Chicago auto show

A hagyományos autószalonok az utóbbi években alaposan átalakultak. A rendezők helyzetét nem könnyítette meg a járvány, szerencsére már látszik az fény az alagút végén.

Az Egyesült Államokban több nagy autószalont is rendeznek. Az utóbbi években alaposan átrendeződtek az erőviszonyok ezen a téren. A klasszikus sorrend úgy zajlott, hogy január elején tartották az észak-amerikai nemzetközi autó kiállítást (NAIAS). Amit leginkább Detroit Motor Show-ként ismertek, utána jött a New York-i és a chicagói autó mustra.

A fenti sorminta olyan 6-8 éve kezdett felborulni. Az történt ugyanis, hogy sok autógyár átpártolt a január elején rendezett Las Vegasban rendezett elektronikai kiállításra (CES). Az autógyárak változtatása érthető, mivel az önvezetés, az elektromos hajtás és a kijelzőkkel telizsúfolt autó belsők igazi sláger témák. A másik fontos érv Las Vegas mellett, hogy az ottani megjelenéssel, egy teljesen más vásárlóközönséget érnek el. Ezért a Detroiti Motor Show-t áthelyezték nyárra, így a tengerentúli szalonok sorát Chicago nyitja.

Ezek voltak a változások, amit megkavartak a járvánnyal járó korlátozások. Idén nagy valószínűséggel megtartják a detroiti seregszemlét is, ahol sok szabadteres kiállítói helyet alakítanak ki.

A nosztalgia vonat

Úgy látszik a tengerentúlon komoly figyelem kerül mostanság az 1980-as és 1990-es évekre. Ezt a hullámot lovagolta meg a Nissan amerikai formatervezői stúdiója. Az európai piacról kivezetett Nissan kisteherautó amerikai változatából (Frontier), bemutattak két nosztalgia verziót. Ezek érdekessége, hogy a retró hatást a keréktárcsákkal, a fényezéssel és a matricázással érték el. Ezek a tanulmányok a vásárlói igények felmérésére készültek. A bemutatott kiegészítők nagy valószínűséggel előbb-utóbb megjelennek az extra listákon is. A Project Adventure lakóautóval már nem nosztalgiázik a Nissan: az emelt kisteherautóval, szinte bárhol lehet táborozni.

Ezt a stílust képviseli Toyota Hilux kinti megfelelőjéből, a Tacumából kialakított Tacozilla is. Az alapot a megemelt, és jobb terepjáróvá vált varázsolt Tacuma jelenti, ami kapott egy lakóautós felépítményt. A Toyota standon újdonság volt a nemrég bemutatott Tundra. Ez a járgány, a nálunk megszokott kisteherautóknál egy mérettel nagyobb. Az új Tundrában a V8-as motor helyett, már 3,5 literes, dupla turbós V6-os benzinmotor ketyeg. Toyotáról lévén szó, az újdonságban a hibrid hajtást is elérhetővé tették.

A Toyota, a CAS-nak rövidített Chicagói Autószalononra is elhozta a 2019-ben már bemutatott, Rhombus elnevezésű tanulmányautóját. A városi használatra szánt járgány, a külsejével és a különleges üléselhelyezésével tűnik ki az átlagból.   

Amerika hangja

Az amerikai személyautó-eladásokat több évtizede vezető F150-es kisteherautónál, a Rocket League elnevezésű kivitel volt az igazi újdonság. A limitált szériás modell a hasonló néven futó videójátékot népszerűsíti. A Ford standon kiállított veterán korú F100-as pickupnak az a különlegessége, hogy elektromos hajtásláncot kapott. Szintén a régi szép időket idézi a Ford GT legfrissebb különkiadása. A fehér és arany csíkokkal ellátott piros sportkocsi, a külsejében különbözik a társaitól. Alan Mann Heritage Edition néven kell keresni az újdonságot, amit a mintául vett régi GT40-es versenyautóval együtt állítottak ki. 

Chicagóban rántották le a leplet a Ford Bronco, Everglades elnevezésű kiviteléről. Ez modell, a külső levegőszűrő kivezetéséről ismerhető fel a legkönnyebben. Így méltó konkurense a Jeep Wrangler legkeményebb változatainak.

A reményt az Egyesült Államok autóparkjának a gyorsabb villamosítására, a Chevy Silverado elektromos kivitele hozta el. Ez a zöld autó, konkurense lesz a tavasszal gyártásba kerülő elektromos Ford F150-nek. 

Benedek Attila

Fotó: gyárak

Megosztom