A trend lovagja

Ha esetleg nem érti, miért rajonganak az emberek a szabadidő-autókért, akkor mindössze annyi a teendője, hogy kipróbálja a Kia újdonságát.

A koreai vállalat nem vacakolt a legfrissebb Sportage-el: a friss modellnek merész külsőt rajzoltak, amely jóval kevésbé megalkuvó, mint az elődei. Elsőre nehéz értelmezni a hajlatokat és az éleket, de egy kis megfigyelés nagyban segítheti a forma megértését. A lényeg, hogy különlegesre sikerült rajzolni a külsőt, amivel a típus kitűnik az átlagból. Ez nem lehetett könnyű munka, mert az átlagos krumpli vagy kavics formától kellett elszakadniuk a tervezőknek, de úgy, hogy azért emészthetőek legyenek a karosszéria vonalai. És közben a külső, márka formanyelvébe is jól illeszkedjen.  

2023 Sportage HEV

Motorok

A vevők megpuhításának a második lépése, a szuper széles motorválaszték. Ezt a taktikát, a friss Sorentónál már használták. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy – a nagy elektromos autó láz ellenére – elérhető turbódízel motorral az autó, ami a sokat utazóknak még mindig a leggazdaságosabb választás.

Az egyre divatosabb hibridekből három fajta érhető el. Tesztautónk a belépő szintet, a lágy verziót képviselte. Akit nem érdekel hibrid technika – azaz a legolcsóbban akarja megúszni az autóvásárlást – annak marad a 150 lóerős benzines turbómotor.          

2023 Sportage HEV

Okosan tervezve

Az új Sportage gyorsan megválaszolja azt a kérdést, hogy miért népszerűek a szabadidő-autók. A beüléskor a magasabb üléshelyzet hozza a szokásos suvos életérzést. A megszokottnál rövidebb és kicsit alacsonyabban lévő műszerfal, remekül növeli a fülke tér érzetét. Ez a kialakítás, rögtön visszavisz a hagyományos autókhoz. Az utastérben a szépen ívelt óriás képernyő, mágnesként vonzza a tekintetet. Ennek a kialakítása igen jó, ugyanis az az átlagos megoldás, hogy két téglalap alakú kijelzőt tesznek a műszerfalra… A műfaj legelegánsabb sík képernyő műszerfalba integrálását, az Alfa Guiliánál és a Stelviónál találni. De a német prémium márkák drágább kivitelei is jó példák. Ehhez a csapathoz csatlakozott a koreai autó.

A központi kijelző a Kia más típusainál megszokott menürendszert használja, amit annyi kritika érheti csak, hogy a beindítást követően, kissé lassan kel életre. Egyébként jól használható és praktikus, hogy a navigáció képét, át lehet tenni a sofőr előtti képernyőre. A menüben történő váltást segítik az előválasztó gombok, amikkel gyorsan a kiválasztott területre lehet ugrani.

Az utastérre a józanul tervezett és a felhasználóbarát a legjobb jelző. Az első ülések háttámlájának a belső felén található egy-egy USB csatlakozó, az ülés hátulján lévő zsebben pedig elfér a telefon vagy a táblagép. Ráadásul akasztó is található az ülés hátulján. Ezek egyszerű és hasznos ötletek, amelyek mindennapokban élhetőbbé teszik az autót. 

2023 Sportage HEV

Motor és hajtás   

A takarékosságban és a négyhengeres gyors újra indításában segített a lágy-hibrid rendszer. Ez annyit jelent, hogy nincs az autóban a megszokott önindító és generátor, ezek szerepét átvette egyetlen alkatrész.

Az elektronika ügyesen dolgozik, ugyanis mikor nem nyomják a gázpedált, akkor leáll a motort. Ez a vitorlázásnak nevezett dolog, történhet pl. 120 km/órás sebességnél is. Ezért a négykerék-hajtású autóval, városok között, 4,8 literes fogyasztást is mértünk. Városban, 6,5-7 literrel érdemes számolni. Ez jól mutatja, hogy hol tart a mai autótechnika. Akinek nem szükséges az autó tömegét növelő négykerék-hajtás, az a sima első hajtású kivitellel, ennél jobb fogyasztásokat is elérhet. Könnyedén.

Ezt követően pedig lehet számolgatni, hogy kinek, milyen használati körülmények között éri meg a hibrid vagy a tölthető hibrid. (Sok városi közlekedésnél és vagy ha otthon tudja tölteni napelemről az autóját.)

A megszokottól eltér a Sportage kézifék használata. A legtöbb modellnél automatikusan bekapcsolódik, ha a leállítják a négykerekűt. És a váltó körül található a kapcsolója. Esetünkben a kapcsoló a kormány mellett kapott helyet és az autó leállításakor nem aktiválódik automatikusan. Az elhelyezést és a kézi működtetését meg kell szokni. A lejtmenet vezérlőt is kipróbáltuk, jól használható. A négykerék-hajtásra, pár mondat erejéig visszatérünk. Fontos tisztázni, hogy itt nem a terepjárási képességek miatt szerelik az autóba. Ez a terület a Suzuki Jimny, Jeep Wrangler és a Land Rover Defender-féle típusok asztala. Esetünkben a nagyobb téli menetbiztonság a cél, és a csúszós, esetleg saras, jobb minőségű földutak könnyű leküzdése. A 4×4-es hajtás azoknak jön jól, akiknek szinte minden időjárási körülmények között szükséges közlekedniük. Esetleg hobbijuk a síelés vagy hegyes környezetben élnek.

Benedek Attila

Kia Sportage   

  • Hossz/szél./mag.: 4515/1865/1650 mm
  • Motor: 1598 cm3, 150 LE/4500-5500, 250 Nm/1500-4000
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 8,7 s
  • Ár: 12 649 000 Ft (Alapár: 10 399 000 Ft)
  • Tesztautó: Kia Hungary
Megosztom