Hirdetés

92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller

Google Plus

A tavalyihoz hasonlóan idén is ceremóniamester nélkül zajlott a filmvilág legnagyobb figyelemmel kitüntetett eseménye, az Oscar-gála. A szervezők kényesen figyeltek arra, hogy a Los Angeles-i Dolby Theatre-ben rendezett három órás showműsor tükrözze a sokszínűség és a befogadás Hollywoodban oly forró témáját.  A listás sztárokat hívták meg  díjátadóknak, Penelope Cruztól  Diane Keatonon át Steve Martigin, Salma Hayektől Keanu Reeves-en át Timothée Chalamet-ig. A hangulatról olyan zenei betétek és fellépők gondoskodtak, mint a 18 éves, friss négy  Grammy- díjas Billie Eilish, aki a gála legmeghatóbb pillanatát produkálta a Yesterday-jel. 

A legjobb betétdal kategória jelöltjei, Elton John, Idina Menzel, Cynthia Erivo, Randy Newman és Chrissy Metz is dalra fakadtak. A Rocketman című saját életrajzi filmje zenéjét jegyző Elton John a második Oscarját nyerte el az I'm Gonna Love Me Again című daláért. Meglepetést okozott Eminem váratlan fellépése, akit nem harangoztak be előre. A ceremónián hagyományosan megemlékeztek az elmúlt évben elhunyt filmes nagyságokról. Az In Memoriam blokkban tisztelegtek Udvardy Anna, az Oscar-díjas Mindenki producere előtt is. A 103 évesen nemrég elhunyt Kirk Douglasre emlékezés könnyeket csalt a szemekbe. Hollywood korelnökét, Spartacus legendás megformálóját életében háromszor jelölték Oscar-díjra, de végül pályafutásáért kapta meg a tiszteletbeli Oscart.

A sztárok vörös szőnyeges felvonulása hagyományszerűen felér egy külön divatshow-val. A meghökkentésnek, a feltűnő színes viseleteknek idén nem volt olyan keletje, mint a korábbi években. Sokaknak esett a választása a klasszikus fekete és fehér árnyalatokra. Scarlett Johansson ezüst Oscar de la Renta estélyiben sellőként tündökölt, uszályos ruhakölteményének áttetsző selyemszálakból szőtt felső része kiemelte az idomait. Renée Zellweger féloldalas csillogó fehér Armani Privé kreációval vonzotta magára a figyelmet. Charlize Theron a klasszikusat ötvözte a dögös viselettel combvillantós fekete Dior ruhájában. Salma Hayek szolidra vette a megjelenését, hófehér Gucci estélyiben úgy nézett ki, mintha a Hófehérke Disney filmből lépett volna elő. Penélope Cruz spanyol tüzet vitt a vörös szőnyegre nyakpántos fekete Chanel selyemruhában, gyönggyel a derekán. Margot Robbie a Chanel nagyköveteként laza oldalpántos darabot viselt. Laura Dern különleges, felül  ekete rátétes fehér Armani estélyiben pózolt a kamerák előtt.

2020-ban is 24 kategóriában adták át az amerikai filmakadémia díjait, amelyekről a szervezet csaknem 8500 fős, számos európai és fiatal alkotóval, szakemberrel bővült tagságának a szavazatai döntöttek. Susanna White angol rendezőnő kiakadt a filmakadémiára, hogy Greta Gerwig lendületes, szerethető kosztümös filmjét, a Kisasszonyokat nem jelölték sem a Golden Globe-on, sem az Oscaron a legjobb rendező kategóriában. Ezzel szemben a legjobb film jelölés ötös fogatába bekerült, méghozzá olyan mezőnybe, ahol az élettársa, Noah Baumbach filmje, a Házassági történet is versenyzett.  Magyar alkotásért nem izgulhattunk ebben az évben. Tóth Barnabás Akik maradtak című mesterműve a háború utóhatásairól egy családját vesztett nevelőintézeti lány és egy Auschwitz-túlélő barátságán keresztül bejutott ugyan a 9-es mezőnybe, de a  shortlist jelölésre már nem került fel. Az elemzők és a hollywoodi szaklapok előrejelzései egyedül a legjobb színészi alakítások kategóriában kiosztott díjaknál váltak be. A Joker címszerepét alakító Joaquin Phoenix, a Judy életrajzi film Judy Garlandját megformáló Renée Zellweger, a Volt egyszer egy Hollywood sziporkázóan szellemes kaszkadőrjét hozó Brad Pitt díjazásához nem fért semmi kétség. A legtöbb, 11 Oscar-díjra jelölést Todd Phillips Joker című kemény pszichothrillere kapta, amit Martin Scorsese Az ír című maffiaeposza, Sam Mendes 1917 című háborús filmje és Quentin Tarantino Volt egyszer egy Hollywoodja követett 10-10 jelöléssel.

