresztül megismétlődhet.
Húsvét hetét nagyhétnek nevezzük, ennek első három napján nincs különösebb szertartás. Az utolsó vacsora emléknapja a nagycsütörtök, ekkor egyetlen misét tartanak, melyen a pap fehér ruhában megáldja a szent olajokat, és megtartják a lábmosás szertartását. Ezen a napon „mennek a harangok Rómába”, vagyis nem harangoznak, a misén pedig nem szól az orgona, és a csengőt sem használják. Ez azt jelképezi, hogy Jézus mellett nem szólt senki, még a tanítványai sem. Nagypénteken nincs szentmise, csak az úgynevezett igeliturgiát tartják meg. A papság csendben vonul be a templomba, és az üres tabernákulum (oltárszekrény) előtt leborulnak. Ezután felolvassák János evangéliumából a passiót, vagyis a Krisztus kereszthalálával összefüggő eseményeket, majd egy csendes áldoztatással fejeződik be a liturgia. Nagyszombaton van a húsvéti vigília, az ünnep előestéjén tartott éjszakai virrasztás. A mise öt részből áll, és igen bonyolult szerkezete van. Ennek a legismertebb része az esti körmenet, amely azt hirdeti, hogy Krisztus feltámadott. Húsvétvasárnap celebrálják az ünnepélyes szentmisét, ami több napon keresztül megismétlődhet.
 Évszázadok során a húsvét „törzséből” számtalan népszokás zöldellt ki és terebélyes lombozatot alkotott. Régi szokások százait jegyezte fel a néprajz és jegyzi a továbbiakban is, hiszen állandóan újak keletkeznek. Húsvétvasárnaphoz tartozik például az ételszentelés hagyománya. A misére letakart fonott kosarakkal érkeznek az asszonyok, benne bárányhúsok (ez Jézus áldozatát jelképezte), sonka, tojás, kalács és a bor, mely Krisztus vérét szimbolizálta. A megfőzött tojást a család együtt ette meg, jelezve az összetartozásukat. Évszázados hagyomány volt a határkerülés: a fiatalok kántálva végigvonultak a falun, megkerülték a templomot, majd utána a földeket is és bőven termő esztendőért imádkoztak. Pirkadatkor a legények színes szalagokkal és hímes tojásokkal díszített ágat tűztek választottjuk kapujára, ezt nevezték húsvétfának. Az ünnep utáni vasárnap viszont az volt szokásban, hogy a leányok komatálat vittek a legényeknek. Ismeretes a húsvéti korbácsolás is, ez egy termékenységvarázsló és katartikus szokás volt. Négyszögűre font korbáccsal megcsapkodták a fehérnépet, mondván: „Keléses ne légy, bolhásos se légy, esztendőre frissebb légy!”
Évszázadok során a húsvét „törzséből” számtalan népszokás zöldellt ki és terebélyes lombozatot alkotott. Régi szokások százait jegyezte fel a néprajz és jegyzi a továbbiakban is, hiszen állandóan újak keletkeznek. Húsvétvasárnaphoz tartozik például az ételszentelés hagyománya. A misére letakart fonott kosarakkal érkeznek az asszonyok, benne bárányhúsok (ez Jézus áldozatát jelképezte), sonka, tojás, kalács és a bor, mely Krisztus vérét szimbolizálta. A megfőzött tojást a család együtt ette meg, jelezve az összetartozásukat. Évszázados hagyomány volt a határkerülés: a fiatalok kántálva végigvonultak a falun, megkerülték a templomot, majd utána a földeket is és bőven termő esztendőért imádkoztak. Pirkadatkor a legények színes szalagokkal és hímes tojásokkal díszített ágat tűztek választottjuk kapujára, ezt nevezték húsvétfának. Az ünnep utáni vasárnap viszont az volt szokásban, hogy a leányok komatálat vittek a legényeknek. Ismeretes a húsvéti korbácsolás is, ez egy termékenységvarázsló és katartikus szokás volt. Négyszögűre font korbáccsal megcsapkodták a fehérnépet, mondván: „Keléses ne légy, bolhásos se légy, esztendőre frissebb légy!”
Húsvéthétfőn jött el a leginkább várt rítus: a locsolkodás. Ez is termékenységvarázsló népszokás, és az egész országban ismert. A locsolásnak a víz megtisztító erejébe vetett hit az alapja. Sok helyen „vízbe vető hétfőnek” is nevezik e napot, amikor a legények azt a lányt, akit elkaptak, a kúthoz hurcolták és teli vödör vízzel leöntötték, azzal a már ismert felkiáltással, hogy „keléses ne légy!”. A locsolkodás később megszelídült, és mára már szagos vízzel (kölnivel) járják a legények a házakat. A locsolás jutalma általában festett tojás, de újabban pénzt is adnak. Ezt igazolja a száznál több locsolóvers egyike: „Zöld erdőben jártam, barna medvét láttam, ette az egrest, ide az ezrest.” Kedden a lányok locsolták meg a legényeket, ez a szokás azonban ma már csak néhány helyen él.
