Változó világ

Az autógyárak előszeretettel dolgoznak együtt jachtkészítőkkel. Körbejárjuk a legfrissebb munkát, amely jól mutatja a 2023-as trendeket. Hozunk pár korábbi példát is, hogy miként ment ez régen.

Először nézzük a múltat. A módszer a következő: a jó nevű autómárka formatervezési osztálya együtt dolgozik a jó nevű hajós céggel. A közös munka, leginkább a jacht belsejére terjedt ki. Persze visszafelé is működtek a dolgok, mikor az autógyár limitált szériában dob piacra hajók által inspirált modelleket. A legnívósabb „vizes” témákat a Rolls-Royce és a Bentley mutatta be. 

Az utóbbi évek egyik leglátványosabb közös ténykedését, a Lamborghini és a The Italian Sea Group produkálta. A hajó méreteit két szám jól mutatja: 19 méter és 24 tonna. Ahhoz, hogy egy ekkora test vízen elérje a 110 km/órát, kell erő. Ezért MAN gyártmányú, V12-es 2000 lóerős motor található a hajó farában, két példányban… A lényeg mégsem ez, mert a Technomar for Lamborghini 63 néven futó vízijármű, az olasz sportkocsik formajegyeit viseli. Főként a fülke és a hátsó rész. A jacht abban is hasonlít a Lambókra, hogy rengeteg, gyönyörűen kidolgozott szénszálas műanyagot használtak a fülkéjében.

Az angol vonal

Az Aston Martin formatervező gárdája kétéves munkával hozta létre az Aston Martin AM37 típust. A 11,2 méteres hajó fülkéje megszólalásig hasonlít az Astonok belsejére. Az autókban megszokott anyagok ebben a környezetben nem voltak ideálisak, ezért volt szükség a Quintessence Yachts szakértelmére.

Az alapverzió választható volt a Mercury 370 lóerős dízelmotorjával, aki a benzinesben gondolkodott, annak a 430 lovas volt elérhető. Ha valaki nem elégedett meg a 83 km/óra végsebességű alapkivitellel, annak ajánlható az AM37S. Itt az 520 lóerős motor, már 93 km/órával repíti a hátsó részben nyolc utasnak helyet adó csodát.

A Bentley formatervezési szolgáltatásokat nyújtó Design Service részlege szemet gyönyörködtető munkát tett le az asztalra. A holland hajóépítővel történő munka eredménye a Contest 59CS. Ennél a remekműnél a Continental GT volt a minta, az érdekessége a 18 méter hosszú jachtnak, hogy egy példányban készült. A Contest Yacht, közel hetven éve foglalkozik vitorlások és motorcsónakok készítésével. A hajók egyénre szabása a fő specialitásuk, az angol ultraluxus márka ezen a téren szintén nagy játékos.     

Színre lép a BMW

Mivel 2023-at írunk, így megkerülhetetlenné vált a környezetvédelem. Ezért már a hajóknál szóba sem jöhet a hagyományos motor, a dízel változatot pedig már meg sem említjük. De mielőtt elmerülnénk a The Icon névre hallgató, 13,5 méteres vízijármű részleteiben, kezdjünk a szárazföldön. Ugyanis a BMW második éve mobilitási partnere a Cannes filmfesztiválnak. Ez nemcsak abból áll, hogy kétszáznál több nulla szennyezőanyag kibocsátású elektromos BMW bocsájtott a rendezők rendelkezésére. A BMW időnként ütős kisfilmmel népszerűsíti a márkát, az első ilyen alkotásban Madonna és az M5-ös szerepelt. Az idei mini akciófilmben Uma Thurman és az új elektromos hetes tűnik fel.

Ezzel meg is érkeztünk a luxusjachtok piacán teljesen újat mutató hajóhoz. Az újdonság a környezetbarátság jegyében készült. Az energiát, a 100 kilométeres távolságú és maximum 55 km/órás vizen száguldáshoz, az i3 áramtárolói adják. A hat darab akku 240 kWh kapacitású, az ezekből származó áram mozgatja a két 136 lóerős villanymotort. A különleges szárnyashajóból, nem maradt el villanymotorok zünnyögését tompító zene. A hajó hangszóróiból áradó különleges muzsikát, Hans Zimmermann szerezte. A neves zeneszerzőnek nem újdonság ez a munka: az elektromos BMW-kben megszólaló aláfestő hangokat is ő írta.

Benedek Attila

Fotó: Aston Martin, Bentley, BMW

Megosztom