Folytassa, Niro!

A Kia tavaly piacra dobta a minden igényt lefedő zöld autójának a második generációját. A hibridet tettük próbára.

Fogyasztási verseny

Az új változat külseje jól illik a Kia mai arculatába, a korábban tesztelt Sportage – elsőnek kuszának tűnő – külsejével rokon az újdonság. A koreaiak okosan nyúltak a teljesen megújult autóhoz. A lemezek alatt szinte mindent átformáltak, a jól bevált hajtásrendszeren pedig csak finomítottak. A találóan öntöltőnek nevezett hibridben, 1,32 kWh-ás akku található.

Az alapot az 1,6 literes benzinmotor képviseli, aminél nincs feltöltés, ami annyit jelent, hogy egyszerű és megbízható a konstrukció. Ez a tervezési filozófia, a motoroknál a hosszú élet titkának a kulcsa. Ehhez csatlakozik az áramtermelésre és hajtásra is használt villanymotor és a dupla-tengelykapcsolós váltó párosa. Ez a hármas, sima, harmonikus működést eredményez, ahol nincs az erős gázpedál lenyomásra motorfelbőgés. Ezért az autó hajtásláncára és működésére, a kifinomult jelző illik a legjobban. Az előre és a hátramenet közötti váltás, a középkonzolon lévő tárcsával történik, ez a megoldás a Fordokból, Jaguárokból, Land Roverekből és több más gyártmányból lehet ismerős. És az előd, elektromos kiviteléből.

A kormány mögötti fülekkel lehet a villanymotor visszatöltésének az erősségét szabályozni. Ezt be lehet állandó értékre is állítani, ahol több erősség közül lehet választani. A másik változat, hogy a füleket kézzel húzogatja a sofőr.

   

Az erős visszatáplálásnak köszönhetően – a legerősebb fokozatban – városi közlekedésben, a fékpedált csak vészhelyzetben kell használni. Kis gyakorlással, egész jól lehet ezzel a módszerrel pl. a stop táblánál megállni. Ez a funkció, a Nirót szuper ideális városi járművé varázsolja. A visszatáplálás erősségének az állítása és az egypedálos vezetés, jól előkészíti a terepet a villanyautózásra. A parkolás és a lassú haladás természetesen elektromos módban történik, belül teljes csendben, kifelé némi zünnyögő hangot hallatva.       

Talán a hidegnek köszönhető, de az autó fogyasztása nem lett annyira „éhezős”, mint ahogy elsőre gondoltuk. Télies időben, zömmel városok közötti utakon és rövid városi szakasszal megfűszerezve 5,3 literes átlagot mértünk. Városban és autóutas tempónál, vegyesen 6,2 litert fogyasztott a Niro.

Az utastér

Az utastér leköveti a külső kissé szögletes vonalait. A formatervezők munkája előtt egyébként le a kalappal, mert a sofőr előtti kijelzőt és a központi képernyőt – elegánsan – ívelve helyezték el a műszerfalon. Ez annyit jelent, hogy egy hajlított üveglap alatt helyezkedik el a két képernyő. Ez elegáns és letisztult megoldás, ami annyit jelent, hogy volt fantáziája a formatervező csapatnak.                                                                                   A kialakítás nem véletlenül lett megemlítve: az Alfa Giulián kívül, kevés típusban látni ennyire harmonikus elhelyezést. Sok, jóval drágább prémium autóban, csak kiáll egy táblagép a műszerfalból…                      

Remek elemző cikket lehetne írni a különféle zöld hajtásfajták előnyeiről és hátrányairól. A téma egyik megközelítése, hogy melyik rendszer, mennyi teret vesz el a raktérből. Ez a Niro családban a következőképpen fest: a hibridnél 541/1445 literes a méret, a tölthető kivitelnél 348/1342, a teljesen elektromosnál pedig 475/1352. Tehát tesztautónk ezen a téren a legjobb számokkal rendelkezik. (A nagyobb szám, a lehajtott hátsó ülésnél mért értéket jelenti.)  

Az utastér friss és modern, ahol két dolog tűnt fel. Egyik a váltó körül lévő zongoralakk bevonat, aminek a hátránya, hogy jól gyűjti az ujjlenyomatokat és a port. A kulcs és egyéb fém dolgok pedig meg tudják karcolni.

Az éles formákkal tűzdelt utastér eredeti kinézetű. Az első ajtókon viszont csak egy kis bőrkárpitozás található a könyöklőnél, a többi felület, átlagos műanyagból készült. Ez ügyes módszer a takarékosságra. Este jól mutatnak a fülkében a LED-es hangulat fények, amiknek a színei változathatók. A felhasznált anyagok jó minőségűek, sok helyen alkalmaztak visszaforgatott matériákat. A kidolgozás is remek.

Ami megnyugtató, hogy a tervezők nem mentek el a „mindent az érintő képernyőről irányítunk” típusú, gomb-mentes irányba. A fűtés-hűtés és más gyakran használt funkciók, gombokkal érhetők el. Ez a mai világban nagy plusz pontot jelent, mert könnyű és minimális odafigyelést igényel a kezelésük.       

Kia Niro Hybrid Platinium

  • Hossz/szél./mag.: 4420/1825/1545 mm
  • Motor: 1580 cm3+villanymotor, 141 LE/ 265 Nm
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 11 s
  • Ár: 13 349 000 Ft (Alapár: 11 149 000 Ft)
  • Tesztautó: Kia Hungary

Benedek Attila

Megosztom