 A húsvéti tojás az egyházi szimbolika szerint a feltámadó Krisztust jelképezi, de rontáselhárító szerepe is van. A tojások festése rendkívül összetett folyamat, helyenként művészet. A tojás díszítése ismert volt már az ókori keleten is, az egyház ezt az ősi szokást és annak kultikus felhasználását beemelte a kereszténységbe. Nyugat-Európában a tojásokat többnyire egyszínűre festik, nálunk viszont a díszítés terjedt el. A díszítő elemek között megtalálhatók a régi magas kultúrák szimbólumai meg a Közel-Kelet mágikus jelei, de a reneszánsz eredetű motívumokat szintén átvettük. Általában a húsvéti tojást főzve és festve ajándékozták el, amit rendszerint el is fogyasztottak, de a díszesebbeket eltették a következő ünnepig. Falusi szokás szerint a legegyszerűbb és legolcsóbb festést különböző növényi főzetekkel készítették el (pl. diólevél, vöröshagymahéj stb.). Később az anilinfestékek kerültek előtérbe, és tájegységenként más és más technikával vitték föl a díszeket. Hazánk nagy részén ismert a hímzést utánzó, sokféle díszítő elemmel készült hímes tojás. A másik gyakori díszítés a batikolás. Fémcsövekből forró méhviasszal írják (íróka) körbe a tojás felületét, majd festékbe áztatják. A kemény viasz lekaparása után natúr színben kirajzolódnak a felvitt díszek. Magyarország nyugati határvidékein alakult ki a másik technika: egyszínűre festett tojásra savval maratnak virágornamentikát, esetleg szövegeket, amelyek tulajdonképpen szerelmi vallomások. A batikolás egyszerű módja az, amikor a tojásra különleges rajzolatú leveleket tesznek, a festéskor ezek helye világos marad és szépen kiadja a mintát. A tojásfestés elsősorban a nők specialitása, a férfiak esetleg karcolják, de főleg patkolják a tojásokat.
A húsvéti tojás az egyházi szimbolika szerint a feltámadó Krisztust jelképezi, de rontáselhárító szerepe is van. A tojások festése rendkívül összetett folyamat, helyenként művészet. A tojás díszítése ismert volt már az ókori keleten is, az egyház ezt az ősi szokást és annak kultikus felhasználását beemelte a kereszténységbe. Nyugat-Európában a tojásokat többnyire egyszínűre festik, nálunk viszont a díszítés terjedt el. A díszítő elemek között megtalálhatók a régi magas kultúrák szimbólumai meg a Közel-Kelet mágikus jelei, de a reneszánsz eredetű motívumokat szintén átvettük. Általában a húsvéti tojást főzve és festve ajándékozták el, amit rendszerint el is fogyasztottak, de a díszesebbeket eltették a következő ünnepig. Falusi szokás szerint a legegyszerűbb és legolcsóbb festést különböző növényi főzetekkel készítették el (pl. diólevél, vöröshagymahéj stb.). Később az anilinfestékek kerültek előtérbe, és tájegységenként más és más technikával vitték föl a díszeket. Hazánk nagy részén ismert a hímzést utánzó, sokféle díszítő elemmel készült hímes tojás. A másik gyakori díszítés a batikolás. Fémcsövekből forró méhviasszal írják (íróka) körbe a tojás felületét, majd festékbe áztatják. A kemény viasz lekaparása után natúr színben kirajzolódnak a felvitt díszek. Magyarország nyugati határvidékein alakult ki a másik technika: egyszínűre festett tojásra savval maratnak virágornamentikát, esetleg szövegeket, amelyek tulajdonképpen szerelmi vallomások. A batikolás egyszerű módja az, amikor a tojásra különleges rajzolatú leveleket tesznek, a festéskor ezek helye világos marad és szépen kiadja a mintát. A tojásfestés elsősorban a nők specialitása, a férfiak esetleg karcolják, de főleg patkolják a tojásokat.
 A fogyasztói társadalom agresszív terjeszkedése azonban elérte a hímes tojásokat is, manapság sok milliónyi csokoládé-, cukor-, marcipán- stb. tojás lepi el az üzleteket, de utánozzák műanyagból is a húsvéti tojásokat. Sőt, mellettük elmaradhatatlan társként ott található a húsvéti nyúl. Vajon a tapsifüles hogyan keveredhetett a húsvéti szokások közé? Különböző körmönfont magyarázatok eredőjeként azt mondhatnánk, hogy azért köthető a nyúl a tojáshoz, mert köztudottan igen szapora jószág és a tojással együtt magában hordozza a termékenységet meg az élet ígéretét.
A fogyasztói társadalom agresszív terjeszkedése azonban elérte a hímes tojásokat is, manapság sok milliónyi csokoládé-, cukor-, marcipán- stb. tojás lepi el az üzleteket, de utánozzák műanyagból is a húsvéti tojásokat. Sőt, mellettük elmaradhatatlan társként ott található a húsvéti nyúl. Vajon a tapsifüles hogyan keveredhetett a húsvéti szokások közé? Különböző körmönfont magyarázatok eredőjeként azt mondhatnánk, hogy azért köthető a nyúl a tojáshoz, mert köztudottan igen szapora jószág és a tojással együtt magában hordozza a termékenységet meg az élet ígéretét.
A húsvéti ünnepkör ága-bogából néhányat tűztünk csak tollvégre, melynek azonban mindegyike Jézus feltámadását és áttételesen a természet újraéledését jelenti. Áldott húsvétot és szép tavaszt!
Takács Ferenc
 
  
  
  
  
  
  
 






 
  
  
  
  
  
 