Jött, látott és Oscar-történelmet írt az Élősködők című dél-koreai film, amelyik tavaly már meghódította a világot: Cannes-ban Arany Pálmát nyert, megkapta a Bafta és a Golden Globe-díjat. A 92. Oscar-gálán elvitte a legfontosabb Oscar-díjat a legjobb filmért, és még három másikat is a legjobb eredeti forgatókönyv, rendező és nemzetközi film kategóriában. Az Oscarok történetében kuriózumnak számít, hogy egy nem angol nyelvű filmet egyszerre jelöljenek a legjobb film és a legjobb nemzetközi film kategóriában. Olyan alkotókat és produkciókat utasított maga mögé Pong Dzsunho vérfürdőbe forduló fekete komédiája, mint Martin Scorsese Az ír, Sam Mendes 1917, Quentin Tarantino Volt egyszer egy Hollywood és Todd Philips Joker című alkotása. Az Élősködők vélhetően azért számít újszerűnek, mert eredeti perspektívából mutat be egy csalásból élő nincstelen családot, akik átveszik a hatalmat a gazdagok felett. Kíméletlenül és gátlástalanul viccelődve mutat rá a film a társadalmi osztályok közötti feszültségekre, mindezt Tarantinóhoz méltó meglepő fordulatokkal teszi. „Már azt hittem hátradőlhetek”- fogalmazott viccesen a rendező, amikor negyedszer is a színpadra hívták. Köszöntőbeszédében a méltatlanul mellőzött Martin Scorsésének mondott köszönetet, akit az egyik legfőbb inspirátorának nevezett. A filmakadémia tagjainak döntése azért is volt meglepetés, mert sokáig Sam Mendes első világháborús filmje, az 1971 tűnt a legesélyesebbnek a fődíjra. Úgy látszik, Hollywood hátat fordított a történelmi filmeposzokat előnyben részesítő hagyományának.

A papírformát hozta a legjobb színészi teljesítmények díjazása, amely egybeesett a közönségkedvenc alakításokkal.  Brad Pitt erős mezőnyben, Al Pacino, Joe Pesci, Tom Hanks és Anthony Hopkins ellen versenybe szállva kapta meg élete első Oscar- díját a legjobb mellékszereplő kategóriában. „Mutassunk egy kis szeretetet a kaszkadőröknek” szavakkal kommentálta a díjat, amit a Volt egyszer egy Hollywood nosztalgikus Tarantino mozi szexi kaszkadőrének a szerepével nyert el. Pitt a gyerekeinek ajánlotta az aranyozott szobrocskát, Tarantino és filmbeli partnere, Leonardo Di Caprio felé is voltak „keresetlen” szavai: „Bármikor együtt koktélozok veletek.” Némi belpolitikai fricskát is belevitt a köszöntőbeszédébe: „Mondták, hogy csak 45 másodpercem van, ami 45 másodperccel több, mint amennyit a Szenátus adott John Boltonnak a Trump elleni tárgyalás során.”

A legbiztosabb befutónak számított a legjobb férfi főszereplő díjára Joaquin Phoenix, aki olyan szerepet alakít a kőkemény pszichothriller Jokerben, amely lépésről- lépésre mutatja be egy zavart elme összeomlását, és hogy mi történik egy társadalomban, ahol az elit magára hagyja a legnyomorultabbakat.  A Velencei Arany Oroszlán, a Bafta és a Golden Globe után Phoenix pályája megkoronázását szenvedélyes beszéddel kísérte: „Nem érzem, hogy bárki felett állnék ebben a teremben. A legnagyobb ajándék, amit ad ez a lehetőség, hogy Oscar-díjat kap egy színész, hogy hallassuk a hangunkat a hangtalanokért. A kisebbségekért és a környezetvédelemért eltökélten kiálló színész kiemelte, hogy „ha genderről, egyenlőségről, rasszizmusról van szó, akkor az igazságtalanságért vívott harcról beszélünk. Egocentrikus világnézettel rendelkezünk, a természetes világot kizsákmányoljuk, az univerzum középpontjának gondoljuk magunkat.”

Scarlett Johanssonnal (Házassági történet) és Charlize Theronnal (Botrány) is versenyzett a legjobb női alakítás díjáért a Hideghegy című filmért 2004-ben élete első Oscar-ját nyert Renée Zellweger. A Judyban nyújtott alakítása mindenkit meggyőzött arról, hogy neki kell lennie a biztos befutónak. Hollywood amúgy is szereti elismerni a bravúros fizikai átalakulásokat, Zellweger esetében ez megtetőződik azzal, hogy a színésznő lelkileg is azonosult a félresiklott életű Judy Garlanddel. A nyugtatószereken, drogon és alkoholon „élő” díva életének utolsó éveit, angliai koncertturnéját eleveníti fel a film háttérben a sanyarú sorsú gyereksztárral, az Óz, a csodák csodája Dorothy-jával. „Nemeken és kultúrákon átívelő volt számomra Judy Garlandról beszélni. A legjobbak, a hőseink egyesítenek bennünket. Garland is közéjük tartozik, aki életében nem kapta meg az Oscar-díjat.”- mondta a színésznő, aki maga is megküzdött a hírnév, a hivatás és a magánélet egyensúlyáért.

Fontosabb díjazások

  • Legjobb film: Élősködők
  • Legjobb rendező: Pong Dzsunho (Élősködők)
  • Legjobb férfi főszereplő: Joaquin Phoenix (Joker)
  • Legjobb női főszereplő: Renée Zellweger (Judy)
  • Legjobb férfi mellékszereplő: Brad Pitt (Volt egyszer… egy Hollywood)
  • Legjobb női mellékszereplő: Laura Dern (Házassági történet)
  • Legjobb eredeti forgatókönyv: Élősködők
  • Legjobb operatőr: 1917
  • Legjobb eredeti betétdal: (I’m Gonna) Love Me Again – Rocketman (Elton John)
  • Legjobb animációs film: Toy Story 4
  • Legjobb dokumentumfilm: American Factory
  • Legjobb nemzetközi film: Élősködők

Szentgyörgyi Rita

Képek

92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller

Google Plus

Galéria

92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller
  • 92. Oscar- gála: tarolt a dél-koreai társadalmi thriller

Hirdetés