Hazai pályán
A Mercedes-Benz is felpörgette az elektromos autók a piacra dobását. A csúcsmodellek mellett, kisebb zöld autókkal is színre lépett. A Kecskeméten gyártott típust teszteltük.
Tisztán látszik, hogy a hagyományos autógyárak is felvették a fordulatot az elektromos autók terén. Ez annyit jelent, hogy egyre több, direkt villanyautónak tervezett modellt dobnak piacra. A csillagos márkánál, ezek az E és az S osztály megfelelői, azaz az EQE és az EQS típusok. A belépő szintet képviselő kompaktoknál és a C osztálynál, ez a fajta átállás még várat magára. Ezért az itt szereplő elektromos autóknál, még a hagyományos modellek technikáját használják. Ez kompromisszumokkal jár. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy nincs elöl csomagtartó és az autók – minimum 100 kilóval nehezebbek –, mint a direkt elektromosnak tervezett konkurensek. A hagyományos motorú kivitelekhez viszonyítva a súlytöbblet, kb. 400-500 kiló.
Megéri az elektromos autó?
Mielőtt a tesztet folytatnánk, érdemes egy rövid kitérőt tenni és az elektromos autót körbe járni. Abból a szempontból, hogy milyen körülmények között érdemes megvásárolni vagy használni őket. Ugyanis az elektromos áram díjának az emelése, sokakat elbizonytalanított. Amíg nem jöttek ki a pontos kW árak, az alatt sokan kétségbe estek. És néhányan bizonyára elgondolkodtak egy régebbi Golf vagy Passat vásárlásán, persze a takarékos dízel kivitelen. Az otthoni töltés természetesen akkor fut a legjobb áron, ha napelemek találhatók a tetőn. Így az otthoni töltés, gazdaságosnak és kényelmesnek mondható. A nyilvános töltőpontokon történő „tankolás” árairól, a különféle szolgáltatók árlistáit összevetve lehet tájékozódni. Így pontosan lehet látni, hogy kinél, mire lehet számítani és mennyire éri meg.
Használat egyszerűsítés
A Mercedes egyébként gőzerővel dolgozik a villanyautózás egyszerűbbé tételén. Konkrétan azon, hogy ne kelljen a különféle töltési szolgáltatóknál külön-külön beregisztrálnia az autósnak. A tulajdonos csak tölt és fizet, mint a megszokott hajtóanyagoknál.
Ez a sok szolgáltató miatt, még itthon is bosszantóvá és körülményessé teszi az zöld autózást. Külföldön pedig még nagyobb a gát, a számtalan töltési lehetőség miatt. Ez a körülményesség, sokakat elriaszt az elektromos autó vételétől.
Ezen enyhít a Mercedes Plug & Charge szolgáltatása, amely már a tölthető hibrideknél is elérhető. A Mercedes közben igyekszik több hálózatot is bevonni a rendszerébe, így könnyíti a zöld autók használatát.
Merci életérzés
Az EQB egyébként jól hozza a Mercedes életérzést, az utastér az A, a CLA és a GLB típusokból ismerős. Ez a belső nagyon dögösen néz ki, a turbinát formázó légbeömlőkkel. A felhasznált anyagoknak jó a minősége, nem spóroltak a bőrökkel és a jó tapintású műanyagokkal.
A tervezők kihasználták a LED technológia adta előnyöket, a fülke hangulatát, a különféle színű fényekkel igény szerint lehet alakítani. A központi kijelző jól kezelhető és villámgyorsan működik. Az odafigyelést és a bele tett munka mennyiségét jól mutatja, hogy az igen szerteágazó menürendszer magyarítása jól sikerült. A sofőr előtti műszerfal beállításaival is el lehet lenni: számtalan lehetőség rejlik benne, mert jól személyre szabható. A grafikák képei mindkét képernyőn tű élesek, azaz ragyogó felbontásúak.
Azért akadnak furcsaságok, pl. az, hogy a közel 30 milliós árba nem fért bele a memóriás, elektromos állítású vezetőülés.
A lényeg
A 79,8 kWh-ás akkucsomag által biztosított hatótáv, teljesen az utazás dinamikájától és tempójától függ. Azaz, a sofőr vérmérsékletétől. A legrövidebb távot az autópálya tempó és a sportos vezetés párosa biztosítja (200-220 km). A sebesség határok betartásával történő városi és települések közötti nyugis közlekedéssel, a 400 km is elérhető. Az EQB motorféke a kormány mögötti fülekkel állítható, azaz a legerősebbe állítva, a menetpedállal (gázpedál), könnyen lehet irányítani. Ekkor a féket, csak vészhelyzetben kell használni. A dinamikára nem lehet panasz: a gyorsulás azonnali és erős. A 6,2 másodperces százas sprint nem egy Teslás csúcsteljesítmény, de illik a márkához a dinamika. Az 520 Nm-es, azonnal elérhető óriási nyomaték, minden közlekedési szituációban jól jön.
Fogyasztás
A zöld korszakban, a fogyasztást másként számoljuk, mint a benzint és gázolajat használó masináknál. Az új mértékegység a kW/100 km. A teszt alatt 19 kW/100 kilométeres volt az átlagunk, ennek az eléréséhez a kényelmes, kissé nagypapásba hajló vezetési stílus kellett. Plusz mellette végig légkondiztunk, mert nagyon meleg volt. Ez egy kicsit magasabb érték, az igen kis fogyasztás az a 15 körüli érték, a takarékosabb pedig a 17 kW/100 km. A fenti értékeket úgy lehet forintosítani vagy literre átváltani, hogy az aktuális kW díjjal megszorozzuk a számot. A kijött összeget pedig elosztjuk a benzin aktuális árával. Így lehet képbe kerülni, hogy mekkora az elektromos autó fogyasztása.
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC
- Hossz/szél./mag.: 4684/1834/1667 mm
- Motor: 2 villanymotor, 292 LE, 520 Nm
- Gyorsulás (0-100 km/h): 6,2 s
- Ár: 29 381 809 Ft (Alapár: 27 753 810 Ft)
- Tesztautó: Mercedes-Benz Magyarország
Benedek Attila