Frissítésből jeles
A kék ovál XXI. századi módszerrel tette kívánatossá az egyterűjét. Ezzel megteremtette a nagycsaládosok ideális autóját.
Okosan gondolkodtak a Fordnál, ugyanis a szabadidő-autó őrület egyik mellékterméke, hogy eltűntek a gyárak kínálatából a praktikus egyterűek. Helyüket a suvok vették át. Így a márka kínálatban maradt két egyterű, szinte konkurencia nélkül arathat.
Aki a magas üléshelyzetet, a praktikumot, a nagy belső teret és a kényelmet keresi, annak ideális autó a Galaxy. A bónuszt a nagycsaládos támogatás és a hibrid rendszer jelenti. Az utóbbi biztosítja a mókásnak nevezhető városi fogyasztást és az autó hosszútávú értéktartását.
A dízel verzió kivezetése után, már csak a hibrid lesz porondon. Érdekesség, hogy a Spanyolországban gyártott modell, azonos üzemben készül a hibrid és tölthető hibrid Kugákkal. Az általunk is tesztelt típus, közben Európa legkedveltebb tölthető hibrid szabadidő-autójává vált.
A Galaxy konkurencia nélküliséget mutatja, hogy hibrid egyterűt nem kínál más. A legközelebbi ellenfél az Egyesült Államokban kapható Chrysler Pacifica, de az tölthető hibrid.
Az utastér
Egy negatívummal kell csak megbirkóznia a Galaxy hibrid tulajdonosának, ami az, hogy az autó belsején érződik a kor. A Ford nagy egyterűjének a harmadik generációja 2015-ben debütált, azóta persze már felfrissítették. Az eltelt idő, a műszerfalon és a beépített gyári CD játszón látszik a leginkább.
A pár éve piacra került autók, nagyobb érintőképernyővel és mutatók nélküli műszerfallal kerülnek piacra, amiknek megvannak a maga hátrányai. Nem lehetetlen, hogy a fizikai gombokat, kapcsolókat – amelyeket szinte odafigyelés nélkül lehet kapcsolni, tekerni – idővel visszasírjuk. Erre példa a Ford Mustang Mach-E, ahol egy nagy étintő képernyőn keresztül történik a fűtés/hűtés vezérlése is.
A Galaxy belseje hozza az egyterűs elvárásokat. Jól variálható ülések, hét üléssel kicsi a csomagtartó (200 liter). Ha öt ülést használnak, akkor a tér nagysága – az előre-hátra csúsztatható, és külön is mozgatható középső sori ülések miatt – 1206-1301 liter között változik. A kétszemélyes üzemód a tetőig pakolva, 2339 liternyi teret kínál, miközben síkban vannak az elfektetett ülések. Az utastér és a raktér lámpái jól működnek, ráadásul 12 voltos csatlakozó is található hátul. A harmadik sorba viszonylag egyszerű bejutni, plusz pont, hogy leghátul nem csak gyerekek férnek el kényelmesen.
A napfénytető extra fényt enged be, az amúgy is világos fülkébe. Amiben a 4,7 méteres hosszból adódóan, bőséges a tér. Olyan apróságok könnyítik meg a sofőr életét, mint a két részre osztott első szélvédő oszlop. Amely segíti a kilátást. Ami érdekes a testes egyterűben, hogy meglepően jó vezetni, nem egy nagymamás, a kanyarokban botladozó autó. Az öt személyt és a rengeteg csomagját könnyen elnyelő családi masina, igazi utazó autó. Itt nincs szorongás és hely hiány, ráadásul nagy tempónál is csendes.
A hibrid erő
Ami villámgyorsan 2022-be repíti a Galaxy-t, az a Kugából ismerős hibrid technika. Már a negyedik generációs hibrid rendszert használják, ami 1200 kilométer körüli hatótávot biztosít a testes autónak… Lassú tempóban, kb. egy kilométert lehet elektromos módban megtenni. Ez rövid ideig hozza azt a csendet, amit hosszabb távon is biztosítanak a tölthető hibridek és a villanyautók. A 190 lóerős összteljesítményű rendszer lelke a 2,5 literes, takarékos üzemre hangolt benzinmotor és a hozzá csatlakozó hibrid technika, a két villanymotorral. Elsőrangú a rendszer összehangoltsága, a motor finoman indul be és áll le. Még 100 km/óra fölötti tempónál, lejtőn haladva vagy gázelvételnél is leáll a hagyományos motor. A Galaxy nagyon kifinomultan működik, és a villanymotorok ereje, egész jól pótolja a dízelek nagyobb nyomatékát.
A habot a tortán a fogyasztás jelenti. A hibrid rendszer városban mutatja meg igazán a hatékonyságát: nyugis közlekedéssel, elérhető vele a 4,5-5 literes fogyasztás. Autóutakon és városok között „eldurvul” a helyzet, mert az étvágy felugrik 6-6,5 literre. Autópályán ez 1-1,5 literrel megnövekszik. Ami megnyugtató, hogy ilyen tempónál is csendes az utastér.
A megbízható hibrid technika másik nagy előnye, hogy az autó értéktartásának igen jót tesz. Így a használt piacon igen jó árral lehet számolni, ami a későbbi eladásnál jöhet jól.
Benedek Attila
- Hossz/szél./mag.: 4848/1916/1747 mm
- Motor: 2488 cm3, 192 LE/, 200 Nm
- Gyorsulás (0-100 km/h): 10 s
- Ár: 17 153 000 Ft (Alapár: 15 060 000 Ft)
- Tesztautó: Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft.