A szigorodó környezetvédelmi rendelkezéseknek köszönhetően, nagymértékben bővíti a Honda a hibrid választékát. A jövőre érkező új HR-V és Civic is, szinte csak „zöld” motorokkal kerül forgalomba.
A Honda az elmúlt évtizedekben, komoly tapasztalatra tett szert a hagyományos és a villanymotorok keresztezésében. A japánok 1999-ben dobták piacra az első hibridjüket (Insight). Mára egész komoly választékot kínálnak a zöld hajtásmódból, amiből mi is kipróbáltunk néhányat: a tavaly megjelent új Jazz tesztjét itt olvashatja, de a kisautó terepesített kivitelét, a Crosstart sem hagytuk ki. Ezekben az autókban debütált elsőként a Honda új hibrid megoldása, amelyben két villanymotor található. A piacon nekik áll a zászló, mert a Honda mellett, csak a Toyota kínál hibrid kisautót. Az alacsony fogyasztást biztosító, városban szuper ideális műszaki megoldás, szerepet kap számtalan Honda modellben.
Két villanymotor
Nem akkora újdonság a japánok saját saját fejlesztésű, két elektromos motorral szerelt hibrid rendszere. A technikát már 2017-től alkalmazzák az általunk is tesztelt CR-V-ben. A fő különbség, hogy a Honda sláger szabadidő-autójában a kétliteres benzinmotort párosították vele. Ezzel meglapozták az e:HEV néven futó technika jó hírét, mert a testesebb suvval, 5-6 literes fogyasztásokat is lehetett produkálni. Innentől kezdve, nincs értelme beszélni a dízelmotorról.
A Jazz-nél az 1498 köbcentis, turbófeltöltést nélkülöző, egyszerű szerkezetű négyhengeres az alap, ezzel párosították a Honda saját fejlesztésű, igen tömör építésű villanymotorjait. A műszaki nyelvben villamosgépnek hívott villanymotorok közül az egyik csak áram termeléssel foglalkozik.
A másik villanymotor (109 LE) – elektromos módban – a csomagtartójában lévő 0,85 kWh-ás akkumulátorból kapja az energiát. Ez a technika kb. egy kilométeres, tisztán elektromos hatótávolságot biztosít a négykerekűnek.
Működési mód
Háromféle hajtásmód választható a Jazz-ben és a HR-V-ben is: hibrid, elektromos és hagyományos motor. A Honda statisztikái azt mutatják, hogy városi környezetben, 40 km/órás sebességig 86 %-ban az elektromos hajtás működik. 120 km/órás tempónál és fölötte teljes mértékben a hagyományos motor hajt.
A jól programozott hibrid technikának, az említett a két véglet között kell megoldania a különféle közlekedési helyzeteket. Úgy, hogy az adott tartományban, a lehető leggazdaságosabban működjön az autó. Ez a gyakorlatban jól működik, lásd fentebb a teszteket.
Adatok
A Jazz-ben a 253 Nm-t és 109 lóerőt tud a technika, az erre épülő, kissé nehezebb szabadidő-autóban már 131 lóerőt produkál. Ezt a verziót kapja meg az új Civic is.
Fotó: Honda