Olcsóbb biztosítási díjak
A világra rázúduló koronavírus-járvány az élet egyetlen szegmensét se hagyta érintetlenül, így hatott és hat a biztosítási szférára is. A mozgásszabadság szűkülése olyan formában is jelentkezett, hogy az elmúlt hónapokat tekintve jelentősen csökkent az autóhasználat, ami a gépjármű biztosítások területére is befolyással van – mondta magazinunknak az ismert biztosítási szakértő, Szekeres Csaba.
– Sokakat érintő kérdésről van szó, már csak azért is, mert 4,6 millió gépjármű fut a magyar utakon, magyar forgalmival – bocsátotta előre a szakember. – A járvány alatt nemigen használták az emberek az autóikat, emiatt nem nagyon voltak károk sem, miközben az autóbiztosítást ugyebár kötelező fizetni. A kérdés az: na de mennyit? Az elmúlt években megfigyelhető trend szerint a kötelező biztosítás piacán az emberek egyre tudatosabbak, tehát nem hajlandók belemenni rossz üzletbe, pláne, hogy a díjak nagyon dinamikusan növekedtek az utóbbi esztendőkben. Az ügyfelek is megtanulták, hogy amikor eljön a biztosítási évforduló, érdemes körültekinteni a piacon.
– Különösen mostanság, hogy sokan letették az autót, s az emberek szeretnék, ha jövőre csökkenhetne a biztosítási díj…
– Magyarországon átlagosan 60 ezer forint körüli az átlagos kötelező biztosítás díja. Az elmúlt években jelentősen nőtt az átlagdíj köszönhetően az új autóvásárlások és a balesetes sofőrök körének gyarapodása miatt. A legmagasabb B10 bónusz kategóriában 35 ezer Ft az országos átlagdíj.
– Idetartozó megjegyzés: az elmúlt években alaposan megnőttek az autóalkatrész árak és sok szakember elvándorolt Nyugat-Európába, de még így is rendkívül olcsóak a magyar biztosítási díjak európai viszonylatban…
– Ezeket a változásokat beárazták a szervizek a javítási óradíjba, amely 10 ezer forinttól akár 30 ezer forintig is felszökhet. A márkaszervízek viszont ennél is magasabb óradíjakkal dolgoznak, sokan igyekeznek ide vinni autójukat, ugyanakkor ezekben a szervizekben akár 2-3 hetes várakozási idővel is lehet számolni kell. Ez általánosságban drágítja a biztosítási díjakat.
– Ha kevesebb a kár, viszont jogos elvárás, hogy csökkenjenek a biztosítási díjak…
– Így van, és itt kell megemlítenem, hogy a Magyar Nemzeti Bank, amely a biztosítók felügyeletét ellátja, igyekszekszik a használati szokásoknak megfelelően szabályozni a piacot.
– Mennyi autó van még január elsejei biztosítási évfordulóval a piacon?
– Jelenleg még mindig több mint egymillió darab olyan szerződés van a piacon, melynek változatlanul január elseje az évfordulója. Megjegyzem, 2010-ben változott ez a szabályozás, így azóta a vásárlás napja számít a szerződés évfordulójának, míg korábban mindenkinek egységesen január 1. volt a „fordulat napja”.
– A koronavírusos helyzet kapcsán van-e új keletű tapasztalata a szakembernek?
– Röviden már érintettem a tudatosságot. Jelenleg azt látom, hogy az emberek a kényszerből fakadó több szabadidejük alatt sokkal jobban tudtak foglalkozni a pénzügyeikkel, ezen belül a biztosításaikkal is. Megfontoltabbak lettek, odafigyelnek arra, hogy mit, mire, mennyit költenek.
– Erre a mostani szituációra hogyan reagál a Generali Biztosító, hogy egy kicsit a „saját portáján is söprögessünk”?
– A Generali Biztosító továbbra is arra törekszik, hogy a legtöbb szegmensben kedvező díjat adjon az ügyfeleknek, továbbá nálunk a kötelező biztosításhoz választható kiegészítő biztosítások rendkívül népszerűek, és hiszem azt, hogy sok ügyfél ezek miatt is választ minket. Kárrendezésnél pedig a Generali tanácsadói segítenek, és teljes mértékben igyekszünk levenni a bajba került ügyfél válláról ezt a fajta terhet.